پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بودجه محیط‌ زیست استان‌های کشور ملی می شود

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، حمید ظهرابی عصر چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز محیط‌بان در ساری علت تعریف بودجه ملی برای محیط زیست استان ها را فراهم سازی زمینه مناسب و لازم در دفاع از استانداردهای زیست محیطی و استقلال بیشتر این مجموعه ها اعلام کرد.

وی توضیح داد: گزارش ها و بررسی ها نشان می دهد که برخی از ادارات کل محیط زیست استان ها و حتی ادارات در شهرستان ها به دلیل برخورد قاطع و قانونی خود در اجرای طرح های عمرانی و یا توسعه ای ناقص استانداردهای محیط زیست که توسط سرمایه گذارنماها ارائه می شود، با کسری و یا کاهش بودجه استانی و شهرستانی مواجه می شوند.

این مسئول گفت: اینکه مدیران محیط زیست در شهرستان ها و استان های کشور در انجام وظیفه حاکمیتی حفاظت از عرصه های طبیعی و انفال با محدودیت های بودجه ای طبق تصمیم استانی و شهرستانی مواجه شوند، بی انصافی است.

وی افزود: این موضوع در سازمان حفاظت محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است و امروز شخص رئیس سازمان، ملی شدن بودجه محیط زیست استان های کشور را در در دست پیگیری قرار داده و شخصاً از هیات دولت در این زمینه قول گرفته است.

هشدار در باره عوام زدگی مسایل زیست محیطی

معاون سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط بیست وظیفه همگانی است و همه مردم باید نسبت به مقولات زیست محیطی حساس شوند، گفت: امروز عوام زدگی در مسایل زیست محیطی یک آفت جدی است که بشدت در حال رواج است و متاسفانه به مسایل فنی محیط زیست آسیب می زند چرا که این مسایل نباید محل مناقشه بین افرادی قرار گیرد که اطلاعات ندارند.

ظهرابی افزود: مدیریت محیط زیست مسایل فنی و ابعاد مختلفی دارد که باید توجه شود هر چند مسایل کلی حفاظت محیط زیست باید عمومی و مردمی و در واقع اجتماعی شود.

وی به اعلام آمار شکار غیرقانونی یک میلیون بال پرنده در فریدونکنار، ادعای کاهش شدید سطح زمین و عرصه حفاظت محیط زیست و کاهش جمعیت جانوری محیط زیست به عنوان نمونه هایی از تبعات نگام عوام زده به مسایل محیط زیست یاد کرد و توضیح داد: کل جمعیت پرنده ای که به ایران می آیند سالانه ۹۰۰ هزار تا نزدیک به ۲ مییلون قطعه است و متوسط آمار پرندگان مهاجری که طی ۳۰ سال اخیر به مازندران می آیند سالانه ۶۰۰ هزار قطعه بوده است، اما اینکه ادعا می شود بیش از یک میلیون قطعه پرنده در یک نقطه از کشور مثلاً فریدونکنار قتل عام شد و بازتاب بین المللی نیز یافت، بی انصافی است.

معاون محیط زیست کشور افزود: عرصه مناطق چهارگانه زیر پوشش محیط زیست ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که پس از اتقلاب تنها ۷۰ هزار هکتار تغییر کاربری یافته است و این میزان کمتر از چهاردهم درصد کل عرصه را شامل می شود و نباید با عوامزدگی به گونه ای از تغییر کاربری این عرصه صحبت شود که برخی از دشمنان داخلی و خارجی خریدار آن باشند.

وی با تاکید بر اینکه نباید فضای حفاظت محیط زیست با ارائه اطلاعات نادرست علیه محیط زیست دچار خدشه شود، افزود: هجمه علیه محیط زیست با واقعیت آمارها جمعیت حیات وحش و سطح عرصه ها مغایر است و همه باید بدانند که امروز محیط زیست به درستی در حال انجام ماموریت خودش است و حتی از کشورهای همسایه در خواست همکاری در زاد و ولد بعضی از گونه های جانوری داشته ایم.

در این مراسم که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رییس کل دادگستری مازندران حضور داشتند، از ۱۳ محیط‌بانان نمونه استان تجلیل شد.

مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی منابع طبیعی تشکیل می دهد.

۶۹۹۰/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.