پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تأسیس دانشگاه جامع در ساری مطالبه و مصوبه بر زمین مانده

دانشگاهیان، دانشجویان و قاطبه مردم شهرستان ساری از مدیران استانی، شهرستان و نمایندگان شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی انتظار دارند، هرچه سریع‌تر برای جبران این فقر علمی مرکز استان مازندران تلاش کنند و با تاسیس دانشگاه جامع، مرجعیت علمی ساری را همانند تمام مراکز استان به شهر ساری برگردانند.

2

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، با وجود اینکه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد گسترش آموزش عالی در کشور و تأسیس دانشگاه جامع و تخصصی در مراکز استان‌ها و بعضا شهرستان‌های کوچک بوده‌ایم؛ اما نام ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران از قلم افتاد. شهرستان ساری، تنها مرکز استان فاقد دانشگاه جامع است؛ درصورتی که برخی از مراکز استان علاوه بر دانشگاه جامع دارای یک یا چند دانشگاه تخصصی مانند دانشگاه صنعتی و هنر نیز هستند؛ در عین حال حتی مراکز استان‌های تازه تاسیس دارای دانشگاه جامع هستند. نگاهی به آمار جمعیت و مقایسه آن با تعداد مراکز علمی و دانشگاهی تایید بر این مطلب است، این درحالی‌ است جوانان این شهرستان مجبور هستند به دلیل نبود دانشگاه جامع ساعت‌هایش را صرف رفت و آمد به سایر شهرها کنند.در راستای تحقق هدف والای «عدالت آموزشی» در کشور، در سفر دولت نهم به مازندران و در تاریخ شانزدهم آذر ماه سال ۱۳۸۵، مصوب شد مجتمع فنی نوشیروانی بابل به دانشگاه صنعتی و مجتمع کشاورزی ساری به دانشگاه (نه صرفا دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی) ارتقا پیدا کند ولی از آن زمان تا‌کنون بیش از ۱۷سال می‌گذرد. مجتمع کشاورزی ساری در سال ۱۳۸۷ صرفا به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ارتقا پیدا کرده و در این مدت هیچ تلاشی به منظور تبدیل شدن به دانشگاه جامع یا تاسیس دانشگاه جامع در ساری صورت نگرفته است. نکته مهم اینکه شهرستان ساری و میاندورود با جمعیت ۵۶۰ هزار نفر و داشتن راه هوایی، ریلی، حمل نقل جاده‌ای و پیشینه تاریخی بهترین شرایط را برای داشتن دانشگاه جامع دارا است.

همچنین دانشگاه علوم کشاورزی ساری به مساحت ۱۰۵ هکتار زمین و ساختمان‌های اداری و آموزشی مناسب، برای تبدیل به دانشگاه جامع واجد تمام شرایط است. حق جوانان مرکز استان است که فرصت تحصیل در شهر آنها وجود داشته باشد و مجبور نباشند به شهرهای اطراف و استان‌های همجوار رفت و آمد کنند، این مهم کمترین خواسته ساتید دانشگاه، پزشکان، فرهنگیان، دانشجویان، اهالی هنر و رسانه است.*واقعا جایگاه علمی مرکز استان مازندران کجاست؟ اگر به تاریخ هم رجوع کنیم از دیرباز شعرا، هنرمندان، صنعتگران، اطبا و دانشمندان، پایتخت یا مرکز کشور از یک مرجعیت فرهنگی، هنری، صنعتی، پزشکی و علمی برخوردار بودند.با شروع مدرنیته و با تاسیس دارالفنون و سپس دانشگاه تهران و دانشگاه‌های متعدد صنعتی، هنری در شهر تهران، مرکز کشور از مرجعت و جامعیت علمی خاصی برخوردار شد، افراد برای تحصیل، کار و درمان به سوی تهران رهسپار می‌شدند. این مرجعیت علمی برای مرکز کشور کار نیکو و پسندیده است و همه مردم کشور این مرجعیت علمی را برای کشور می‌پذیرفتند؛ به‌دلیل اینکه میزان توسعه یافتگی یک کشور را می توان از میزان توسعه یافتگی پایتخت آن کشور ارزیابی کرد. بعد از تاسیس دانشگاه در تهران ما شاهد تاسیس دانشگاه‌ها در مراکز استان مانند تبریز، مشهد، اصفهان و… هستیم و به خصوص بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی تاسیس دانشگاه‌های جامع و تخصصی در مراکز استان هستیم، حال درهر استان مرکز آن استان از یک مرجعیت علمی، هنری و بهداشتی برخوردار است و کل مردم آن استان از این مرجعیت متنفع می‌شوند.

