پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تخریب مجدد بنای امامزاده شمس‌الدین «کوات» توسط سوداگران گنج

سوداگران گنج بخشی از دیوار امامزاده شمس‌الدین روستای کوات از توابع چهاردانگه ساری را که جزو بنای میراثی است، را تخریب کردند.

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سوداگران گنج بخشی از دیوار امامزاده شمس‌الدین روستای کوات از توابع چهاردانگه ساری را که جزو بنای میراثی است،  را تخریب کردند.

مقبره  امامزاده شمس‌الدین روستای کوات از توابع چهاردانگه شهرستان ساری، در زمان قاجار توسط شخصی به نام علی‌اصغر‌خان اتابک که مادر آن از اهالی این روستا بود‌ه، احداث شده است.

 این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که از ۱۱ نسل به این امام برمی‌گردد و به نام حسن ابومحمد شمس‌الدین معروف است.  ‌امامزاده شمس‌الدین روستای کوات جد سید‌عماد‌الدین مدفون در روستای وری چهاردانگه است.

سابقه تاریخی امامزاده شمس‌الدین باعث شده است که بارها و بارها سوداگران اشیاء قیمتی بنای این امامزاده را تخریب کنند.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ سوداگران گنج به بهانه وجود اشیاء قیمتی قبور امامزاده را تخریب و مردم روستا نسبت به تدفین مجدد اموات اقدام کردند.

در روزهای اخیر بخشی نیز از دیوار امامزاده به بهانه وجود اشیاء قیمتی  توسط سوداگران گنج تخریب شده است.

در همین ارتباط محمد احمدی فرمانده پایگاه مقاومت روستای کوات با تایید این خبر اظهار کرد: بخشی از دیوار امامزاده به بهانه وجود اشیاء قیمتی تخریب شده، پیگیری‌های اولیه در سطح اطلاع رسانی به پاسگاه منطقه انجام شده و منتظر نتایج بررسی‌ها هستیم.

همچنین سرهنگ محمدرضا کردان فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با تایید این خبر، اظهار کرد: گزارش اولیه از پاسگاه منطقه در اختیار ما قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه بررسی‌های لازم برای شناسایی عوامل دخیل در این ماجرا به صورت ویژه در دستور کار مجموعه یگان حفاظت قرار می‌گیرد، افزود: همه تلاش خویش را برای شناسایی و معرفی افراد به قانون انجام می‌دهیم.

به گزارش فارس، بنای تاریخی امامزاده شمس‌الدین کوات با وجود اینکه در تاریخ سوم دی ‌ماه سال ۸۵ به عنوان اثر ملی ایران ثبت شده اما از کمترین امکانات  حفاظتی بی‌بهره‌ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.