پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جذب 80 درصد هنرجویان هنرستان‌های مازندران در بازار کار

0

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: ۸۰ درصد هنرجویان هنرستان‌های مازندران جذب بازار کار می‌شوند.

«اسفندیار نظری» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ۸۰ درصد هنرجویان هنرستان‌های مازندران جذب بازار کار می‌شوند، اظهار کرد: از مجموع 44 رشته‌ شاخه فنی و حرفه‌ای در کشور، استان مازندران در 34 رشته و از مجموع 154 رشته در شاخه کار و دانش در کشور، استان مازندران در 84 رشته فعال است.

وی افزود: با توجه به طرح 3  ساله شدن هنرستان‌های نظام جدید آموزش و پرورش، سال تحصیلی 97 – 98 مشکلاتی چون فضای آموزشی، تجهیزات و نیروی انسانی هم در کشور و هم استان مازندران را به همراه خواهد داشت.

نظری در ادامه خاطرنشان کرد: مبلغ یک میلیارد تومان با کمک استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اوراق تعلق گرفته که خریداری خواهد شد هم‌چنین با  دو درصد از فروش گاز که سهم استان مازندران یک میلیارد و 800 میلیون تومان است، تجهیزات خریداری و به ناوگان جدید هنرستان های فنی وحرفه‌ای و کار و دانش اضافه می‌شود.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: کمیته‌ای در سطح کشور و استان تحت‌عنوان کمیته استقرار پایه دوازدهم با اولویت طرح 3 ساله شدن هنرستان با مأموریت سازماندهی و ساماندهی مجدد نیروی انسانی و استفاده از طرح برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت‌های سازمان فنی وحرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی کاربردی تشکیل شد.

وی در خصوص سازماندهی و ساماندهی مجدد نیروی انسانی، تصریح کرد: امسال در مازندران 156 نفر از میزان 15 هزار جمعیت طبق ماده 28 با جذب نیروی مازاد باید استخدام  می‌شوند، ازاین تعداد 50 نفر به نیروی کار و دانش اختصاص داده شد، این افراد طی گذراندن 6 ماه دوره‌های تخصصی و کسب مهارت لازم از مهرماه وارد مدارس می‌شوند.

نظری با اشاره به این‌که در استان مازندران 39 هزار و 785 دانش‌آموز پایه نهم در حال تحصیل هستند، اظهار کرد: 43 درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی و حرفه‌ای و 57 درصد به شاخه نظری هدایت می‌شوند.

وی در ادامه گفت: تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل راه و شهرسازی در راستای رشته‌های جدید حمل و نقل  برای ورود دانش‌آموزان کار و دانش امضا شده است.

 معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: هنرستان غرب مازندران در آمل و شرق مازندران در ساری مستقر است و با توجه به ظرفیت فراوان دانش‌آموزی تلاش شده تا در رشته کشاورزی بر اساس بوم و منطقه در راستای شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش توسعه داده شود.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، اگر قرار است اصلاحی در کار صورت گیرد این تنها با کار آفرینی صورت می‌گیرد که مرکز ثقل آن در مدارس است.

وی  تصریح کرد: آن چه که هنرجویان فنی و حرفه ای و کار و دانش را برجسته می‌کند موضوع کار آفرینی است، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تحت عنوان «آموزش یک مهارت» در دوره متوسطه اول و دوم در شاخه نظری بسته شد تا از ظرفیت هنرستان‌ها برای کارآفرینی استفاده شود.

وی طرح مکاسب را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در هنرستان‌ها دانست و گفت: دانش‌آموزان با مشاغل حلال آشنا شده و آزمون برگزار خواهد شد هم‌چنین امسال در جهت توانمندی‌های دانش‌آموزان آزمون‌های آنلاین برگزار شد که از 30 هزار دانش‌آموز بالغ بر 50 درصد در این آزمون شرکت کردند.

نظری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 80 درصد هنرجویان شاخه کار و دانش و فنی و حرفه‌ای در استان مازندران جذب بازار کار خواهند شد، از این‌رو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اولویت جذب کادر پرسنل و حتی دوره سربازی و کارگاهی را به هنرجویان و فارغ‌التحصیلان رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش قرار داده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.