پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جزییاتی از حادثه اتوبوس در چهاردانگه!

هرهفته گروه‌هایی تحت عنوان تور گردشگری در بخش چهاردانگه (چورت، الندان، نگین و باداب سورت) حاضر میشن. برای نمونه در روستای چورت گردشگران از راه مخفی خودشون رو به دریاچه میان‌شه میرسونن!

0

جمعه شب گذشته بود که خبر اومد‌ یک‌دستگاه اتوبوس‌ اسکانیا با ۳۷ مسافر در ابتدای محور روستای لالا از توابع چهاردانگه ساری دچار سانحه شد.

در خبر اومد نیروهای امدادی بلافاصله سر صحنه حاضر شدن، با کمک یک دستگاه لودر و چند خودروی سبک با شکستن شیشه‌های اتوبوس مسافرین‌و نجات و به مکان امن انتقال دادن.

سوالی پیش اومد که برای گرفتن پاسخ مجبور شدیم بریم توی دل ماجرا. سوال اینه، توی ایام محدودیت‌های‌ سنگین کرونایی اتوبوسvip اونجا چیکار می‌کرد؟

برای پیگیری خبر دو گروه از همکاران وارد عمل شدن، یکی از حاضرین در محل حادثه به همکارم گفت: اتوبوس شامل گردشگرانی‌ بود که در قالب یک تور وارد منطقه شدن، محل اسکان‌شون هم مجتمع گردشگری نگین کیاسر بود.

رفتیم‌ سراغ عباسی، مدیر مجتمع. تماس همکارم با این سرمایه‌گذار پیرامون کم‌و‌کیف‌ ماجرا این‌طور آغاز شد:

 

از شما شکایت می‌کنم!

عباسی‌ در ابتدای گفت‌وگو در مقام شاکی به همکارم گفت: ماجرا رو تکذیب می‌کنم، اصلا اینطور نبوده، این حق رو برای خودم قائلم که از شما و بقیه رسانه‌ها شکایت کنم!
به ایشون گفتیم: برادر مستندات میگه اینا در پونصد متری مجتمع شما توی گل گیر کردن، هلال‌احمر اومد نجاتشون‌ داد، خبرش رو هم مخابره کرد، شما چیو‌ تکذیب می‌کنی؟ اینجا بود که کمی کوتاه اومد، گفت: ببینید بحث محبوس‌ شدن مسافرین که توی خبر اومده درست نیست، تعداد مسافرین هم از نصف عددی که اعلام شده کمتره!
وقتی از ایشون پرسیدیم همین‌ مقدار کم گردشگر (به زعم ایشون) اونجا چیکار می‌کردن؟ مجوز داشتن؟ در جوابمون گفت: شما باید از سرمایه‌گذاری در منطقه حمایت کنید، نه اینکه به دنبال خراب‌تر کردن اوضاع باشید.

 

عجب! کار ما شده خرابکاری؟!

به ایشون عرض کردیم بزرگوار در شرایط محدودیت‌های سنگین ایام آخر ماه صفر جلوگیری از تجمعات در اربعین به نظر میرسه جان مردم برای شما اهمیتی نداره؟ ایشون به ظرفیت ۱۵۰ نفری مجموعه اشاره کردن و گفتن: ما همه پروتکل‌های بهداشتی رو رعایت کردیم. با رعایت این محدودیت‌ها مسافر گرفتیم.

همکارم قانع نشد، برای پیگیری بیشتر سراغ مسئول بخش رفت، جعفری دلش نمی‌خواست این ماجرا کش پیدا کنه همون اول گفت: هرچی بود تموم شد، بله یک اتوبوس شامل گردشگر و لیدر توی گِل گیر کرد، عمق حادثه اما اون‌طور نبود که هلال‌احمر گزارش داد.

در ادامه به سراغ مسئول عملیات حادثه اون‌شب رفتیم. ایشون تاکید کردن ما همون‌طور که در خبر آوردیم ساعت ۱۸ روز جمعه با چند اکیپ وارد محل وقوع حادثه شدیم، اتوبوس از مسیرش منحرف شده بود، مسافرین رو نجات دادیم، خبرش رو هم طبق مقررات اداری خودمون به روابط‌عمومی استان مخابره کردیم.

همکارم‌ برای روشن شدن بیشتر ماجرا به سراغ فرماندار ساری رفتیم، رضایی تلفنی قول داد موضوع‌و پیگیری کنه، همکارم بیکار ننشست، پیامکی استاندار رو هم در جریان ماجرا گذاشت، حسین‌زادگان دو تا کلمه جواب داد “پیگیری می‌کنم.”

اما از اون‌ طرف گروه دیگری از همکاران رسانه‌ای‌ چهاردانگه از طریق رئیس‌ پلیس‌ بخش ماجرا رو پیگیر شدن.

سرگرد موسوی در تماس تلفنی که باهاشون گرفتیم گفتن: خبرشو تو رسانه‌ها دیدم! ایشون گویا در بستر بیماری بودن، همکارنشون اما سر صحنه حادثه حضور داشتن.

موسوی در پاسخ به این پرسش که تردد اتوبوس در چهاردانگه نیاز به مجوز نداره؟ گفت: وظیفه پلیس‌راهه که کنترل کنه، اطلاعات خاص دیگه‌ای‌ ندارم.

