پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تابلوی ایست مقابل مدارس فوتبال غیرمجاز

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، طی سال‌های اخیر با افزایش قارچ‌گونه تعداد مدارس فوتبال در جامعه، هر از گاهی خبرهای تلخی مربوط به این واحدهای آموزشی-ورزشی نیز به گوش می‌رسد؛ خبرهایی از بی‌توجهی به مسائل اخلاقی و بازی با آینده کودکان و نوجوانانی که برای تحقق رؤیای بازی در مستطیل سبز و کسب شهرت و درآمد وارد برخی مدارس فوتبال می‌شوند و در سایه بی‌توجهی خانواده‌ها به مجاز بودن یا نبودن مدرسه فوتبال، آسیب‌های جدی می‌بینند.

از نظر کارشناسان این آسیب‌ها فقط از دست دادن زمان مناسب پرورش استعداد یا آسیب‌های روحی به دلیل برخی سوءرفتارها نیستند؛ بلکه در صورت آشنا نبودن مربی می‌توانند در رشد جسمی فوتبال‌آموز نیز اثرگذار باشند. حتی برخی صاحبنظران معتقدند این مدارس فوتبال علاوه بر فوتبال باید در مسائل رفتاری و شخصیتی فوتبال‌آموز نیز تأثیر مثبت بگذارند.

تب دهه هشتادی

موجی که اکنون در خانواده‌ها و جامعه برای فوتبالیست شدن فرزندان وجود دارد، تقریباً از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد. زمانی که فوتبال ایران رویِ اقتصادی‌اش را نشان داد و باعث شد یک سری از فوتبالیست‌ها زندگی مرفهی برای خود فراهم کنند. از همان زمان به رویاهای شغلی پزشک و مهندس شدن خانواده‌ها برای فرزندان‌شان، فوتبالیست شدن هم افزوده شد. کم‌کم بر تعداد مدارس فوتبال افزوده شد.

سال ۱۳۸۹ آکادمی ملی فوتبال به خاطر رشد تعداد مدارس فوتبال و برخی حاشیه‌هایی که هر از گاهی از این فضاهای آموزشی ورزشی شنیده می‌شد، آئین‌نامه‌ای را برای تأسیس مدارس فوتبال تدوین کرد؛ آئین‌نامه‌ای که در ۱۱ ماده همه ضوابط و مقررات و پیش‌نیازهای تأسیس یک مدرسه فوتبال استاندارد را تعریف کرده بود تا خانواده‌ها با آگاهی بیشتری برای انتخاب مدرسه فوتبال فرزندانشان اقدام کنند.

غیرمجاز فقط روی کاغذ

به گفته نایب رئیس هیأت فوتبال استان مازندران در حال حاضر تعداد مدارس فوتبال غیرمجاز فعال در مازندران، تقریباً به اندازه نصف مدارس فوتبال قانونی این استان است.

«هادی خلردی» با بیان اینکه حدود ۴۰ مدرسه فوتبال غیرمجاز در مازندران مشغول فعالیت هستند، گفت: هیأت فوتبال مازندران بارها اعلام کرده که این مدارس فوتبال مورد تأیید این هیأت نیستند و نهادهای نظارتی باید برای جلوگیری از فعالیت آنها وارد عمل شوند.

وی افزود: در مازندران حدود ۸۰ مدرسه فوتبال قانونی داریم که زیر نظر هیأت فوتبال به صورت قانونی و با داشتن معیارهای لازم مشغول فعالیت هستند. اما فعالیت مدارس غیرمجاز در شهرهای مختلف استان با وجود مکاتبات هیأت فوتبال با نهادهای مربوطه همچنان ادامه دارد.

این مسئول با بیان اینکه حتی شهرداری‌ها نیز بابت مجوز دادن در نصب بنر و تبلیغات مدارس فوتبال غیرمجاز در فعالیت این مراکز غیرقانونی با آنها همراهی می‌کنند، تصریح کرد: مشکل اینجاست که با وجود اعلام غیرمجاز بودن فعالیت این مدارس و لزوم اقدام‌شان به دریافت مجوز، در برخی شهرستان‌ها همین مدارس با اجازه ادارات ورزش و جوانان از زمین فوتبال استفاده می‌کنند، در حالی که نباید به مجموعه‌ای که مجوز ندارد و به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند امکانات داد.

