پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بی‌برفی بر فراز مازندران

درحالیکه روزهای اخیر سوز سرمای زمستانه استان مازندران را در نوریده است اما شرایط جوی حاکم برای استان از نظر بارش برف و باران ثمره و دستاورد آنچنانی برای کشاورزان نداشته است.

0

به گزارش ایرنا،‌ همواره از مازندران به عنوان استان پُرباران و پُربارش در بین استان های کشور کشور نام برده می شود و این ویژگی جدایی ناپذیر در معرفی این استان در جامعه و محافل عمومی استفاده می شود.

اما شرایط جوی سال های اخیر و در محدوده زمانی نزدیک تر به زمان حاضر یعنی در ماه های اخیر بیانگر آن است که آنچنان که مازندران به عنوان پربارش ترین استان از آن یاد می شود این موضوع سنخیتی با آن ندارد .

در موضوع اخیر میزان بارش ها در مدت پنجشنبه ۲۶ تا ۲۹ بهمن امسال با وجود اینکه مازندرانی ها سوزِ سرمایِ زمستانی سخت را تجربه کردند و همچنان نیز این سرما را لمس می کنند و به نظر می رسید که بارش های مکرر و مداوم وضعیت خوبی را از این نظر برای استان رقم بزند .

بی‌برفی بر فراز مازندران

براساس آخرین پایش هواشناسی مازندران از ایستگاه‌های سینوپتیک و باران سنجی استان بیشترین مجموع بارش برف در منطقه اندوار آمل به میزان ۱۳ سانتی متر و در بطاهرکلا بلده نور ،‌سیاه بیشه و تمل رامسر هر کدام به ترتیب هشت و هفت سانتی متر برف باریده است .

در مابقی این ایستگاه ها به تعداد ۱۷ ایستگاه میزان بارش در ارتفاعات مازندران فقط از یک تا پنج سانتی متر است به طوریکه در این فصل میزان بارش برف در منطقه لاریجان آمل به میزان فقط ۲ سانتی متر بود .

از سوی دیگر مجموع بارندگی از ۲۶ تا ۲۹ بهمن ماه که در ایستگاه های سینوپتیک و بارانسنجی هواشناسی استان مازندران ثبت شده نشان می دهد که بیشترین میزان بارندگی در منطقه بازیارخیل شهرستان میاندورود به میزان ۹۴ میلی متر است .

در نمودار بارش های مدت اعلام شده بجز مناطق سفید آب تنکابن و بورخانی سوادکوه شمالی که به ترتیب ۶۲ و ۵۰ میلی متر باران در آن ثبت شده است مابقی نقاط بارشی کمتر از ۴۹ میلی متر در آنها ثبت شده است .

همچنین قریب به اتفاق ایستگاه های بارانسنجی مازندران نشان می دهد که بارش ها در آنها کمتر از ۳۰ میلی متر بود و کفه ترازوی بارش ها در استان به سمت رو به پایین است.

در خصوص شدت کم بارشی در مازندران می توان به وضعیت بارش باران در برخی ایستگاه های باران سنجی از جمله میانلات رامسر،‌ سفید چاه گلوگاه،‌بلیران آمل و کلاردشت اشاره کرد که میزان بارندگی ها در این مناطق کمتر از 10 میلی متر است .

براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی، وضعیت جوی استان مازندران برای امروز چهارشنبه هوای ابری و سرد با بارندگی (میان‌بند و ارتفاعات مه آلود با بارش برف) و وزش باد پیش بینی شد و هوای استان برای فردا پنجشنبه نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده ، بتدریج با کاهش ناپایداری است.

برای روزهای جمعه تا شنبه هفته آینده هوای صاف تا نیمه ابری با افزایش نسبی و تدریجی دما و در غرب و ارتفاعات استان گاهی با افزایش ابر و احتمال بارش خفیف و پراکنده پیش بینی شده است و برای روز یکشنبه شم اسفند ماه ابرناکی هوا به همراه با کاهش دما ، بارندگی (ارتفاعات مه آلود با بارش برف) و وزش باد پدیده غالب جوی در آن روزها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.