در ایام انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهای انتخابات با حضور در مراکز استان و با ایراد سخنرانی مرجعیت سیاسی مرکز استان را به شهرستان‌ها مخابره می‌کنند.میزان استقبال از یک نامزد میزان گرایش آن استان به نامزد خاص را تعیین می‌کند.مردم شهرستان‌ها منتظر عکس العمل مرکز استان نسبت به نامزد خاص هستند و این نگاه خط مشی استان را در انتخابات ریاست جمهوری تا حدود زیادی تعیین می‌کند. اما کهن شهر ساری مرکز استان مازندران برخلاف قدمت سیاسی آن به علت نداشتن دانشگاه جامع و یا دانشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف فاقد مرجعیت علمی در زمینه‌های علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر در استان است،در بین تمام مراکز استان‌های کشور، فقط ساری فاقد مرجعیت علمی در استان است.

تنها دانشگاه تخصصی مرکز استان مازندران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با چهار دانشکده، با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ۹ دانشکده و پردیس دانشگاه علوم کشاورزی دانشگاه تهران با آن قدمت و جایگاه علمی قابل مقایسه نیست؛ گرچه قدردان زحمات و تلاش‌های ارزنده اساتید و دانشمندان این مرکز علمی و خدمات آنها به کشاورزی استان هستیم اما نمی‌شود از داشتن دانشگاه مرجع مرکز استان را محروم دید.در ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۸۵، هیأت دولت نهم با سفر به مازندران، در راستای عدالت آموزشی مصوب کرد که مجتمع کشاورزی ساری به دانشگاه ارتقاء پیدا کند، متاسفانه مجتمع کشاورزی صرفا به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ارتقا پیدا کرد و همچنان عدم تبدیل به دانشگاه جامع مرکز استان در فقر علمی نگهداشته شده و فاقد مرجعیت علمی است. میزان توسعه یافتگی استان ارتباط مستقیم با میزان توسعه یافتگی مرکز آن دارد. استان مازندران با داشتن بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰هزار جمعیت و با توجه به اقلیم خاص و عدم گسترش صنعتی، شایستگی داشتن چندین دانشگاه جامع است تا با داشتن نیروی انسانی توانمند قطب علمی کشور تبدیل شود. دانشگاهیان، دانشجویان و قاطبه مردم شهرستان ساری از مدیران استانی، شهرستان و نمایندگان شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی انتظار دارند، هرچه سریع‌تر برای جبران این فقر علمی مرکز استان تلاش کنند و با تاسیس دانشگاه جامع، مرجعیت علمی ساری را همانند تمام مراکز استان به شهر ساری برگردانند. تاسیس دانشگاه جامع در ساری، نافی رشد دانشگاه‌های دولتی در شهرستان‌های دیگر نیست، بلکه رشد آنها به رشد علمی و توسعه یافتگی استان کمک می‌کند.

ایجاد دانشگاه جامع در مرکز استان مازندران تاکنون در قالب کارزار دنبال شده و در قالب پیگیری‌هاس مختلف از مسؤولان هم مطالبه شده است. پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    کل شهرستان ساری باید یکپارچه باشند و بخشی نگری نکنند که سم برای مرکز استان است ببینید بابلی ها چقدر باهم متحدند تعصب به بابل دارند حتی اهالی بند پی چون من سالها با اونها بودم اگر باهم باشیم شهرستان ساری با اینهمه قابلیت در هر بخش اون بهترین شهرستان حداقل در ایران خواهد بود کوه دارد جنگل دارد دریا دارد دشت دارد آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری فقط اتحاد محکم باید داشت تا این مهم به ثمر برسد

  2. ناشناس می گوید

    کل شهرستان ساری باید یکپارچه باشند و بخشی نگری نکنند که سم برای مرکز استان است ببینید بابلی ها چقدر باهم متحدند تعصب به بابل دارند حتی اهالی بند پی چون من سالها با اونها بودم اگر باهم باشیم شهرستان ساری با اینهمه قابلیت در هر بخش اون بهترین شهرستان حداقل در ایران خواهد بود کوه دارد جنگل دارد دریا دارد دشت دارد آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری فقط اتحاد محکم باید داشت تا این مهم به ثمر برسد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.