پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تبدیل پسماندهای "تر" به کود بیولوژیک با دستگاه ساخت داخل

0

محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه کودساز کمپوستر صنعتی و خانگی شدند. 

علی امیرزاده، مجری طرح  در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که طرح اجرایی ما در حوزه بازیافت پسماند تر بوده و دستگاه‌ها زباله‌های تر را به کمپوست یا کود بیولوژیک تبدیل می‌کنند، اظهار کرد: مشکل حال حاضر ما در بخش کشاورزی سست بودن خاک است که نشان‌دهنده این بوده ما در خاک مصرفی خود برای کشاورزی میکرواورگانیسم‌ها را از دست داده و بخش کشاورزی ما از خاک خوبی برخوردار نیست.

وی با اشاره به این که تزریق کودهای شیمیایی باعث شده خاک کشاورزی ما از کیفیت کمی برخوردار باشد، در حالی که کشاورزان تزریق کود را باعث تقویت خاک می‌دانند، افزود: کمپوستی که از دستگاه تولید می‌شود دارای کیفیت بالا بوده و ارگانیسم‌های ساخت خودمان است.

امیرزاده گفت: مقیاس این دستگاه‌ها از خانگی تا صنعتی از 3 کیلوگرم در روز تا یک تن را شامل شده و اکنون ما توانایی ساخت دستگاه یک تنی را داریم؛ این اختراع ثبت شده و تاییدیه‌های علمی، آزمایشگاهی و بیولوژیکی را دارا است.

وی یادآور شد: تقریبا تمامی شهرداری‌های تهران را به این دستگاه تجهیز کردیم؛ برای کودی که از این دستگاه‌ها بیرون می‌آید، تضمین خرید می‌دهیم؛ دستگاه ساخته شده مانند دستگاه‌های 3 کیلویی خانگی که مصرف آن‌ها به اندازه یک لامپ است، مصرف انرژی پایینی دارد.

وی با بیان این که دستگاه تبدیل زباله تر صنعتی و خانگی بدون بو و صدا بوده و به اندازه یخچال‌های خانگی است، بیان کرد: با کمک این دستگاه می‌توانیم زباله‌هایی را که شیرابه تولید می‌کنند، به خصوص در شمال که توریست زیاد داشته و تولید زباله تر بیشتر است، تبدیل به کمپوست کنیم.

این کارشناس ارشد مدیریت تصریح کرد: بعد از تولید شیرابه چاره‌اندیشی برای آن فایده‌ای ندارد و بهتر است که تولید نشوند؛ با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان از تولید شیرابه‌ها جلوگیری کرد و در راستای حفاظت از محیط زیست بکوشیم.

امیرزاده با تاکید بر این که انداختن زباله‌های تر در طبیعت مدت دو هفته زمان برای تبدیل شدن به کود را می‌برد، اما دستگاه کمپوست‌ساز مثل یک زودپز زباله‌های تر را نیم ساعته پخته و در عرض 24 ساعت به کمپوست تبدیل می‌کند، خاطرنشان کرد: در واقع زباله‌های تر مثل سبزیجات، ماهی، مرغ یا پوست میوه‌ها را که باعث تولید شیرابه می‌شوند، در درون دستگاه ریخته و پس از 24 ساعت به یک کود بیولوژیکی با ارگانیسم مفید برای خاک تبدیل می‌شوند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.