پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تحصیل یکهزار و ۱۶۷ تبعه خارجی در مازندران

0

غلامعلی کریم پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا’گفت: از این تعداد یک هزار و ۶۷ نفر دانش آموز و ۱۰۰ نفر نیز دانشجو هستند که به صورت قانونی در مدارس و دانشگاه های مازندران در حال تحصیل می باشند.

وی تابعیت بیشتر دانش آموزان استان را از ملیت افغانستان عنوان کرد و گفت: بخش کوچکی هم تبعه پاکستانی و عراقی می باشند که تعدادشان انگشت شمار است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران به دانشجویان خارجی استان نیز اشاره کرد و گفت: این دانشجویان عمدتا از کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند که در دانشگاه مازندران در بابلسر و دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحصیل می کنند.

کریم پور همچنین تعداد دانش آموزان و دانشجویان اتباع خارجی مازندران را شناور عنوان کرد و گفت: ممکن است در طول سال تحصیلی بر این تعداد افزوده و یا کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ دانش آموز و دانشجوی اتباع خارجی در استان تحصیل کردند ، افزود: برخی از دانش آموزان به علت مهاجرت ممکن است که در میانه‌های سال تحصیلی از استان خارج و یا به مازندران مهاجرت کنند. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران بیشترین اتباع خارجی در شهرستان های مرکزی و غربی استان عنوان کرد و گفت: تمامی این دانش آموزان دارای اقامت قانونی بوده و یا از کشورهای دیگر بورس دانشگاه های مازندران شده‌اند.

کریم پور تاکید کرد: تمامی اتباع خارجی باید برای تحصیل مجوز دریافت کنند، بدون مجوز، ثبت نام اتباع خارجی در مدارس و دانشگاهها ممنوع است و در صورت مشاهده با تبعه خارجی خاطی و موسسه خطاکار برخورد قانونی می شود.

بر اساس قانون تنها خارجیانی می توانند در مازندران تحصیل کنند که دارای مدارک معتبر اقامتی همچون گذرنامه، کارت آمایش و یا کارت هویت باشند.

علاوه بر این دانش آموزان خارجی که به صورت مجاز و قانونی در استان اقامت دارند بدون توجه به ملیت می توانند با مراجعه به اداره کل اتباع خارجی استان، مجوز تحصیل دریافت کنند.

بر اساس آمار رسمی استانداری مازندران ، بیش از سه هزار و ۳۰۰ نفر تبعه افغانستانی به صورت قانونی و مجاز در این استان زندگی می کنند. این افراد دارای کارت مهاجرت و یا روادید هستند .

گفتنی است استان مازندران یکی از  ۱۵ استان ممنوع کشور برای حضور اتباع خارجی است که از سال ۱۳۹۱ بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای اقامت اتباع کشورهای افغانستان و عراق ممنوع شد و تنها کسانی می توانند در این استان اقامت داشته باشند که دارای مادر ایرانی، همسر ایرانی و یا سرمایه گذار باشند.

البته با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر فراهم نمودن شرایط تحصیل برای همه فرزندان اتباع و مهاجرین، استان های ممنوعه برای اقامت اتباع خارجی نیز می توانند چتر تحصیلی را برای فرزندان این اتباع فراهم کنند اما سطح سنجی این افراد و تایید مدارک تحصیلی آنها باید در استان های دیگر انجام شود.

استان مازندران برای سال تحصیلی جاری حدود ۵۳۶ هزار دانش آموز دارد که از پایه پیش دبستانی تا متوسطه دوم در بیش از چهار هزار مدرسه در حال تحصیل هستند.

/۱۸۹۹/۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.