پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جشنواره گل‌محمدی با رویکرد توسعه کشت در «دو دانگه» ساری/ جشنی‌ که سنت شد

مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری گفت: برگزاری جشنواره در چهار دوره قبل برای بحث فروش و کاهش نگرانی گل‌کاران بوده اما امسال رویکرد برگزاری جشنواره توسعه کشت خواهد بود.

0

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پنجمین جشنواره ملی توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری از عصر روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت آغاز بکار کرد و تا روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد.

جشنواره ملی توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری بارقه امیدی در منطقه به وجود آورده و موجب حتی مهاجرت معکوس به منطقه شده است؛ به‌طوری‌که جوانان جویای کار با شور و شوق فراوان به منطقه بازگشتند.

بعد از دو سال کرونایی که جشنواره گل‌محمدی برگزار نشد، امسال باحضور پرشور اهالی و مردم در شهر فریم د حال برگزاری است و در  کنار اینکه گل کاران منطقه در تکاپوی برداشت و رسیدگی به باغ‌های گل‌محمدی هستند، حضور فعالی در جشنواره دارند.

اسماعیل خورشیدی مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری در این باره با اشاره به اینکه ۲۰۰ غرفه در این جشنواره شامل انواع محصولات گل، گلاب، صنایع دستی، لباس و مواد غذایی درحال عرضه است، اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد غرفه‌داران از اهالی منطقه دودانگه و بقیه از دیگر نقاط استان و کشور هستند.

وی با اعلام اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در منطقه دودانگه ساری ۲۳۵ هکتار است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت این محصول با توجه به عایدی آن در سال‌های آینده، تا هزار هکتار هم افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری به ظرفیت‌های فراوان منطقه در بخش کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: هدف از برگزاری این جشنواره، جذب گردشگر و نشان دادن گوشه‌ای از ظرفیت‌های این منطقه است.

خورشیدی با بیان اینکه برداشت گل محمدی در دودانگه ساری، به دو روش گلاب‌گیری سنتی و صنعتی انجام می‌گیرد، تصریح کرد: گل محمدی به دلیل قابلیت رشد با آبیاری کم (آبیاری قطره‌ای) و سازگاری با شرایط آب و هوایی می‌تواند در همه مناطق پرورش یافته، اما تاکنون فقط در زمین‌های شیبدار مناطق بالادست برخی شهر‌های استان در حال کشت است.

وی با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی تا حدود یک ماه در منطقه دودانگه ادامه دارد، اظهار کرد: رویکرد برگزاری جشنواره در چهار دوره قبل برای بحث فروش و کاهش نگرانی گل‌کاران بوده اما امسال رویکرد برگزاری جشنواره توسعه کشت خواهد بود.

به گزارش فارس، کشت گل‌محمدی از سال ۹۰ کشت گل‌محمدی در منطقه دودانگه ساری آغاز شد و درحال حاضر حدود ۲۰۰ بهره‌بردار در منطقه فعالیت دارند.

زمان بازدید علاقمندان از غرفه‌های این جشنواره را از ۱۰ صبح تا ۲۰ شب روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه است که بازدید‌کنندگان از این جشنواره می‌توانند برداشت گل محمدی و گلاب‌گیری را از نزدیک تماشا و محصولات تولیدی تولیدکنندگان را خریداری کنند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.