پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جان کندن آرام ” سخت‌سر ” زیر چرخ خودروها

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، مسیر ورود به خیابان تاریخی سخت سر درست چند متر بعد از ساختمان هلالی و سفید رنگ بانک ملی مرکزی شهرستان رامسر آغاز می شود. این خیابان یک طرفه به عرض ۶ متر است که قدمت آن به زمان پهلوی اول بر می گردد و برای تردد کالسکه ها و در نهایت معدود اتومبیل های سبکی که به کاخ مرمر می رفتند، طراحی و ساخته شده بود.

جاده سخت سر معروف به جاده هتل، مسیر دسترسی گردشگران به مجموعه موزه ای شهدای رامسر شامل کاخ موزه ، موزه مردم شناسی ، موزه عاج فیل خاورمیانه ، آب گرم های معدنی و هتل قدیم و جدید و پل تاریخی سخت سر است. این خیابان فرعی که شاهراه تاریخی و توریستی رامسر محسوب می شود با شیب ملایم و در ارتفاعی ملموس از سطح شهر قرار دارد. سمت راست این خیابان دیوار های سنگی تاریخی محوطه کاخ مرمر قرار دارد و قسمت دیگر آن نیز مشرف به باغ معروف ۳۳ هکتاری است.

حاشیه این خیابان نرده های بتنی کوتاه و منقوش قدیمی در کنار پیاد رویی کم عرض و باریک خودنمایی می کند و در همان نگاه اول قدمت تاریخی این بافت میراثی را پیش چشم گردشگران آشکار می سازد.

جدای از ویژگی های تاریخی و جلوه گری مکان و منظر این بافت تاریخی، با نگاهی به گذشته در می یابیم که خیابان سخت سر به عنوان مسیر تردد به کاخ در همان مقیاس و اندازه ای که در گذشته برای تردد کالسکه ها و اتومبیل های سبک و کم تعداد طراحی شده بود به خاطر تاریخی بودن دست نخورده باقی ماند، اما  امروز انبوه زیادی از گردشگران با خودروهایشان در این محور تردد می کنند و از همه مهمتر این که با وجود پارکینگ های مختلف، نبود نظارت و بی توجهی دستگاههای مختلف مسئول سبب شده است تا پارک کردن در حاشیه خیابان و حتی داخل پیاده رو نسبت به استفاده از پارکینگ ترجیح داشته باشد.

سند بی توجهی به میراث تاریخی برای گردشگران خارجی 

بنا بر آمارهای رسمی تنها در سال گذشته بیش از ۸۵۰ هزار نفر از مجتمع موزه ای شهدای رامسر بازدید کردند که از این میزان ۳۵ هزار و ۹۸۳ نفر گردشگر خارجی از کشورهای عراق، عمان، بحرین، لبنان، هند، فرانسه ، اتریش، ژاپن، پاکستان و الجزایر بودند.

پیاده و سوار کردن مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به وسیله خودروهای سواری و اتوبوس ها در این محور تاریخی از یک طرف سبب حضور تعداد زیادی از دست فروشان صنایع دستی ، موادغذایی و انواع تولیدات محلی مانند ترشی در این مسیر شده است تا اندک فضای تنفسی هم بر روی این خیابان تاریخی بسته شود. این وضعیت همچنین سبب می شود تا مسافران و گردشگران منتظر برای خودرو از نرده های شکننده و بر جای مانده از گذشته برای استراحت انتخاب کنند که این اقدام آنان باعث شکستن و از بین رفتن این آثار تاریخی نیز می شود.

یک کارشناس میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی در باره قدمت و نوع سازه های این خیابان تاریخی به خبرنگار ایرنا گفت: این خیابان و نرده های پاپیونی تزئینی آن به دوره پهلوی اول برمی گردد که بخشی از مرمت آن نیز در دوره پهلوی دوم انجام شد.

محمدقاسم کفاشی با اظهار این که مواد ساخت این دیواره ها از سنگ است و نرده ها نیز از سیمان ساخته شده، افزود: در حال حاضر ما بیش از حجم و گنجایش این خیابان تاریخی از آن استفاده می کنیم. یقینا این میزان تردد اتومبیل های سنگین و سبک استراتژی مناسبی برای یک بافت تاریخی و گردشگری نیست.

وی نسبت به احتمال بروز خطر برای بافت تاریخی با توجه به این حجم تردد خودروها هشدار داد و خواستار توجه جدی مسئولان شهرستان از جمله میراث فرهنگی ، نیروی انتظامی و فرمانداری برای ساماندهی وضعیت شد.

