پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توسعه تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در مازندران

0

وی با بیان این که مازندران 50 درصد از مرغ اجداد کشور را دارد، افزود: این استان 220 واحد پرورشگاه مرغ مادر، 40 کارخانه جوجه کشی و 20 واحد کشتارگاه فعال است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان این که تلاش همه دست اندرکاران حوزه مرغ تولید مرغ با کیفیت و با بسته بندی صحیح و مطابق با آخرین تکنولوژی روز است، تصریح کرد: هشت کشتارگاه مرغ استان از قابلیت صادارت برخوردار هستند و برای اولین بار موفق شدیم به قطر نیز مرغ صادر کنیم.

وی با بیان اینکه 40 درصد از مرغ زنده مازندران به خارج از استان توزیع می‌شود، افزود: 50 درصد مرغ کشتار شده مازندران نیز خارج از استان ارسال می‌شود.

رضوانی با اشاره به این که مرغ بدون آنتی بیوتیک مرغ ارگانیک نیست، اظهار کرد: امروز تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در مازندران در حال توسعه است و یکی از ویژگی های صادرات مرغ نداشتن آنتی بیوتیک است.

وی با اشاره به این که در کشور تولید مرغ ارگانیک نداریم یادآور شد: 10 زنجیره در حوزه مرغ دارای مجوز هستند، داشتن مرغ مادر، کارخانه جوجه کشی، کشتارگاه، کارخانه خورک طیور، سوله پرورش مرغ از نیازهای یک زنجیره بوده و شش زنجیره در حوزه مرغ در استان فعال است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ادامه داد: در حال حاضر در کشتارگاه ها، مرغ و اردک و طیور محلی نیز کشتار شده و در بازار عرضه می شود.

رضوانی با بیان این که امروز رویکرد به سمت داشتن زنجیزه تولید است و باید زنجیره تولید را به یکدیگر نزدیک کنیم تصریح کرد: باید به سمت تولید مرغ سایز از 900 تا هزار و 300 کیلوگرم برویم که علاوه بر علمی بودن و تقویت راندمان تولید این نوع مرغ نیز در مصرف خانگی نهادینه شود.

وی تاکید کرد: مرغ منجمد آماده طبخ تمام فرآیند بهداشتی را طی کرده و از کیفیت بالایی برخوردار است و مردم در مصرف این نوع مرغ اطمینان کامل داشته باشند.

*از پنج برند برتر  مرغ کشور 4 برند از مازندران است

در ادامه  محمد کاوه مدیر عامل اتحادیه کشتارگاه‌های استان با اشاره به این که استان مازندران به دلیل آب و هوای مناسب بهترین فضا را برای پروش مرغ دارد، اظهار کرد: امروز استان مازندران از نظر تولید با کیفیت در کشور سرآمد است و از پنج برند برتر کشور 4 برند از مازندران است.

وی با بیان اینکه هزار و 300 تن ظرفیت کشتارگاه‌های استان بوده و کشتار مرغ و بسته بندی آن تحت نظارت دامپزشکی استان است، افزود: در مازندران روزانه 900 تن مرغ آماده کشتار داریم که 650 تن گوشت استحصال می شود.

کاوه با بیان اینکه 250 تن مرغ در استان مصرف می‌شود، تصریح کرد: ارسال مرغ زنده به تهران تبعات بدی دارد،5 درصد مرغ زنده مازندران به تهران ارسال می‌شود که 35 درصد گردش اقتصادی استان کاسته است.  

*صادرات 4هزار و 500تن مرغ از ابتدای سال تاکنون در مجموعه کشتارگاه سپیدان

درزی مدیر عامل مجموعه کشتارگاه سپیدان آمل نیز گفت: این مجموعه در سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد و تمامی تجهزات آن از کشور هلند وارد شده است.

وی ظرفیت کشتار در این مجموعه را 6 هزار قطعه در ساعت دانست و افزود: ظرفیت نگهداری این مجموعه 6 هزار تن است و این مجموعه قابلیت انجماد 100 تن مرغ را در 24 ساعت دارد.

  درزی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون 4 هزار و 500 تن مرغ صادر شده است، تصریح کرد: مجموعه سپیدان  به صورت زنجیره ای بوده و ظرفیت آن 200 تن گوشت در یک واحد کاری است و هیچ گونه آلودگی از این مجموعه خارج نمی‌شود.

وی افزود:فرآورده‌های پای مرغ را به کشورهای ویتنام، چین و تایلند صادر می‌کنیم.

*مرغ بدون هورمون در کشور وجود ندارد

گلپایگانی مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان نیز در این بازدید یادآورشد: در صنعت مرغداری کشور مرغ هورمونی وجود ندارد و اینکه برخی بر روی بسته بندی قید می‌کنند مرغ بدون هورمون است قصد انحراف افکار عمومی را دارند.

وی با بیان اینکه تونل انجماد کشتارگاه سپیدان تا منفی 35 درجه است، افزود: برای انجماد لاشه باید دمای آن را به منفی 18 برسانیم.

گلپایگانی با اشاره به این که مرغ بسته بندی دارای گواهی بهداشتی است خاطرنشان کرد: بسته‌های مرغ دارای کد رهگیری است که با پیامک به 30008903 اطلاعاتی به موبایلشان ارسال می شود که حاوی مشخصات مرغ ، محل و زمان کشتار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.