پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تندیس کشاورز کیاسری و چند نکته

کیاسر، قرنهاست که نشان مظلومیت بر چهره ی سیلی خورده از روزگار خود دارد و بجاست که لااقل در انتخاب تندیس هائی که در نقاط مختلف شهری نصب می شود دقت بیشتری بخرج دهیم. هدف از ساخت و نصب تندیس های بومی، نمایاندن شغل بیشتر مردم کیاسر که کشاورزی …

7

 

شهرداری کیاسر در یکی دو سال اخیر چند تندیس و مجسمه و یادمان در این شهر نصب کرده است که جا دارد از همه خادمان بی نام و نشان در عمران و آبادی و زیباسازی مناطق محروم بالاخص زادگاه عزیزمان کیاسر تشکر و قدردانی کنم.

 

شهرداری کیاسر در ورای تصمیمات مصوب و یا به اجرا در آمده ی خویش، بجاست پشتوانه روشنی از ادله که جوابگوی انتقادات منتقدین باشد را نیز داشته باشد. از این رو از شهرداری محترم کیاسر این سوال را می پرسم که نصب ماکت سه چراغ روشنائی نفتی با همه زیبائی های غیرقابل انکارش در میدانی که مزین به نام قائم آل محمد(ص) می باشد و نیز استقرار ماکت دوچرخه نتراشیده و نخراشیده در میدانی که بنام نامی معلم بوده و باید بیانگر جایگاه رفیع معلمین عزیز باشد، چه توجیهات و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی، کاربردی و یا هنری با خود به همراه دارد؟

 

کیاسر، قرنهاست که نشان مظلومیت بر چهره ی سیلی خورده از روزگار خود دارد و بجاست که لااقل در انتخاب تندیس هائی که در نقاط مختلف شهری نصب می شود دقت بیشتری بخرج دهیم. هدف از ساخت و نصب تندیس های بومی، نمایاندن شغل بیشتر مردم کیاسر که کشاورزی می باشد، فی نفسه نیت ارزشمندی است که مکان مناسب نصب آن نیز ضلغ شمالی کیاسر و در کنار ایستگاه هواشناسی (ورودی جاده رودبار) می باشد، اما آنچه که در نظر غالب بینندگان از نصب ماکت (بظاهر کشاورز کیاسری) در ورودی شهر کیاسر (در سه راهی دارپشت) به ذهن می آید، بیش از یادآوری شغل کشاورزی، سوق دهنده ذهن مخاطب به سوی نماد کارگری است – هر چند شغل شریف کارگری نزد خداوند مقدس است – که در معرفی فرهنگ فکری، ادبی، معنوی و استعدادهای مثال زدنی جوانان خطه کیاسر و روحیه سرشار از شهامت و شجاعت ساکنین ای دیار حرفی برای گفتن ندارد.

 

این تندیس می تواند زمینه ساز بی مهری های بیشتری همچون مشکل زباله برای ساکنین کیاسر بعنوان نماینده مردم چهاردانگه از دیدگاه کسانی باشد که نماد کشاورز در ورودی شهر را نشانه همه قدرت، عظمت و گفتمان مردم این سامان تلقی می نمایند.

 

خلاصه مطلب اینکه نماد و تندیس در ورودی شهر باید نماد عزت، غیرت، دانش و ذکاوت و خلاقیت و معنویت ساکنین دیار کهن و ۱۵۰۰ ساله باشد.

 

نویسنده: سیدعبدالله حسینی کیاسری، کارمند بندر امیرآباد بهشهر

 

…………………………………………………………………..

سایت چهاردانگه نیوز بنا بر رسالت فرهنگی و اطلاع رسانی خود، آمادگی دریافت نقدها و دیدگاه های شما خوانندگان گرامی و هم چنین جوابیه شهرداری محترم کیاسر نسبت به انتقادات وارد شده به نصب تندیس کشاورز کیاسری و سایر عملکردهایش را دارد.

7 نظرات
  1. جعفر می گوید

    با سلام خدمت همشهری محترم جناب آقای حسینی
    از اینکه در متن انتقادی خود راهکار و پیشنهاد هم مطرح نمودید نشان از دیدگاه دلسوزانه و انتقاد سازنده شماست و حاوی این پیام است که شما دوست دارید کارها بهتر انجام شود. چون اگرانتقاد بدون ارائه راهکار باشد بیانگر تخریب بوده که الحمدالله برای متن شما مصداق ندارد. اما سوال بنده این است:
    1- حال که به زعم شما این تندیس می تواند زمینه ساز بی مهری های بیشتری همچون مشکل زباله برای ساکنین کیاسر باشد به نظر شما شهرداری چه تندیسی نصب نماید تا جلوی عبور زباله ها را بگیرد!؟
    2-آیا فکر نمی کنید مشکل انتقال زباله ها به منطقه چهاردانگه به شهرداری کیاسر بی ارتباط باشد؟
    3- پیشنهاد شما برای تندیسی که نماد عزت، غیرت، دانش و ذکاوت و خلاقیت و معنویت ساکنین دیار کهن و ۱۵۰۰ ساله باشد چیست؟
    4- بهتر نیست مطابق قاعده و عرف، مکان نصب تندیسها در محدوده شهری باشد تا بیرون شهر مثل ابتدای جاده رودبار؟

    انتخاب تندیس با عنوان کشاورز کیاسری خوب؛ اما بزرگترین ایرادی که به نظر من بر آن واقع است عدم تشابه این تندیس به یک کشاورز کیاسری می باشد.
    با تشکر از نگاه دلسوزانه شما – همشهریتان

  2. همشهری می گوید

    لازم به ذکر است که من3سال پیش این نماد شهر کیاسر رو تو شهر سمنان دیدم خواهشا این رو نماد شهر کیاسر قرار ندین

