پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حمل دام‌های بدون پلاک در مازندران ممنوع شد

0

صدور گواهی حمل بهداشتی قرنطینه‌ای حمل دام زنده در چارچوب تاکید قانون مبازره با قاچاق کالا و ارز مبنی بر رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی است. بر اساس این قانون که از امروز در مازندران اجرایی شد نیروی انتظامی خودروهای حامل گاو ، گوسفند ، گاو میش ، بز و اسب را در صورتی که فاقد پلاک ۱۶ رقمی و صدور مجوز حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی باشند متوقف می کند.

دامپزشکی مازندران از تمامی دامداران ، اتحادیه ها و تعاونی‌های دامپروری استان خواسته است با مراجعه به اتحادیه‌های دامپروری و معاونت امور دام استان‌ها برای ثبت واحدهای مربوطه و پلاک گذاری دام اقدام کنند.

ممنوعیت کشتار دام‌های فاقد پلاک 

دامپزشکی مازندران همچنین اعلام کرد که از امروز کشتارگاه‌های استان هم باید از کشتار دام های فاقد پلاک خودداری و شماره پلاک دام‌های کشتاری را در سامانه سازمان دامپزشکی ثبت کنند.

پیش از این معاونت بهبود و تولیدات محصولات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز اعلام کرده بود که تردد دام‌های سبک و سنگین و حتی اسب‌ها از نیمه دی ماه سال جاری بدون پلاک ملی ۱۶ رقمی که شناسنامه آنها محسوب می‌شود ، ممنوع است.

بر اساس ماده ۱۸ قانون نظام دامپزشکی کشور، وزارت جهاد کشاورزی موظف به صدور شناسنامه یا همان پلاک ۱۶ رقمی برای شناسایی دام‌ها است. این طرح ابتدا در مناطق مرزی اجباری شد.

برابر اعلام جهاد کشاورزی مازندران ، دامدارانی که قصد حمل دام را در سطح استان دارند ۲۴ ساعت قبل از حمل  باید با مراجعه به نمایندگی تشکل های صنفی شامل اتحادیه دامداران ، اتحادیه دامپروی و یا نمایندگی های دامپزشکی سطح استان نسبت به دریافت پلاک ۱۶ رقمی اقدام کنند.
طرح پلاک کوبی دام های سبک و سنگین در استان مازندران همچنان ادامه دارد و تاکنون ۱۸ هزار راس دام سبک و ۱۰ هزار راس دام سنگین پلاک ۱۶ رقمی دریافت کردند و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تمام دام های موجود در استان از این پلاک ها برخوردار شوند.
 هر راس دام در این طرح یک شناسه و یا کد ملی ۱۶ رقمی اختصاصی دریافت می کند.
 حدود ۲.۵ میلیون راس دام سبک و ۷۰۰هزار راس دام های سنگین در مازندران وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.