وی با طرح این پرسش که مدرسه فوتبالی که مجوز ندارد چرا باید از امکانات دولتی استفاده کند؟، گفت: این بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی برخی ادارات و مسئولان در قبال آینده فرزندان این سرزمین است.

نایب رئیس هیأت فوتبال مازندران با تأکید بر اینکه خود خانواده‌ها باید در نخستین گام از قانونی بودن مدارس فوتبال مطمئن شوند، یادآور شد: فعالیت این مدارس می‌تواند نگران کننده باشد و پیامدهایی به دنبال داشته باشد. درخواست و توصیه ما این است که حتماً پیش از ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه فوتبال، از قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنند.

عناوین جعلی

موضوعی که در مورد مدارس فوتبال معمولاً هر سال به چشم می‌خورد، زیاد شدن تبلیغات این مدارس در اواخر بهار و اوایل تابستان است که به بهانه جذب دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی انجام می‌شود. این موضوع امری طبیعی است که برای جذب فوتبال‌آموز دست به تبلیغ بزنند، اما آنچه که بیشتر توجه را جلب می‌کند، فصلی بودن برخی از این مدارس است، به این معنی که در طول سال فعالیتی ندارند و در تابستان فقط به امید کسب درآمد تشکیل می‌شوند، در حالی که مدارس فوتبال رسمی در طول سال فعالیت دارند.

مهم‌تر از ورود این مدارس و تبلیغات تابستانی تعداد زیاد باشگاه‌ها، عناوینی است که برای برخی مدارس فوتبال به کار برده می‌شود. روی تبلیغات برخی از این مدارس فوتبال از نام بازیکنان مطرح استفاده می‌شود، در حالی که این بازیکنان به عنوان مربی و آموزگار فوتبال در آن مجموعه حضور ندارند. ضمن اینکه حتی اگر حضور داشته باشند با توجه به اینکه مربی این مدارس فوتبال باید مجوز مربیگری در چنین مراکزی را داشته باشد، حضورشان چندان اثرگذار نخواهد بود.

در این بین یک نکته بسیار مهم دیگر هم وجود دارد و آن استفاده از عنوان آکادمی برای برخی مدارس فوتبال است که اتفاقاً در شهرهای مختلف مازندران می‌توان این موضوع را دید. مدیران برخی از این مدارس فوتبال که عمدتاً غیرمجاز هستند، در تبلیغات خود از عنوان آکادمی فوتبال استفاده می‌کنند، در حالی که به گفته مسئول کمیته جوانان منطقه ۴ کشور، حتی یک آکادمی فوتبال هم در مازندران هم وجود ندارد.

«علی خورشیدی» با بیان اینکه عده‌ای برای سودجویی و اینکه بتوانند به درآمد بیشتری برسند با اسامی و عناوین بازی می‌کنند، گفت: تأسیس آکادمی فوتبال شرایط خاص دارد. ما در سراسر کشور فقط ۵ آکادمی فوتبال داریم که هیچکدام از این آکادمی‌ها در مازندران نیستند. به عبارت دیگر هر مدرسه فوتبالی که در مازندران از عنوان آکادمی فوتبال استفاده می‌کند، تخلف کرده است.

این مسئول گفت: متأسفانه در شهرهای مختلف این تخلف را می‌توانیم ببینیم که در تبلیغات خود از عنوان آکادمی استفاده می‌کنند. در حال حاضر نخستین و تنها مجموعه‌ای که برخی شرایط تأسیس آکادمی فوتبال در مازندران را دارد، باشگاه پدیده ساری است که باید کاستی‌ها و نواقص را برطرف کند تا به نخستین آکادمی فوتبال در مازندران تبدیل شود.
تغییر روند صدور مجوز