  3. سیدعبدالله حسینی کیاسری می گوید

    از همشهری محترم آقاجعفر عزیز بابت ارائه نظر ارزشمندشان صمیمانه سپاسگزارم.
    در خصوص سوال اول و سوم:
    مشکل زباله ماحصل بی مهری مسئولین بود. بی مهری که 9 سال از آغاز آن گذشته و همچنان ادامه دارد. اگر این بی مهریها خاتمه نیابد ممکن است در آینده خدای نکرده مهمان ناخوانده جدیدی با شکل و سیاق دیگری بعنوان تحفه جدید مسئولین گریبانگیر اهالی محترم چهاردانگه گردد و ای کاش این سوال را مطرح می فرمودید که چه تندیسی نصب شود تا جلوی بی مهریها را بگیرد! که پاسخ به این سوال را باید با دو دیدگاه عام و خاص بیان نمود. دیدگاه عام به «ماهیت» تندیس اشاره می کند که باید بنا به قواعد عقلی تندیسی باشد که نمایانگر شکوه و اقتدار مردم باشد. دیدگاه خاص به «عینیت » تندیس اشاره می کند که باید برآورنده خواست ماهیت تندیس باشد که تشخیص آن نیز اگر بصورت کارشناسی صورت پذیرد باید ماحصل شور و مشورت کارگروهی باشد که اعضای آن الزاما باید آشنا به مسائل فرهنگی، مسائل هنری، روانشناسی، و معماری و گرافیک و …. باشند.
    پاسخ مبتدی این حقیر که بطور تخصصی شاید اطلاع چندانی از موضوعات فوق ندارم، این است که تندیسی مناسب ورودی شهر بود که نمایانگر هویت ایرانی یا اسلامی ما بوده باشد. بعنوان مثال اگر تندیسی در قالب افسانه رستم نصب می شد و یا تندیسی از ماکت رحل و کتاب قرآن مشابه ورودی شهر مکه یا تندیس نام یکی از معصومین(ع) بود به ترتیب نمایانگر هویت ایرانی و اسلامی ما بود ….. چنانچه جهت انتخاب موضوع و شکل تندیس، شهرداری محترم از عامه مردم خصوصاً اهل فن نظرخواهی می نمود قطعا موضوعاتی مناسبتر از پیشنهادات بنده حقیر مطرح می شد.
    در خصوص سوال دوم:
    با 2 شیوه علمی (تجربی) و انسانی می شود ثابت نمود که شهرداری کیاسر نمی تواند در قبال موضوع زباله بی تفاوت باشد
    1) زباله کانون انتقال بیماری چه از طریق حشرات موذی به انسان و چه از طریق رسوب شیرابه ها به آبهای زیرزمینی است. تصور بفرمائید چنانچه به هریک از دو طریق یادشده فردی یا چشمه آبی چه در روستاهای پشتکوه یا در آینده ای نه چندان دور در شالیزاری های کیاسر به آلودگی های ناشناخته نشأت گرفته از زباله آلوده شده و در نهایت بخاطر ارتباط این افراد با شهرمان بعنوان مرکز بخش این آلودگی به کیاسر انتقال یابد به نظر شریف جنابعالی آیا شهرداری می تواند همچنان خودش را کنار بکشد و بی ارتباط با موضوع باشد؟
    2) شعر سر درب ورودی سازمان ملل از سعدی شیرازی ماست که می فرماید: بنی آدم اعضای ……..
    چو عضوی به دردآورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
    و لذا باز به حکم انسانی، هم شهرداری کیاسر و هم همه مردم چهاردانگه در قبال مردم محروم پشتکوه مسئولیم.
    در خصوص سوال چهارم:
    فرمایش جنابعالی کاملا متین است. نیت بنده از پیشنهاد نصب تندیس در ابتدای جاده رودبار، در صورت گسترش حریم شهری و ساخت میدانی در انتهای خیابان شالیزار بوده که این تندیس در موقعیت نقطه پایانی حریم شهری و ابتدای جاده رودبار به نحوی که مسافرین کمربندی نیز به آن دید و اشراف داشته باشند بوده است.
    مجدداً از لطف جنابعالی سپاسگزارم.

  4. شریعت نژاد کیاسری می گوید

    نماد لمپا رو من خروجی بابلسر به سمت فریدونکنار دیدم
    ادعا نمیکنم ولی میشناسم کسی که این جور نمادها و تندیس ها رو داخل کیاسر به سفارش و طرح پیشنهادی با کیفیت به مراتب بهتر میتونه بسازه ولی خبر نداشته که شهرداری چنین برنامه ای داره .
    چه اشکالی داشت این هزینه برسه به یکی دو تا جوون کیاسری

  5. بچه محل می گوید

    سلام.به نظر بنده در میدان معلم بهتر بود نمادی از معلم که کارش سوختن و ساختن است ،مثل شمع روشن ویا کتاب و قلمی به یاد معلم و…در نظر گرفته شود.

  6. اتابک می گوید

    بادرود به همشهریهای گرامی . ای کاش شهرداری کیاسر نام میدان معلم کیاسر رابه میدان معلم حسین امینی تغییر میداد

  7. yazdani می گوید

    سلام. به همشهریان عزیز. با توجه به اینکه زیباسازی یکی از عوامل مهم در هر شهری به حساب میاد و از شهردار محترم و پرسنل عزیز شهرداری کیاسر از توجه به بخش زیباسازی سپاسگذاریم. اما نوع المان ها و نصب المان ها باید بصورت دقیق تر و جاهای مناسبی انجام می شد که نمود جالبتری داشته باشه که انشا… در آینده حتماً کارشناسی شده و جای مناسبی در نظر گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.