پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تغییر الفبای درس و مشق/ دانش آموزان غایب؛ کرونا حاضر

0

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: اولین روز درس و تحصیل بدون حضور اکثر دانش آموزان مازندرانی سپری شد و حال و هوای مدرسه، شبیه سال‌های قبل نبود. شروع سال تحصیلی با حضور معدودی از دانش آموزان پایه‌های اول تحصیلی و به همراه جمعی از والدین گذشت و این درحالی است که هم محصلان و هم والدین و اولیا نگران هستند.

خانواده‌ها معتقدند با توجه به شرایط کنونی و وضعیت قرمز مناطق مختلف استان، آموزش و پرورش و اولیای مدرسه توان مدیریت و مهار بیماری برای پیشگیری از ابتلای فرزندان را ندارند و اولیای مدارس نیز در این وضعیت از بار سنگین مسئولیت مضاعفی که روی دوش آنان نهاده شده است، نگران هستند.

اولین روز مدرسه و غیبت دانش آموزان

حوالی ساعت ۱۰ صبح، دبستان ناصرخسرو در مازندران، مربیان و معلمان همانند پرستاران و کادر سلامت ماسک بر چهره و دستکش در دست دارند. روز اول کارشان بیشتر شبیه دورهمی است که در فضای محدود و بسته دفتر مدیریت نشسته اند.

یکی از کادر آموزشی می‌گوید: امروز اکثر دانش آموزان به دلیل وضعیت قرمز و از قبل اعلام شده غایب هستند و فقط خانواده‌ها برای آشنایی با معلم، عضویت فرزندان در سامانه شاد و یا گرفتن کتاب مراجعه می‌کنند و همه می‌پرسند، آخر و عاقبت تحصیل در شرایط کرونایی چه می‌شود.

این شاغل فرهنگی ادامه می‌دهد: با آنکه تدابیر لازم برای پیشگیری از ابتلای بیماری و مهار کرونا در مدارس پیش بینی شده است اما باز هم نگرانیم.

وی می‌گوید: تا قبل از شروع مدرسه بنا بر آموزش مجازی بود اما امروز قرار بر این شد برای آموزش حضوری نیز برنامه ریزی کنیم و از معلمان خواستیم تا در این باره اقدام به گروه بندی دانش آموزان برای حضور داشته باشند.

موسوی معلم کلاس پنجم است، روز اول مدرسه دانش آموزان کلاسش را ندیده است و هر یک از اولیا که مراجعه می‌کنند، سوالاتی نظیر چند دانش آموز دارید، آیا گوشی هوشمند دارد یا خیر، شماره تماس والدین و غیره را می پرسد. کمتر از ۱۰ دانش آموز کلاسش اقدام به نصب سامانه شاد ۲ کرده اند و با ارسال پیام در گروه از آنان می‌خواهد تا پروفایلشان را مزین به تصویر کنند و از این طریق بتواند به صورت مجازی با آنان آشنا شود.

می‌گوید: قرار است بچه‌ها را گروه بندی کنیم تا هر دانش آموز هفته‌ای دو روز به مدرسه بیاید و بقیه روزها در قالب مجازی، آموزش را فرا گیرد و طی دو هفته اول مدرسه تا مهرماه، بیشتر تکلیفمان، مرور کردن درس سال قبل خواهد بود.

انتهای راهروی مدرسه، کتاب درسی دانش آموزان تحویل داده می‌شود، متصدی تحویل کتاب از خانواده‌ها می‌خواهد کتاب‌ها را بشمارند تا کتاب‌های مشابه و یا غیرمرتبط مربوط به پایه‌های دیگر در بسته نباشد. می‌گوید هنور بخش قابل توجهی از دانش آموزان و خانواده‌ها برای گرفتن کتاب مراجعه نکردند و هنوز وضعیت مدرسه و تحصیل جدی و رسمی نشده است.

اولین روز مدرسه در مناطق روستایی مازندران حالت تعطیل داشته است، دانش آموزان بسیاری از مناطق روستایی و اولیایشان می‌گویند نه مدرسه بازگشایی شده و نه معلم و مدیری آمدند تا تکلیف آنان را برای سال تحصیلی روشن کنند

اولین روز مدرسه در مناطق روستایی مازندران حالت تعطیل داشته است، دانش آموزان بسیاری از مناطق روستایی و اولیایشان می‌گویند نه مدرسه بازگشایی شده و نه معلم و مدیری آمدند تا تکلیف آنان را برای سال تحصیلی روشن کنند.