وی درباره روند صدور مجوز برای مدارس فوتبال اظهار کرد: قبلاً به اشخاص حقیقی با پیشینه مورد تأیید هیأت فوتبال و برخی امکانات مجوز مدرسه فوتبال داده می‌شد. اما ۴ سال است که این روند تغییر کرده است. با مصوباتی که وزارت ورزش و جوانان و فدارسیون فوتبال داشتند، تصمیم بر این شد تا مجوز مدرسه فوتبال به افرادی داده شود که پیش از آن مجوز باشگاه را گرفته باشند. یعنی پیش‌نیاز صدور مجوز مدرسه فوتبال داشتن مجوز باشگاه فوتبال است. در مرحله نخست باید باشگاه تأیید شده باشد، بعد از هیأت فوتبال شهرشان تأییدیه بگیرند و معیارهای در نظر گرفته شده برای تأسیس مدرسه فوتبال را داشته باشند.

مسئول کمیته جوانان هیأت فوتبال استان مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیش از این قانون، برخی افراد مدرسه فوتبال داشتند، به آنها هم فرصت دو ساله داده شد تا مجوز باشگاه را بگیرند و معیارهای مورد نیاز را فراهم کنند. طی دو سال همه مدارس فوتبال دارای مجوز پیش از این قانون در استان، اقدام کردند و مجوز گرفتند.

خورشیدی افزود: در گذشته اهرم لازم برای اینکه بتوانیم جلوی فعالیت مدارس غیرمجاز را بگیریم نداشتیم. اراده بود، اما موانعی وجود داشت. خوشبختانه در حال حاضر شرایط عوض شده و کمیته اخلاق نیز امسال تا کنون ۸ نامه به استان‌ها زده که فعالیت مدارس بدون مجوز متوقف شود تا هیچ فعالیتی نداشته باشند.

وی در مورد برنامه‌ریزی برای شناسایی و متوقف کردن فعالیت مدارس غیرمجاز در مازندران گفت: برای اجرای این طرح مازندران را به ۶ منطقه تقسیم کردیم و برای هر منطقه یک بازرس انتخاب شد. بازرسان از حدود ۱۰ روز پیش ابلاغ‌شان را دریافت و کار را آغاز کردند. وظیفه بازرسان این است که به هیأت فوتبال شهرستان مراجعه کنند و ببینند در آن شهر چند مدرسه فوتبال اعم از مجاز و غیرمجاز وجود دارد. سپس علاوه بر شناسایی غیرمجازها، سطح کیفی آموزش و امکانات و خروجی در مدارس فوتبال قانونی برای اجرای طرح رتبه‌بندی مدارس فوتبال استان بررسی شود. این رتبه‌بندی در تعیین شهریه برای مدارس فوتبال قابل استناد خواهد بود.

مسئول کمیته جوانان منطقه ۴ کشور تصریح کرد: هدف اصلی این است که همه مدارس برای دریافت مجوز و رسیدن به حداقل‌های مورد نیاز اقدام کنند. به مدارسی که مجوز ندارند، ابلاغیه‌ای داده می‌شود تا در یک هفته پس از صدور ابلاغیه برای آغاز روند دریافت مجوز به هیأت فوتبال شهرستان مراجعه کنند. اگر برای دریافت مجوز اقدام نکنند از طریق قانون وارد می‌شویم.
الزامات مربیگری در مدارس فوتبال

خورشیدی با بیان اینکه داشتن مدرک مربیگری فوتبال برای فعالیت آموزش در مدارس فوتبال کافی نیست، گفت: این طور نیست که هر کسی دوره مربیگری فوتبال گذرانده باشد بتواند در مدرسه فوتبال آموزش دهد. مربیگری در مدرسه فوتبال به آموزش جداگانه‌ای نیاز دارد که هر سال این آموزش‌ها را برگزار می‌کنیم. در حال حاضر دو مربی در استان برای آموزش مربیان مدارس فوتبال داریم و در صورت لزوم مربیانی را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مربیان مدارس فوتبال از خارج استان هم دعوت می‌کنیم. این دوره‌ها در شهرستان‌های بزرگ به صورت مستقل و در برخی مناطق به صورت تجمیعی برگزار می‌شود.

