پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تکنیک های رفع خجالت و کم رویی کودکان

0
کیمیا کمالی چورتی : افراد زیادی در دنیا از کمرویی رنج می‌برند و در تلاش‌اند تا روش‌هایی برای درمان کمرویی خود پیدا کنند. برای موفقیت در این راه، باید شرایطی را که باعث خجالت و کمرویی‌ کودکان می‌شود، بپذیرید.  والدین نقش مهمی در رفع این ویژگی در کودک خود دارند. كودک خجالتی كودک مضطربی است كه باور دارد من بد هستم؛ همه بد هستند؛ و اين افراد بد اگر از بدی من اگاه شوند به من اسيب می زنند .
خجالت به معنی عدم حرمت نفس همراه با اضطراب می باشد. كودک را به صورت مستقيم تصحيح نكنيد. هرگز او را جلوی دوستانش يا در مقابل جمع يا حتی جلوی خواهر و برادرش اصلاح نكنيد. در صورت لزوم در تنهايی درباره كار اشتباهش صحبت كنيد. وقتی با شما صحبت مي كند به او توجه مخصوص نشان بدهيد. اگر در حال تلفن حرف زدن، صحبت با دوستانتان، كار با كامپيوتر، يا تماشای تلويزيون هستيد، لحظه ای كارتان را متوقف كنيد، به چشمانش نگاه كنيد و در صورت لزوم از او بخواهيد بعد از اتمام كارتان با او صحبت خواهيد كرد.
از او بخواهيد برايتان كتاب بخواند، اواز بخواند، فيلمی كه ديده را تعريف كند و نشان بدهيد مشتاق شنيدن هستید.  کودکان به بچه های دیگر نیازمندند تا از یکدیگر چیزی بیاموزند. همسالان بهتر از بزرگسالان کشش و جذبه دارند، از آنان خیلی سریع تر و بهتر می توان یاد گرفت.  آنها یکدیگر را بهتر درک می کنند ؛ هرگز به او يا كارهايش نخنديد. مخصوصا در جمع حتی به كارهای بامزه اش نخنديد مگر انكه خودش اين خواسته يا انتظار را داشته باشد. بدی ديگران مخصوصا همسر خود را هرگز به او نگوييد. پدر و مادر باید دوست فرزندانشان باشند. به کودک خود احساس ارزشمندی بدهید. به جا و به موقع به او بگوييد تو فرزند خوبی هستی، من به تو افتخار می کنم  که این امر باعث می‌شود حس عشق در او جان بگیرد . از ظاهر او ايراد نگيريد او را با كسی مقايسه نكنيد و به خاطر اشتباهش او را تنبيه نكنيد. اجازه بدهيد اشتباهات بی خطر كند و در صورت نياز بدون منت كمكش كنيد. به او احساس گناه ندهيد. مثلا  نگویید: خسته شدم از دستت، پيرم كردی، كاش بميرم راحت بشم، تو هم لنگه بابات/مامانت هستی .
از كودک به عنوان جاسوس استفاده نكنيد. از خجالتی بودن او در جمع حرفی به میان نیاورید.  کودکان خجالتی در برابر حرف های اطرافیان بسیار حساس اند . کودکان خجالتی بیش از قضاوت های منفی به قضاوت های مثبت محتاج اند. آنها همیشه فکر می کنند. دیگران درباره آنها بد قضاوت می‌کنند؛ به کودک تان بیاموزید از دیگر کودکان سوال کنند و به جواب های شان گوش دهند. با او صحبت کنید، چطور موقعیتی را که باعث عصبی شدن او شده باید مدیریت کند. «اگر در مهمانی عصبی بودی چه کار باید بکنی تا آرام شوی؟ می توانی با یکی از بچه هایی که در مدرسه می شناسی معاشرت کنی، می توانی پیشنهاد کنی که تو هم از مهمان ها پذیرایی کنی با کم رویی فرزند خود همدردی کنید به او کمک کنید احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد. دادن این تصور که چیز بدی در رفتار او وجود دارد باعث می شود او حس بدی پیدا کند و در نتیجه خجالتی تر شود. همدردی با فرزندتان به او کمک می کند که مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهد و با دیگران ارتباط برقرار کند. به کودک تان نشان دهید، احساس او را درک می کنید. مثلا وقتی وارد یک جشن تولد پر جمعیت می شوید :
به او بگویید می دانم سخت است وارد جمع بچه هایی بشوی که این همه سرو صدا می کنند این جمله به او کمک می کند حس راحتی بیشتری داشته باشد و بتواند رفتار بهتری از خود نشان دهد. اگر متوجه کمرویی فرزند خود شدید، نباید رفتار و کردار او را تایید کنید مثلا بگویید: آفرین چه دختر ساکتی و یا او بچه بسیار خوبی است، همیشه گذشت می کند. پس بافرزند خود در کمال دقت و ظرافت رفتارنمایید، زیرا کمرویی و یا برعکس اعتماد به نفس او، در خانواده شکل می گیرد.

منبع مطلب: سایت انجمن دانشگاهیان چورت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.