پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حافظان اصلی بناهای تاریخی مردم بومی منطقه هستند

0

براساس منشورها و کنوانسیون های بین المللی حافظان اصلی بناهای تاریخی و فرهنگی کشور مردم بومی منطقه هستند

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه براساس منشورها و کنوانسیون های بین الملی حافظان اصلی بناهای تاریخی و فرهنگی مردم بومی ساکن در این مناطق هستند افزود:مشارکت مردم برای حفظ آثار ملی کشور یکی از اهداف مهم سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است که در قالب تشکیل و تاسیس انجمن های میراث فرهنگی در روستاها و بخش ها پیگیری می شود.

مهدی ایزدی گفت: معاونت میراث فرهنگی با اشاره به پراکندگی آثار تاریخی و فرهنگی در سراسر استان مازندران بیان کرد:حفاظت و نگهداری آثار تاریخی در مازندران مستلزم همکاری همجانبه دستگاه های ذیربط و به ویژه مردم محلی منطقه است ما هم آمادگی داریم از طرح ها و برنامه های دهیاریها در راستای اهداف کلان سازمان میراث فرهنگی حمایت کنیم.

وی تصریح کرد :احداث امکانات رفاهی گردشگری در کنار این بناها به ویژه برج لاجیم  با رعایت معیارهای حفاظتی میراث فرهنگی و تایید و نظارت این اداره کل بلامانع است .

وی با اشاره به اینکه از سال 1385 همزمان با ایجاد پایگاه برج های رسکت و لاجیم ،اقدامات مطالعاتی و حفاظتی گسترده ای در سطح استان و ملی توسط کارشناسان با معیارها و استانداردهای روز جهانی آغاز شد؛ گفت: مستندنگاری این بنا ،اسکن لیزری توسط شرکت آلمانی ،مطالعات آزمایشگاهی در خصوص موارد و مصالح ،آنالیز مقاومت سازه ای ،معرفی بنا در نشریات داخلی و خارجی و همایش ها از جمله اقداماتی است که در آن سالها انجام شد.

ایزدی افزود:از سال 90 تا 95 اعتبار مرمتی به مبلغ 112 میلیون تومان به این بنا اختصاص یافت و اقداماتی مثل احداث دیوار محوطه،برداشت اندود داخلی،مرمت و حفاظت کتیبه کوفی صورت گرفت.

وی در خصوص برعکس نصب نمودن کتیبه کوفی برج لاجیم در حین مرمت گفت:این اظهار نظر کاملا غیر کارشناسی بوده و اقدامات حفاظتی با توجه به گزارش ها و مستندنگاری های کتیبه های کوفی و پهلوی از زمان آندره گدار و دیگر پژوهشگران همچون مرحوم ستوده و کاملا براساس مستندات مذکور صورت گرفته و ادامه این فرآیند در سال جاری با حفاظت و مرمت کتیبه پهلوی تکمیل می شود.

معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران قدمت بنا ،وجود کتبه های کوفی و پهلوی در کنار هم را از جمله معیارهای ارزشمند این اثر تاریخی برشمرد و گفت: برج لاجیم یکی از برج های آرامگاهی متعلق به اوایل قرن پنجم هجر و اولین آثار تاریخی ایران است که در فهرست آثار ملی ثبت شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.