پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جواب و سلام دادن نوحه‌خوانان آیین ماندگار در ایام سوگواری سالار شهیدان +فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  دیار علویان از دیرباز ارادت به اهل بیت(ع) در آن موج می‌زد و به همین دلیل استان علویان نام گرفته است و ارادت و عشق و محبت مردم این دیار، به اهل بیت(ع) را پایانی نیست.

محرم که شروع می‌شود؛ دیگر کمتر خانه‌ای را می‌توانی بیابی که در عزای حسین(ع) شرکت نکنند و یا عزای حسینی برگزار نکنند.

در این شب و روزها، هوای دلمان غمگین و هوای شهرمان در غم از دست دادن سرور و سالار شهیدان ماتم دارد.

مازندران به واسطه قدمت بالای خود، دارای فرهنگ و آداب و رسوم فراوانی است که در ایام ماه محرم برگزار می‌شود و مردم این دیار همچون گذشته از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری را آغاز می‌کنند و مردم در دسته و هیأت‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی در مساجد و تکایا به عزاداری می‌پردازند و کسانی که نذر دارند؛ نذورات خود را اعم از آش خرما، شربت، و غذا و… در بین مردم پخش می‌کنند.

در کنار عزاداری‌های مختلفی که در مناسبت‌های مختلف و به خصوص در ماه محرم در مازندران برگزار می‌شود؛ مراسم غمگین سلام و جواب علم‌ها در روز تاسوعا، از جمله رسم و رسومات روستاهای هزارجریب شرق مازندران است که با سوز و گداز خاصی برگزار می‌شود.

جواب و سلام علم‌ها، رسمی برای ماندگاری قیام حسینی

موسوی یکی از افرادی که سالیان سال در مراسم جواب و سلام دادن علم شرکت کرده است؛ در این مورد می‌گوید: براساس این رسم؛ اهالی روستایی با دسته‌روی به روستای مجاور رفته و با ورود به روستا، عزاداران روستای میزبان به استقبال عزاداران روستای همجوار می‌آیند و عزاداری می‌کنند.

وی به خبرنگار فارس گفت: در این هنگام دو دسته  عزاداری با در دست داشتن علم به هم نزدیک شده و به هم سلام می‌دهند و این مراسم با حزن و اندوه خاص برگزار می‌شود.

موسوی افزود: تلاش برای رساندن پیام عاشورا و کربلای حسینی به عزاداران و بیان و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) از جمله برنامه و اهداف مهم این برنامه فرهنگی است.

ذکر مصیبت اهل بیت(ع)، صیقل دهنده جان‌ها

زارعی از دیگر شرکت‌کنندگان در این مراسم در مورد مضمون این رسم و سنت دیرین می‌گوید: در این مراسم ابتدا سلام به عزاداران گفته می‌شود و از مصیبت‌های کربلا گفته می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: براساس این رسم دیرینه، یکی از مداحان از حسین (ع) و کربلا می‌پرسد و دیگری جواب می‌دهد و برگزاری این مراسم در روز تاسوعا و عاشورا و در کنار امامزادگان و تکایا معروف است.

زارعی گفت: ذکر مصیبت اهل بیت(ع)، صیقل دهنده جان‌هاست و محرم زمانی برای خانه‌تکانی دل و زدودن گناهان است که امیدواریم با عزاداری در مصیبت بزرگ شهادت امام حسین(ع) و یارانش بر ایمان‌مان افزوده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.