مسئول کمیته جوانان هیأت فوتبال استان مازندران با تأکید بر اینکه خانواده‌ها فرزندان خود را به مراکز قانونی و دارای مجوز ببرند، اظهار کرد: ما هر هفته مدارس فوتبالی را که دارای مجوز و مورد تأیید هستند به هیأت فوتبال شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم. به خانواده‌ها توصیه می‌شود که در انتخاب مدرسه فوتبال صرفاً به نزدیک بودن مدرسه با منزل یا آشنا بودن با مدیر مدرسه فوتبال بسنده نکنند. حتماً با هیأت فوتبال شهرستان یا استان تماس بگیرند و قانونی بودن مدارس را جویا شوند تا فرزندشان را در مدارس مورد تأیید از نظر فنی، اخلاقی و امکاناتی ثبت‌نام کنند.

وی هشدار داد: اگر خانواده‌ها به فکر پیشرفت فرزندشان هستند باید او را به مدرسه‌ای ببرند که درست آموزش دهد و از هر نظر مطمئن باشد. آموزش اجتماعی-ورزشی البته از نظر بسیاری از کارشناسان ورزشی و تربیتی، این مدارس صرفاً محلی برای آموختن فوتبال و کشف استعدادهای فوتبالی نیست. بلکه در جایگاه یک مرکز تربیتی می‌تواند مورد اهمیت باشد.

مدیر یکی از مدارس فوتبال فعال استان نیز معتقد است که در مدرسه فوتبال فقط تربیت فوتبالیست انجام نمی‌شود، بلکه باید طوری عمل کرد که فوتبال آموز از نظر اجتماعی و شخصیتی نیز نکاتی را بیاموزد.

«صائب شکری» مدیر مدرسه فوتبال در فریدونکنار با بیان اینکه همه در این بحث مهم مسئول هستیم، گفت: در این مدارس مهم‌ترین موضوع اخلاق است. حقیقت این است که قرار نیست همه فوتبال‌آموزان فوتبالیست شوند، اما اینکه همه این افراد به عنوان فردی سالم از نظر جسمی و روانی و فکری تحویل جامعه داده شوند، مهم‌ترین موضوع است. در این صورت کار را درست انجام داده‌ایم. یعنی نگاه‌مان این باشد که در مدارس فوتبال سلامت جامعه را توسعه دهیم و در کنارش استعدادهای فوتبالی را شناسایی کنیم و پرورش دهیم.

وی افزود: لازم است در زمینه نظارت بر فعالیت مدارس غیرمجاز، صدور مجوزها و همچنین تمدید مجوز مدارس فوتبال دقت نظر بیشتری انجام شود تا کیفیت آموزش فوتبال در مازندران افزایش یابد. در این موضوع علاوه بر حضور مربی کارآمد و داشتن امکانات و زمین، بسیاری از جزئیات مهم دیگر مانند دانش فنی مجموعه، زمان تمرین، سرویس حمل‌ونقل، قدرت آموزش، فن بیان، نحوه ارتباط مربیان با خانواده‌ها، لباس و برخی موارد دیگر اهمیت زیادی دارند.

با همت همگانی طی سال‌های اخیر گام‌های زیادی برای تعطیلی مدارس فوتبال غیرمجاز در کشور برداشته شده است، اما این گام‌ها نتوانستند تأثیری در تعطیلی این مراکز داشته باشند و همچنان شاهد فعالیت مدارس فوتبال غیرمجاز در مازندران هستیم. شاید طرح جدید و بازرسی مستمر و برخورد جدی‌تری که وعده داده شد، بتواند این مشکل را امسال برطرف کند.

مدارس فوتبال غیرمجاز مازندران مانند هر سال فوتبال‌آموزان زیادی را جذب کرده‌اند و مشغول فعالیت هستند. قطعاً همراهی همه نهادها اعم از شهرداری‌ها و کانون‌های تبلیغاتی که برای تبلیغات محیطی فضا در اختیار این مراکز می‌گذارند تا ادارات ورزش و جوانان، نظارت بر اماکن همگانی و حتی فرمانداری‌ها می‌تواند به سرعت دادن اجرای این طرح و تحقق این هدف کمک کند.

۹۹۲۷/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.