یکی از شهروندان رامسری هم با گله از بی توجهی دستگاههای متولی نسبت به خیابان سخت سر به عنوان یک مسیر تاریخی ، گفت: جای تعجب است که این ظرفیت بی نظیر تاریخی از گذشته به یادگار مانده، اما مسئولین صرفا در برقراری نظم بصری و ترافیکی این مسیر تاریخی که کار دشواری هم به نظر نمی رسد، کوتاهی می کنند.

اسماعیل اعتمادی افزود : تردد تعداد زیاد خودروها در این مسیر تاریخی قطعا باعث آسیب به میراث گرانبهای این منطقه می شود و لازم است مسئولان میراث فرهنگی و شهرستانی در این زمینه چاره اندیشی کنند.

وی گفت: بعضا مشاهده شده پس از خراب شدن برخی از دیواره های کوتاه این مسیر نسبت به ترمیم آن اقدام کردند و هر چند که با تلاش کردند کار با ظرافت همره باشد، ولی شکل آن با دیواره قدیمی کامل فرق می کند.

یکی از مسافرانی که خودرویش را در حاشیه این خیابان پارک کرده بود در پاسخ به خبرنگار ایرنا در باره چرایی انجام این کار با وجود اطلاع داشتن از شکنندگی خیابان و تاریخی بودن آن ، : زمانی که عده زیادی در این خیابان پارک می کنند ما هم تمایل بیشتری برای پارک در این کنار این جاده پیدا می کنیم.

فرشید حسینی که از استان کرمان به رامسر سفر کرد، در باره علت پارک نکردن خودروها در پارکینگ های فروانی که در اطراف وجود دارد، اظهار داشت: معمولا مسافران و  گردشگران کمتر تمایل به استفاده از پارکینگ دارند و شاید علتش دسترسی آسان برای پارک کردن در کنار خیابان باشد.

وی البته به این نکته هم اشاره کرد که تابلوهای راهنما برای یافتن پارکینگ در مسیر کمتر دیده می شود و  اکثر تابلوهای راهنمایی و رانندگی که ممنوعیت پارک خودرو در پیاده روها را نشان می دهد، برای همگان قابل مشاهده نیست.

شورای شهر هم ناراضی است 

رییس شورای شهر رامسر نیز در گفت و گو با ایرنا  اظهار داشت: این مسیر نقطه عطف گردشگری شهر رامسر محسوب می شود و نابسامانی هایی که موجب خدشه دار شدن منظر این محوطه شده ، از نگرانی های ما و شهروندان است.

سعید صفاتی افزود: پارک اتومبیل ها باید توسط پلیس راهور ساماندهی شود و یا اینکه به عنوان یک معضل توسط شورای شهر به سازمان حمل و نقل ارائه گردد تا در شورای ترافیک شهرستان مورد بررسی قرار گیرد ، اما آنچه که مربوط به معضل حضور دستفروشان می شود این است که بارها توسط واحد های سد معبر شهرداری به این افراد اخطار داده شده که با این وجود ساعاتی بعد یا در روزهای بعد در مکان مستقر می شوند.

تجربه ثابت کرده است که حضور دستفروشان معلول رونق کسب و کار خیابانی در هر نقطه از کشور است و در خیابان سخت سر رامسر هم که بیشترین تعداد گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند، از این قاعده مستثنی نیست.

رییس شورای شهر رامسر گفت: بعد از تخریب پل تاریخی سخت سر به دلیل سیل مهر ماه سال گذشته، سنگ های کوبیک را برای پوشش سنگ فرش روی پل اجرا کردیم و در ادامه قصد داریم از ابتدای تا انتهای خیابان سخت سر(هتل) عملیات سنگ فرش را نیز اجرا کنیم تا ویژگی های بصری منحصر بفرد و اصالت تاریخی و میراثی این منطقه را حفظ کنیم.

وی درباره خارج از دسترس شدن این مسیر برای اتومبیل های سواری و حفظ ان به صورت پیاده رو ، افزود: این طرح یقینا مورد موافقت مدیریت هتل و برخی ساکنان این منطقه قرار نمی گیرد و امکان این مورد وجود ندارد.

فرماندار شهرستان رامسر نیز با اذعان به ترافیک و حجم زیاد اتومبیل های سنگین در این خیابان تاریخی گفت : بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته مجوعه شهرستان به دنبال ساماندهی هرچه سریع تر این محدوده است.

محمد آزاد افزود : یکی از تصمیماتی که اخیرا در سطح شهرستان اتخاذ شد حضور بیشتر نیروهای راهور در این مسیر است که خوشبختانه با حضور انها مشکلات پارک خودروها در کنار این خیابان کمتر شده است.

