پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تناقض آمارهای رسمی کرونایی و بی‌اعتمادی مردم مازندران

0

دکتر کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت صبح امروز جمعه اعلام کرد که از مجموع ۳۸۸ مورد ابتلای قطعی به کرونا در کشور که ۱۴۳ مورد مربوط به ۲۴ ساعت اخیر است ، ۲۴ نفر مربوط به استان مازندران است.

وی همچنین اعلام کرد که در مجموع ۹ نفر در ۲۴ ساعت اخیر به مبتلایان ویروس کرونا در مازندران اضافه شده است که ۶ مورد جدید در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سه مورد جدید نیز در دانشگاه علوم پزشکی بابل گزارش شده است.  

اعلام این آمار در حالی است که چند ساعت بعد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان سخنگوی پدافند زیستی استان و مسئول اصلی مقابله و اطلاع رسانی حوزه ویروس کرونا تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در استان را ۱۷ نفر اعلام کردند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل که کرونا از حوزه بهداشتی تحت پوشش آن از چهارشنبه گذشته شناسایی و روز پنجشنبه اعلام عمومی شده ، آمار جداگانه ای را در قالب اطلاعیه های رسمی منتشر می کند . بر اساس آخرین اطلاعیه این دانشگاه که پنجشنبه شب منتشر شد ، آمار کرونا مثبت در حوزه بهداشتی این دانشگاه چهار نفر اعلام شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل در آخرین اطلاعیه خود هم آمار افراد مشکوک به کرونا را ۲۴ نفر اعلام کرد در حالی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکنون هیچ آماری از افراد مشکوک ارائه نکرده است.

ارائه آمارهای مختلف سبب شده است تا برخی از رسانه های رسمی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کل استان مازندارن را ۲۰ نفر ، تعدادی از رسانه ها آمار را  ۱۷ نفر اعلام کنند و بعضی از رسانه ها و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم از این وضعیت انتقاد کردند.

برخی کاربران فضای مجازی نیز از این آمارهای چندگانه استفاده کردند و بدون اشاره به ۲ دانشگاه علوم پزشکی آن را ناشی از ضد و نقیض بودن آمارها و پنهان کاری جلوه دادند.  

این موضوع که از امروز جمعه تشدید شده به نوعی بی اعتمادی عمومی در مازندران نسبت به آمارهای مطرح شده از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را در پی داشت که در شبکه های مجازی در حال دست به دست شدن است. 

این درحالی است که همواره خبرگزاری‌های رسمی کشور و مسئولان ملی و استانی مردم را تشویق به اعتماد به اخبار رسمی کرده و آنها را از توجه به اخبار مجازی برحذر می دارند. 

دوگانگی دانشگاه‌های متولی، متهم ردیف اول

اگر چه یکی از دلایل ارائه آمارهای ناهمخوان را می توان به اطلاع رسانی غیرمتمرکز دو دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت داد ، ولی مشکل اینجاست که حتی اگر آمارهای این دو دانشگاه را هم با هم جمع کنیم به عدد ۲۱ می رسیم در حالی که وزارت بهداشت آمار را ۲۴ نفر اعلام کرد.

فعالیت دو دانشگاه علوم پزشکی در مازندران اگر چه نقطه قوت محسوب می شود ، ولی نادیده گرفتن دوگانگی اطلاع رسانی از سوی این دو دانشگاه می تواند در مواقعی مانند زمان کنونی که کرونا به مهم ترین مشغله ذهنی و روانی مردم تبدیل شده ، تبدیل به پاشنه آشیل شود.

شاید علت اطلاع رسانی جداگانه دو دانشگاه در استقلال آنها از یکدیگر است ، موضوعی که همواره در موارد حاد و بحران ها مشکل ساز بوده است چون هر یک از دانشگاهها به استناد استقلال داشتن بر عملکرد مستقل در تمامی زمینه ها تاکید دارند در حالی که در مورد کرونا قرار بر این بود تا تمامی دستگاهها سخنگویی وزارت بهداشت را بپذیرند و مجموعه ها استانی نیز دانشگاه علوم پزشکی را به عنوان سخنگو در این زمینه پذیرا باشند.

اشتباه در اعلام رسمی 

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره اشکال ایجاد شده گفت : آنچه برای مازندران به عنوان ۲۰ مورد مبتلا گزارش شده اشتباه است.  

دکتر سیمین بابایی گفت که آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در حوزه استحفاضی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۱۷ نفر است.

وی همچنین اظهار داشت که بر اساس اطلاعات به دست آمده آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز هفت مورد است که تست سه نفر  در ۲۴ ساعت گذشته مثبت اعلام شده است.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که تمامی این افراد در مراکز بیمارستانی و درمانی استان تحت مراقبت های ویژه بهداشتی و درمانی قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.