پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ثبت جنگل های شمال کشور به عنوان باغ ملی گیاه شناسی ضروری است

رییس انجمن جنگلبانی ایران، ثبت جنگل های شمال را به عنوان باغ ملی گیاه شناسی یکی از موثرترین راهکارهای پیشگیری از تخریب این مناطق دانست.

0

 

به گزارش چهاردانگه نیوز به نقل از ایرنا، هادی کیادلیری روز دوشنبه گفت: ثبت جنگل های شمال به لحاظ برخورداری از گونه های ارزشمند طبیعی که گستره زیادی از آن مربوط به دوره عصریخبندان است و امروزه نیز از این عرصه ها به عنوان میراث طبیعی جهان نام برده می شود، به عنوان باغ ملی گیاه شناسی ضروری است.

وی با اشاره به برخورداری کشور روسیه از حدود 700 میلیون هکتار جنگل، گستره جنگل های شمال ایران را حدود دومیلیون هکتار اعلام کرد و گفت:مسوولان دیگر کشورها به ویژه اروپایی برای معرفی اجداد و هویت جنگل هایشان ناگزیرند به جنگل های شمال سفر کنند چرا که این عرصه های جنگلی قدمت چند میلیون ساله دارند، از این رو وظیفه داریم برای حفظ این ثروت ملی تلاش کنیم.

رییس انجمن جنگلبانی ایران ، گفت : اگرچنین اتفاقی رخ دهد علاوه بر حفظ و حراست از جنگل ها، صنعت گردشگری نیز در این مناطق رونق خواهد گرفت.

کیادلیری ، افزود : متاسفانه هم اکنون وضعیت به گونه ای است که با بی تدبیری مسوولان ادوارگذشته گستره زیادی از عرصه ها جنگلی آگاهانه و یا ناگاهانه تخریب شده اند و با ادامه این روند در آینده نه چندان دور تمامی این عرصه های الهی را از دست خواهیم داد.

وی با ابراز تاسف از این که در شرایط کنونی به جنگل های شمال فقط با نگاه بهره برداری چوب توجه می شود، گفت : بهره برداری از چوب فقط بخشی از امتیازات اقتصادی عرصه های جنگلی است درحالی که نقش مهم تر بحث پیش بینی ، پیشگیری و مقابله با انواع عوامل تهدید کننده این عرصه می باشد که کمتر مورد توجه مسوولان بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

جنگل های هیرکانی در شمال ایران یکی از منحصربفردترین جنگل های دنیا به شمار می آید که قدمت آن به بقایای دوران سوم زمین شناسی باز می گردد.

حدود 80 گونه ارزشمند و نادر در جنگل های شمال کشور وجود دارد که معروف ترین آن ها از جمله راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار است.

جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.