پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تنوع بخشی به وقف در مازندران ثمر داد

0

همزمان با دهه وقف عملیات اجرایی نیات واقفان مازندران در خرید تجهیزات بیمارستانی ، پرداخت هزینه بیماران و ترخیص آنان ، خرید لوازم تحریر برای دانش آموزان خانواده های کم درآمد و تهیه و توزیع سبد کالا برای نیازمندان بی سرپرست آغاز شده است. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران روز شنبه در نخستین روز از دهه وقف پس از برگزاری مراسم غبارروبی امامزاده یحیی (ع) و یادمان شهدای  گمنام ساری  در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این که اجرای دقیق نیات واقفان به عنوان مهم ترین رویکرد و فعالیت اوقاف با هدف ترویج فرهنگ وقف است، گفت : همزمان با دهه وقف ۵۳۲ میلیون تومان تجهیزات پزشکی به بیمارستان  امام ساری تحویل داده می شود.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری افزود : بر اساس نیات واقفان ، هزینه درمان بیمارانی که در بیمارستان های دولتی مشکل مالی دارند و شناسایی شدند در این دهه پرداخت و تسویه حسابشان اخذ می شود.

وی همچنین از آغاز توزیع ۲ هزار بسته نوشت افزار بین دانش آموزان نیازمند استان از امروز خبر داد و گفت که چندین پروژه عمرانی اماکن متبرکه و مذهبی استان هم از امروز شروع می شود.

حیدری این پروژه ها را شامل راه دسترسی امامزاده ابوصالح ( ع) قائمشهر ، ساختمان بقعه  بی بی زینب  گلوگاه  ، موقوفه حاج کاظم بیک بابل ، ساختمان امامزاده اسماعیل جی جاد ساری و  ساختمان امامزاده سید علی بن حمزه عباس آباد معرفی کرد.

ثبت ۵۰ وقف جدید

مدیرکل اوقاف مازندران از ثبت ۵۰ وقف جدید در نیمه اول امسال خبر داد و گفت : پارسال هم ۹۰ وقف در استان ثبت شده بود.

وی با اشاره به این که ۱۳۰ طرح عمرانی در امامزادگان  و ۱۲طرح نیز درموقوفات  استان در حال اجرا است ، افزود : هزینه اجرایی تمامی این طرح ها از محل درآمد اوقاف و نیات واقفان تامین و در حال سرمایه گذاری است.

حیدری یکی از مهمترین خواسته واقفان استان مازندران را اخذ سند اعلام کرد و توضیح داد : تا کنون ۱۶۲ موقوفه شامل هشت هزارو ۶۲۰ رقبه استان دارای سند شدند.

مردم دست به خیر با ادارات بدحساب 

مدیرکل اوقاف مازندران دست به خیری هم استانی ها را در سطح کشور بی نظیر توصیف کرد و در عین حال از پرداخت نکردن اجاره بهای اماکن اوقافی از سوی برخی دستگاههای دولتی انتقاد کرد.

وی رقم طلبکاری اوقاف مازندران از دستگاههای اجرایی بابت اماکن استیجاری را ” دهها میلیارد ریال ” اعلام کرد و گفت : اوقاف در گرفتن حق و حقوق واقفان به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد و صد البته همه این درآمد  طبق نیات به مردم بر می گردد.

حیدری تبدیل سند مالکیت  قدیمی دفترچه ای به سند تک برگ را از دیگر فعالیت اوقاف مازندران عنوان کرد و گفت که امسال  ۱۱۸ نسخه از اسناد تک برگی نیز صادر شده است و بیش از هفت هزارو ۷۳۲ پرونده واقفان استان نیز  به صورت اسکن  بارگذاری شده است که با شمار هر یک از پرونده ها تمامی مشخصات و نوع وقف واقف در دسترس خواهد بود.

وی همچنین فعالیت اوقاف مازندران را در زمینه حفظ و حراست از اماکن و بقاء مبترکه از جمله امامزادگان تشریح کرد و گفت: اگرچه  تعرض و حفاری های غیر مجاز همواره این اماکن را تهدید می کند اما با همکاری مردم و نصب دوربین های مداربسته  و با مشارکت جدی نیروی انتظامی بسیاری از مشکلات و تهدیدات در این بخش رفع شده است.

طبق آخرین آمار اوقاف و امور خیریه استان مازندران تاکنون یک هزار و ۳۶۱ امامزاده و ۱۴هزار و ۲۸۹ موقوفه در قالب ۲۰۷ هزار و ۷۷۲ رقبه در استان ثبت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.