ازش پرسیدم: حضور گروه‌های‌ مختلف‌ گردشگری در قالب تور در بخش مجوز لازم نداره؟ گفت: ما دستورالعمل‌هارو از قاضی بخش می‌گیریم.

همکارم در ادامه تکمیل گزارش به سراغ قاضی حسنی رفت، قاضی اصلا در جریان ماجرا نبود، گفت: بعید می‌دونم چنین اتفاقی افتاده باشه، وقتی لینک خبر رو براشون فرستادیم تازه در جریان ماجرا قرار گرفتن.

از ایشون پرسیدم: شما به‌عنوان مدعی‌العموم‌ چقدر سلامت اهالی منطقه براتون مهمه؟ با قاطعیت گفتن:خیلی!

پرسیدم: خبر دارید درصد ابتلاء اهالی روستاهای بخش چهاردانگه به این ویروس رو به افزایشه؟ به نظر کارشناسان بهداشت بخش چهاردانگه استناد کرد و گفت: وضعیت تمام روستاهای بخش سفیده.

پرسیدیم: وقتی همه جا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت قائل شدن، چرا باید یک اتوبوس با حداکثر ظرفیت بدون اخذ مجوزهایی لازم وارد منطقه بشه؟

در جواب گفتن: اصلا امکان نداره تور بدون مجوز بیاد توی بخش!

بهشون توضیح دادیم هرهفته گروه‌هایی تحت عنوان تور گردشگری در بخش چهاردانگه (چورت، الندان، نگین و باداب سورت) حاضر میشن. برای نمونه در روستای چورت گردشگران از راه مخفی خودشون رو به دریاچه میان‌شه میرسونن! یعنی شما اطلاعی ندارید؟ حسنی گفت: شخصا مسئولیتی ندارم که برم جلوی گردشگر و بگیرم، از قوه قضاییه، استانداری و گردشگری دستور رسیده که گردشگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تونه وارد منطقه‌ شه.

به ایشون عرض کردیم حسب‌ظاهر پروتکل نقص شده، یک دستگاه vip از سمت سمنان بعد از عبور از پلیس‌راه‌ شهمیرزاد وارد چهاردانگه شده و چون اینجا ثبت ‌ساعت نداریم مانعی سر راهشان نبود.

قاضی بخش چهاردانگه قول دادن فردا توی جلسه‌ی بخش جزییات بیشتری از ماجرا رو بگیرن‌ و به ما بگن.

فرداش تماس گرفتیم، گفتن: خوشبختانه حادثه مهمی نبود، شما هم خیلی پیگیر ماجرا نشید.

آقای حسنی قول دادن از این پس نظارت‌ها‌رو بیشتر کنن.

پیگیری‌ها رو همچنان ادامه دادیم، با دوستان گردشگری که تماس گرفتیم اطلاعات تازه‌‌ای دستگیرمون شد، اول اینکه این مجموعه در شرف اخذ مجوز قرار داره، بعدم گردشگری استان مجوزی برای این گروه گردشگر صادر نکرد.

همکارم تلفنی از پلیس‌راه شهمیرزاد مسیر تردد اتوبوس رو جویا شد، کاشف به عمل اومد اتوبوس از تهران و از مسیر شهمیرزاد وارد چهاردانگه شد.
از پلیس‌راه در مورد منع تردد اتوبوس در مناطق کوهستانی پرسیدیم، در پاسخ گفتن: تا فولادمحله منع تردد وجود نداره. خب از فولادمحله به سمت چهاردانگه هم که پلیس‌راهی نداریم. تنها یک پاسگاه انتظامیه که در صورت مشکوک شدن جلوی خودروها‌ را می‌گیره.

اما ماجرا زمانی جالب‌تر شد که خبر رسید با فشار مقامات استانداری خبر از روی خروجی هلال‌احمر برداشته شد!

موضوع رو از روابط‌عمومی استان پیگیر شدیم، گفتن: محرمانه است!

رفتیم سراغ دوستان‌مون توی روابط‌عمومی استانداری، آقای مهدوی اصلا در جریان ماجرا نبودن، در ادامه وقتی متوجه جزییات حادثه شد همون حرف مدیر مجتمع گردشگری نگین‌و زد. اینکه باید در این شرایط اقتصادی از مشاغل آسیب‌دیده حمایت کنیم.

این‌که حمایت از سرمایه‌گذار کنیم چیزی بدی نیست به شرطی که قانون ملاک عمل ما باشه و با همه یکسان برخورد کنیم.

ببینید اتفاقی افتاد، خبری منتشر شد، دستوری اومد ماجرا بلکل منتفی شد! مگه میشه همچی چیزی؟!

خدای ناکرده اگر اتفاق بدتری در مسیر کوهستانی رخ می‌داد‌، هموطنی جانش‌و از دست می‌داد، اون وقت کمیته تحقیق و تفحص از مجلس گرفته تا وزارت‌خانه‌های راه و گردشگری و صدتا جای دیگه شکل می‌گرفت که ببینن کی قصور کرده، اون وقت یقیه کیو‌ می‌گرفتین؟

حالا خبرنگاران منطقه چهاردانگه‌ این گزارش‌و تهیه و منتشر کردن تا جلوی اتفاقات بدتر گرفته شه.

در نهایت بعد از کلی تحقیق و پرس‌جوی رسانه‌ای‌ها به این نتیجه رسیدیم پروتکل بهداشتی یه قانون فرمالیته‌ست، در صورت صلاحدید ممکنه نقض بشه.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.