پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بلندتر شدن صدای مرگ در رودخانه‌های مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، مازندرانِ مملو از جاذبه های طبیعی همچون جنگل ، دریا و رودخانه همواره کانون توجه و نگاه ویژه برای سفر و گردشگری بود، اما در این میان وقوع برخی حوادث باعث شده تا برخی مسافران و گردشگران سفرشان با خاطرات تلخی همراه  شود.

طی سال ها آمارها مبنی برغرق شدن افراد در دریای خزر در کانون توجه مسئولان و رسانه ها قرار گرفت و برای جلوگیری از تکرار وقوع این حوادث ، طرح دریا کلید خورد، طرحی که با مشخص کردن مناطقی از سواحل دریا و حضور ناجیان غریق به نقاط امن برای شنا تبدیل شدند و همین برنامه ریزی هم توانست در کاهش میزان غریق بویژه افراد ناآشنا به شنا تاثیر بگذارد .

برای راستی آزمایی نتیجه و ثمرات اجرای طرح دریا در مازندران به منظور کاهش غریق می توان به اظهارنظر اخیر سخنگوی این طرح در استان اشاره کرد که گفته از ابتدای اجرای طرح دریا در خرداد امسال تا هفتم مرداد ۱۲ نفر در محدوده داخل این طرح در مازندران جان خود را از دست دادندکه نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد .

به بار نشستن این موفقیت ماحصل ایجاد برخی زیر ساخت ها از جمله اجرای طرح دریا و اعمال برخی تصمیم گیری ها از جمله دستور اخیر استاندار مازندران بوده که هشدار داده بابت هر غریق در طرح دریا پرونده‌ای در دستگاه قضا باز می‌شود و مدیران و مسئولان طرح‌ها باید نسبت به غرق شدگی پاسخگو باشند .

اما در این میان غرق شدن برخی افراد در نقاط دیگر همچون رودخانه ها و آب بندان ها، کانون پرخطر شنا در استان مازندران را به سمت دیگر مناطق کشانده است و  زنگ خطر وقوع و تکرار این حوادث در نقاط دیگر را برای مسئولان به صدا در آورده است .

حوادث عبرت آموز 

از این جمله حوادثی که در سال جاری در حوزه رودخانه های مازندران رخ داد و منجر به مرگ افراد شد می توان به غرق شدن اعضای یک خانواده در رودخانه وانا در منطقه لاریجان آمل اشاره کرد که در خرداد امسال رخ داد.در این حادثه مادر ۳۳ ساله به همراه فرزند ۱۰ ساله اش و برادر ۳۳ ساله اش هنگام شنا در این رودخانه غرق شدند .

غرق شدن یک زن ۴۰ ساله در رودخانه چالوس در منطقه لارک که چهاردهم تیر امسال رخ داد، نمونه ای دیگر بود. بنا به گفته شاهدان حادثه برای این بانوی گردشگر هنگام سلفی گرفتن در کنار رودخانه رخ داد.

مرگ نوجوان ۱۷ ساله در برکه شیر چشمه روستای واحد در شهرستان کلاردشت در ماه مرداد جاری و غرق شدن کودک ۱۱ ساله کرجی در رودخانه بلده نور که اردیبهشت امسال رخ داد بخشی هایی از حوادث منجر به مرگ در رودخانه ها و سدهای استان هستند.

در استان مازندران ۱۲۰ رشته رودخانه جریان دارد که تمامی آنها در بخشی از مسیر خود از مناطق روستایی و شهری یا حاشیه جاده ها عبور می کنند و به همین دلیل هم جاذبه مهمی برای گردشگری و ظرفیتی برای سایر کاربری ها هستند ولی عمدتا گردشگران بدون توجه به خطرات نهفته، آنها را به عنوان ظرفیت شنا یا سلفی گرفتن در وضعیت خطرناک می بینند.

مازندران همچنین ۱۰ سد و ۸۰۰ قطعه آب بندان دارد که در کنار دریا و رودخانه برای شنا هم مورداستفاده قرار می گیرند.

