پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ثبت رکورد تولید ۴۴۰ مگاواتی در نیروگاه شهید سلیمی نکا

0

ایسنا/مازندران مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا از محقق شدن ثبت رکورد ظرفیت تولید ۴۴۰ مگاواتی به میزان ظرفیت اسمی در واحد یک بخار در این نیروگاه خبر داد.

محسن نعمتی در نشست خبری که عصر روز شنبه ۱۹ بهمن ماه در نیروگاه شهید سلیمی نکا برگزار شد با اشاره به درصد تحقق انرژی تولیدی ۱۰ ماهه اظهار کرد: این میزان انرژی تولیدی ۱۰ ماهه ۷۸.۴ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه انرژی تولیدی ناخالص در ۱۰ ماهه سال جاری بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت بوده است، تصریح کرد: میزان انرژی تولیدی خالص را در این بازه ی زمانی بیش از ۷ میلیارد کیلو وات ساعت برآورد می‌شود.

مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا با بیان اینکه تابستان امسال از آب دریا برای تولید انرژی استفاده می‌کنیم، گفت: ۶ میلیون لیتر در شبانه روز آب تولیدی آب شیرین کن خواهد بود و فاز اول آن در اردیبهشت به بهره‌برداری می‌رسد.

نعمتی خاطرنشان کرد: به منظور ارتقا میزان آمادگی و پایداری تولید واحدها در فصول مختلف جهت تامین برق مورد نیاز طی ۲ مرحله تعمیرات میان دوره در واحد های بخار گاز،سیکل ترکیبی تعمیرات انجام می‌شود.

وی از انجام پروژه‌های بهسازی و بازسازی در واحد های بخار و سیکل ترکیبی خبر داد و افزود: میزان تولید نیروگاه در پیک مصرف تابستان امسال نزدیک به ۲۶ مگاوات افزایش داشته است و آمادگی تولید واحدها به میزان ۴۲ مگاوات نسبت به تابستان گذشته با افزایش همراه بوده است.

مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا به مزایای اجرای این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: صرفه جویی ۴ هزار میلیارد ریالی در هزینه تحصیل انرژی، جوان سازی و بهسازی تجهیزات، استفاده از توان متخصصان داخلی، جلوگیری از خروج ارز، افزایش و بهبود راندمان واحدها، پایداری واحدها، کاهش مصرف انرژی داخلی آب و سوخت و خاموشی به همراه افزایش رضایتمندی را در بر داشت.

نعمتی با تاکید بر ضرورت کاهش استفاده از ذخایر آب‌های زیر زمینی خاطرنشان کرد:  در این راستا استفاده از آب دریاچه در چرخه مصرف نیروگاه در دستور کار قرار گرفت و برای اجرای پروژه آب شیرین کن با ظرفیت ۶ میلیون لیتر که از سال گذشته آغاز شد، تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: در بخش سازه‌های  پیش تصفیه و ساختمان Ro, برق،شیمیایی و مخارن آب تولیدی و پساب حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا سال آینده فاز اول آن به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا در زمینه ضرورت تولید داخلی قطعات با وجود تحریم ها افزود: از سال ۹۰ تحریم ها آغاز و اداره ساخت داخل در نیروگاه تشکیل و تا کنون  هزار و ۱۲۲ سری از قطعات به تعداد ۴۹ هزار و ۲۰۲ عدد به روش مهندسی معکوس بومی‌سازی شد و این میزان در سال ۹۵ به ۳۴ هزار و ۵۹۴ قطعه رسید.

۲ واحد گازی جدید کلاس E بومی‌سازی شد

نعمتی از کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی به جهت توسعه بلوک سیکل ترکیبی با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات در هفته دولت خبر داد و اظهار کرد: فاز اول این طرح دو واحد گازی جدید کلاس E ارتقا یافته و بومی شده است‌.

وی با بیان اینکه بومی سازی درشرکت” مپنا” انجام شده است گفت: این بلوک سیکل ترکیبی ظرفیت ۱۶۲مگاوات با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال احداث و در فاز دوم واحد بخار ۱۶۰مگاوات با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریالی  احداث خواهد شدکه طی این فرآیند ظرفیت اسمی نیروگاه به ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات خواهد رسید.

مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: ۵ درصد برق کشور توسط نیروگاه نکا تامین می شودو حجم آب ورودی از دریا ۲۱۰ میلیون لیتر درساعت است و در هر شبانه روز ۲۰ تن نمک مصرف می‌شود.

نعمتی در مورد اخراج کارگران اظهار کرد: این نیروها توسط پیمانکاران جذب شده و پس از پایان قرارداد توسط پیمانکار اخراج می‌شود و این نیروها در استخدام نیروگاه نبوده‌اند که ما آن‌ها را اخراج کنیم.

وی با اشاره به جایگزین نمودن سوخت گفت: استفاده از دود حاصل از سوخت مازوت برای سایر مصارف می‌تواند از سوی وزارتخانه و یا بخش داخلی استانی در دستور کار قرار بگیرد که نیازمند بررسی است، در این راستا همچنین گازوییل سوز نمودن واحدهای گازی با اعتباری بالغ بر ۶۲ میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا با بیان اینکه ساخت و نصب پره هاو متعلقات پمپ‌ توربینی با اعتبار۲۳ میلیاردی انجام شد، تصریح کرد: اجرای این پروژه علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان تولید، منجر به کاهش مصارف داخلی و افزایش برق تحویلی خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.