مشکلی به نام نبود ترمینال 

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان رامسر نیز در گفت و گو با ایرنا  عدم وجود ترمینال برای اتوبوس های حامل گردشگران و مسافران ، فقدان دوربین های پایش تصویری در شهر، آشکار نبودن تابلوهای راهنمای پارکینگ های عمومی در خیابان هتل و نیز در ورودی اصلی کاخ موزه در ابتدای خیابان را از دلایل بروز ترافیک و وضعیت فعلی حاکم در این منطقه خواند.

سرگرد اسرافیل نصیری گفت: با ساخت ترمینال و ساماندهی اتوبوس ها در آنجا این امکان فراهم می شود تا با همکاری شهرداری، سازمان تاکسیرانی و حمل ونقل ون هایی به صورت اختصاصی گردشگران به این مکان تاریخی منتقل کنند تا شاهد نابسامانی موجود نباشیم .

وی افزود: یکی دیگر از دلایل اشغال این خیابان به وسیله خودروها ، وجود در اصلی کاخ موزه در ابتدای این خیابان است و اگر هماهنگی انجام شود که درب ورودی به بخش دیگری که نزدیک به پارکینگ هم است انتقال یابد خود به خود گردشگران به سمت پارکینگ هدایت می شوند و بخشی از این هرج و مرج ناشی از پارک و آسیب به منظر این خیابان رفع می شود.

نصیری در ادامه با اشاره به اینکه برخی از تابلوهای راهنمای و رانندگی و هدایت گردشگر در این خیابان نیازمند بازنگری و آشکار سازی است، گفت: شاید شهرستان رامسر در مقیاس و اندازه کلانشهر نباشد اما به دلیل جمعیت شناور و استقبال گردشگران خارجی و داخلی حساسیت ها و برنامه ریزی هایی دقیق برای این مدیریت این امور را می طلبد.

رئیس پلیس راهور رامسر افزود:  در روزهای گذشته اتوبوس حامل فرهنگیان که در جاده سخت سر در حال تردد بود را جریمه کردیم که با واکنش برخی مسئولان مبنی بر اینکه جریمه این اتوبوس مانع حضور گردشگر می شود مواجه شدیم و این درحالیست که معتقدیم این خیابان به هیچ عنوان ظرفیت تردد اتومبیل های سنگین و از این دست را ندارد.

وی بر ضرورت پایش تصویری در این شهر گردشگر پذیر تاکید کرد و گفت : امروز استفاده از دوربین برای کنترل ترافیک در سطح شهر امری مهم محسوب می شود چرا که با وجود دوربین های کنترل در سطح شهر باعث روان بودن ترافیک و کاهش میزان تخلفات رانندگان می شود که در صورت نصب این امکانات در مجموعه تاریخی مشکلات این منطقه کاهش پیدا می کنند.

بی اثری میراث فرهنگی در شورای ترافیک 

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رامسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : وجود خودروهای پارک شده، بی نظمی در پارک، تردد اتوبوس ها  و همچنین حضور دست فروشان در این خیابان تاریخی به این مجموعه و بافت تاریخی آسیب می زند.

نادر سحرخیر افزود: شاید به زعم برخی از مردم حضور اتومبیل های این مسیر گویای استقبال بی شمار گردشگران باشد اما در عمل تردد این حجم خودروها در این خیابان تاریخی آسیب می رساند از طرفی زیبایی های این پیاده رو شامل نرده های منقوش ، دیواره های سنگی ، چشم انداز کوه و دریا با وجود خودروهای سبک و سنگین قابل مشاهده نیست.

وی  در خصوص مشکلات پارک خودروها در این مسیر گفت : با وجود اینکه دو پارکینگ در این محدوده برخی از خودروها در خیابان این مسیر پارک می کنند ولی با این حال شهرداری می تواند زمین های اطراف را که به دلیل حریم میراثی قابل ساخت و ساز نیست خریداری و به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار گیرد.

سحرخیز ، پیاده راه سازی را از الزامات بافت های با ارزش تاریخی دانست و گفت: پیاده راه سازی در مجموعه های تاریخی علاوه بر درآمد بیشتر باعث کاهش آسیب هم می شود ضمن اینکه پیشنهاد پیاده راه سازی در این بافت تاریخی هم مطرح شده و در حال بررسی کارشناسی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری رامسر در خصوص نقش این در ساماندهی این وضعیت چنین گفت : میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان یک نهاد فرهنگی به شمار می رود و در شورای ترافیک شهرستان عضو فرعی است صاحب رای نیست، که چنانچه صاحب رای بود شرایط بهتری رغم می خورد اما با این حال این مساله در شورای تراقیک مطرح می شود و انتظار داریم دستگاه های نظارتی به وظایف خود در این محدوده عمل کنند.

شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر در غرب استان مازندران به دلیل داشتن موقعیت های تاریخی ، گردشگری و تفریحی همه ساله میزبان میلیونها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

/۱۶۰۲/۹۹۲۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.