پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حدود یک‌سوم زندانیان جرائم غیر عمد مازندران بدهکاران مهریه هستند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ،مهریه ، ورشکستگی مالی غیر کلاهبرداری ، تصادفات منجر به جرح و فوت و حوادث کارگاهی از جمله جرائمی غیرعمدی هستند که مرتکبان آن در صورت ادای دین به طرف خسارت دیده و کسب رضایت شاکی از زندان آزاد می شوند. 

تعداد بالای زندانیان جرایم غیرعمد در مازندران سبب شد تا رییس کل دادگستری استان از قضات بخواهد که آرای جایگزین حبس را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری روز دوشنبه در جلسه ستاد دیه استان با زیاد توصیف کردن آمار کنونی زندانیان استان، بر صدور آرای جایگزین حبس برای محکومین مالی توسط قضات دادگستری استان تاکید کرد.

وی همچنین با با تاکید بر لزوم حفظ کرامت زندانیان ، گفت: بسیار از زندانیان انسان های شریف و محترمی هستد که قادر به پرداخت بدهی خود نبوده و طبق قانون در زندان گرفتار هستند که باید کرامت آنها حفظ شود.

رئیس هیات امنای ستاد دیه استان مازندران ترویج فرهنگ کمک به زندانیان غیرعمد در کاهش جمعیت کیفری زندانیان  و کاستن جمعیت بدهکاران محبوس موثر دانست وافزود: افرادی باید در زندان باشند که راهی جز زندانی شدن آنها وجود ندارد و حضورشان در جامعه برای مردم مضر است که اشرار، مفسدین، سارقین مسلح، قاتلین و محکومین حوزه مواد مخدر از جمله این موارد به شمار می آیند.

اکبری تاکید کرد : باید تلاش شود برای افرادی که به دلایلی مانند مسائل مالی و جرائم غیرعمد در زندان حضور دارند در حد امکان از مجازات های جایگزین حبس استفاده شده یا عفو و بخشش شامل حال آنها شود تا با رهایی از زندان به زندگی عادی خود بازگردند.

رئیس کل دادگستری استان مازندران با بیان اینکه اگر کسی بدهی مالی دارد و توان پرداخت آن بدهی را ندارد، نباید در زندان محبوس بماند، گفت : آزادی افرادی که به دلیل مسائلی مانند مهریه، نفقه و دیه در زندان حضور دارند باید در دستور کار و اولویت قرار گیرد.

وی  افزود: دستگاه قضایی استان و خیرین و همه افراد جامعه فرهنگ کمک به دیگران به ویژه کمک به زندانیان گرفتار را در جامعه ترویج کنند و افرادی به جمع خیرین اضافه شوند که نتیجه این مهم کاهش جمعیت بدهکاران محبوس باشد.

بر اساس گزارش های رسمی از زمان تاسیس ستاد دیه استان مازندران تا پایان سال گذشته ، چهار هزار و ۷۵۰ نفر با پرداخت ۷۰۶ میلیارد ریال به عنوان ادای دین ، از زندان های استان آزاد شدند . بخش عمده این مبلغ در قالب تسهیلات بانکی تامین شده و بقیه را هم خیران و ستاد دیه کشور تامین کرده است.

در جشن گلریزان سال ۹۸ مبلغ سه میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال برای کمک به زندانیان جرائم غیرعمد جمع آوری شد و با این رقم ۱۸ نفر از مددجویان حاضر در زندان های استان مازندران آزاد شدند.

کمک های مردمی برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد به دو صورت واریز به حساب اعلام شده از سوی ستاد دیه و یا شرکت در جشن گلریزان جمع آوری می شود. این جشن ها هر ساله در چند مرحله بویژه در ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی سال برگزار می شود. 

۶۹۹۰/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.