ذاکر خزایی معلم بازنشسته ای که ۳۰ سال از عمرش را پای تخته و کلاس درس سپری کرده است، با بیان اینکه باید برای جلوگیری از آلوده شدن نسل آتی جامعه به کرونا، خطر را جدی گرفته، به خبرنگار مهر می‌گوید: مدارس در حالی بازگشایی شده که باید به مسئله بازیگوشی کودکان توجه جدی کرد و در وضعیتی که در مناطق پرخطر و تجمعات ممنوع شده نباید برای حضور دانش آموزان و فرزندان در مدارس ریسک کرد.

وی با اظهار اینکه طبق گفته متخصصان تصور اینکه کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند، غلط و باطل است، ادامه داد: در شرایط کنونی اکثریت روستاها فاقد امکانات آموزشی هستند و تجربه ۳۰ ساله من در مدرسه نشان می‌دهد که مدارس توان مقابله با دانش آموزان قانون گریز و مهار بیماری را ندارند.

در وضعیتی که تصمیم به بازگشایی زودهنگام مدارس گرفته شده است، بسیاری از خانواده‌ها نگرانند که اگر در یک مدرسه چندصد نفری تنها یک نفر به کرونا مبتلا باشد، چندین نفر دیگر به این بیماری دچار می‌شوند و در مناطق محروم والدین از یک سو نگران آموزش حضوری و از طرفی دغدغه تأمین امکانات نظیر تبلت و موبای را دارند.

محمد جعفری ولی سه دانش آموز ساروی با اظهار اینکه در شرایط کنونی تحصیل حضوری و مجازی مشکلات خاص خود را دارد، به خبرنگار مهر می‌گوید: هم نگران سلامت فرزندانم هستم و هم پول خرید سه موبایل و تبلت را ندارم و نمی دانم از کجا باید هزینه خرید آن را تأمین کنم.

در عین حال متولیان نظام آموزشی مازندران از فراهم شدن بسترهای لازم برای آموزش مجازی و حضوری دانش آموزان در شرایط کرونایی خبر می‌دهند. به گفته مدیرکل آموزش و پرورش مازندران آموزش و تعلیم و تربیت حتی با تعطیلی مدارس در شرایط کرونایی تعطیل نمی‌شود.

علیرضا سعدی پور در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: در حال حاضر آموزش در فضای مجازی صورت می‌گیرد و باید از شیوه‌های جدید در این بخش بهره گیری کنیم و یکی از شیوه‌ها، باز بودن مدارس در هر شرایطی است و عوامل اداری در مدارس حضور دارند.

سعدی پور یادآور شد: آموزش حضوری در اولویت کاری آموزش و پرورش استان است زیرا آموزش مجاری و الکترونیکی با آموزش حضوری برابری نمی‌کند، در آموزش مجازی، احساس و عواطف معلم مشهود نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر اینکه آموزش‌های حضوری دارای محاسن بیشتری است، تصریح کرد: در وضعیت کنونی مکلف هستیم شیوه‌ها و روش‌های مختلفی را برای آموزش برنامه ریزی کنیم.

وی یادآور شد: حضور دانش آموزان بر اساس الگوهایی نظیر جمعیت باید در نظر قرار گیرد و دانش آموزان در مدارس پرجمعیت باید تبدیل به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم شوند و به مدیران و شورای مدارس تفویض اختیار کردیم که بر اساس مدرسه و محل تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

حضور دانش آموزان براساس الگوهایی نظیر جمعیت باید درنظر قرار گیرد و دانش آموزان در مدارس پرجمعیت باید تبدیل به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم شود و به مدیران و شورای مدرس تفویض اختیار کردیم وی زوج و فرد کردن مدرسه را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد و گفت: گردشی کردن آموزش از جمله طرح‌ها است و در حوزه آموزش مجازی، برای کلاس اول از ساعت ۱۵ و ۳۰ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه و برای کلاس دوم تا ششم از ساعت ۱۳ الی ۱۵ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با عنوان اینکه بوفه‌های مدارس تعطیل خواهد بود، گفت: دانش اموزان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تغذیه مورد نیاز را از منزل تأمین کنند.

در حالی دانش آموزان مازندران سال تحصیلی جدید را آغاز کردند که طبق پایش ها ۴۰ هزار دانش آموز مازندران فاقد گوشی هوشمند هستند.

محمد شعبانی معاون آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه ۴۰ هزار دانش آموز شرایط خرید گوشی هوشمند را ندارند، گفت: ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان تحت حمایت کمیته امداد هستند و دو هزار دانش آموز نیز تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و ارائه تسهیلات خرید گوشی هوشمند برای هشت هزار دانش آموز دیگر نیز جزو برنامه‌ها است.

سلامت دانش آموزان، اولویت اصلی

بهداشت، ایمنی و سلامت دانش آموزان و معلمان در سال تحصیلی جدید اولویت اصلی متولیان بهداشت و سلامت کشور و وزارت آموزش و پرورش است. ستاد ملی مقابله با کرونا با همکاری آموزش و پرورش در شرایط موجود آخرین اطلاعات و راهنمایی‌های مربوط به مسائل بهداشتی مدارس را اجرا خواهد کرد. هر بحران، فرصتی برای کمک به کودکان و نوجوانان برای یادگیری است که بتوانیم جامعه‌ای امن‌تر و دلسوزتر بسازیم. داشتن اطلاعات درست درباره بیماری کرونا به از بین بردن ترس و نگرانی‌های دانش‌آموزان نسبت به بیماری کمک می‌کند و آنها را برای مقابله با هرگونه پیامد ثانویه بیماری آماده می‌سازد.

دکتر قاسم اویس سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بر این باور است که در حال حاضر وضعیت گسترش بیماری به گونه‌ای است که نمی‌توان گفت چه زمانی می‌توان به زندگی عادی برگشت و شاید بتوان گفت که این‌گونه زندگی با فاصله‌گذاری اجتماعی، تا مدت‌ها به‌عنوان روش زندگی معمولی باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: مطالعات دقیق نشان داده که فاصله‌گذاری اجتماعی در بعضی همه‌گیری‌ها تا بیش از ۹۵ درصد در کاهش موارد و گسترش بیماری نقش داشته است. اما شرط اساسی آن است که از ابتدای امر به درستی برای آن برنامه‌ریزی و همه جوانب علمی و اجرایی آن در نظر گرفته شده باشد.

وی با تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی و رعایت الزامات سلامت و بهداشت مدارس گفت: شناسایی راه‌های انتقال عامل ایجادکننده بیماری کرونا نقش مهمی در کنترل آن دارد.

اویس تصریح کرد: اگر چه در مورد راه‌های انتقال نکات زیادی تا به حال عنوان شده است، به عنوان یک اصل کلی، ویروس‌های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات یا از طریق سرفه یا عطسه و یا لمس اشیا آلوده منتقل می‌شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مدارس مکلف به اجرای دستورالعمل بهداشتی ستاد کرونا هستند اظهار داشت: برای بازگشایی مدارس باید موارد و توصیه‌های بهداشتی مورد توجه دقیق قرار گرفته و اجرا شود.

مازندران بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد که در حدود چهار هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند، کمبود سرانه فضای آموزشی، تراکم بالای کلاس‌های درس و کمبود امکانات آموزش مجازی از دغدغه‌های متولیان نظام آموزشی و سلامت در سال تحصیلی جاری است.

هفت ماهی است که ورود ناگهانی و بدون دعوت یک دشمن نامرئی سیستم آموزشی کشورمان را با مشکلاتی روبرو کرده است. میلیون‌ها دانش آموز بالاجبار از پشت نیمکت‌ها و کلاس درس به خانه‌هایشان کوچانده شده اند و درس و مباحثه‌های علمی را از فضای مجازی و یا تلویزیون دنبال کردند. هر چند با اتمام سال تحصیلی گذشته، چشم امید متولیان امر به پایان حضور این میهمان ناخوانده بود اما انگار کرونا سمج تر از این برآوردها است. با شروع سال تحصیل جدید، باز هم دغدغه‌های خانواده‌ها درباره اینکه فرزندانشان چه اتفاقی را تجربه خواهند کرد زنده شد. آیا مخاطرات کرونا اجازه بازگشایی کلاس‌ها را خواهد داد یا باز هم شکل آموزش از راه دور را شاهد خواهیم بود؟ این دغدغه‌ها این روزها با آغاز سال تحصیل پررنگ‌تر شده است.

کد خبر 5016410
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.