سنگین شدن بار فعالیت نهادهای امدادی

با توجه به اینکه استان مازندران به دلیل حضور پرشمار مسافران کار و وظایف برخی نهادها را سنگین کرده است اما در این میان برخی بی توجهی ها در خصوص رعایت نکات ایمنی و پرهیز از تفریح و تفرج در برخی نقاط حادثه ساز این بار سنگینی را بیشتر کرده است .

بنا به اعلام برخی نهادهای متولی ارائه خدمات به حادثه دیدگان این نوع حوادث ، بخش قابل ملاحظه ای از عملیات این نهادها برای ارائه خدمات به حادثه دیدگان غریق در رودخانه و یا آب بندان ها اختصاص دارد .

اورژانس یکی از نهادهای اصلی متولی ارائه خدمات به حادثه دیدگان از جمله غریق به شمار می رود. رئیس اورژانس مازندران اعلام کرد که از خرداد امسال و با آغاز فصل شنا تا تیر امسال ۱۴ مورد ماموریت برای خدمات رسانی به حادثه دیدگان در رودخانه ها و سدهای استان انجام شد که پنج مورد فوتی و  ۹ مورد مصدوم شدند . 

بنا به گفته یحیی صالح طبری این در حالیست در مدت مشابه سال گذشته ۹ مورد ماموریت برای حادثه دیدگان در رودخانه ها ، سدها و آب بندان ها انجام شده بود که چهار مورد فوت و سه مورد نیز اعزام به مراکز درمانی بود.

وی ادامه داد : در حالی روند رو به رشد تعداد حوادث غریق در مناطق آبی بغیر دریا در مازندران را شاهد هستیم که با فرهنگ سازی های صورت گرفته تعداد غریق در دریا در این سال ها کاهش یافته است . 

رئیس اورژانس مازندران گفت : هر چند تعداد ماموریت های انجام شده اورژانس برای حادثه دیدگان در دریا طی ماههای خرداد و تیر ۱۰۵ مورد است که منجر به فوت حدود ۱۳ نفر شده است اما بیشتر این ماموریت ها برای حادثه دیدگان در خارج از طرح دریا انجام شد.

وی افزود : ۶۷ ماموریت اورژانس مازندران برای خدماتدهی به شناگران در خارج از طرح دریا بود که فوتی ها نیز غالبا در این محدوده رخ داد .

جدی گرفتن کانون های پرخطر آبی 

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران هم گفت : تا چند سال پیش غرق شدن افراد بومی و مسافران در دریای خزر دغدغه مسئولان استان به شمار می رفت که با فرهنگ سازی های صورت گرفته و همچنین اجرای زیر ساخت هایی نظیر طرح دریا این معضل در حال کمرنگ شدن است ، ولی برخی حوادث دیگر در حال افزایش و پررنگ تر شدن است که بیشتر این مساله ناشی از عدم آگاهی شهروندان بویژه گردشگران است.

غلامعلی فخاری بخش قابل توجهی از فعالیت و ماموریت نیروهای امدادی جعیت هلال احمر مازندران را مربوط به حوادث غریق در رودخانه ها و سدها عنوان کرد و افزود : ضمن آشنا نبودن به فن شنا ، عدم آگاهی نسبت به رودخانه های استان باعث می شود که اخباری مبنی بر غرق شدن و یا مصدومیت افراد براثر افتادن در این مکان ها را بشنویم . 

معاون جمعیت هلال احمر مازندران بیشتر رودخانه های استان را وحشی و خروشان توصیف کرد و گفت: رودخانه هایی همچون هراز ، سه هزار و دوهزار رودخانه هایی از  این دست هستند و مردم بویژه مسافران از این وضعیت آگاهی ندارند و برای شنا وارد آنها می شوند و گرفتار حادثه می گردند.

وی با تاکید بر اینکه غرق شدگی در رودخانه ها و سدهای مازندران رو به افزایش است ، ادامه داد : این ناآگاهی مردم از وضعیت رودخانه های مازندران باعث شده تا شاهد باشیم که افرادی در این رودخانه ها غرق شوند و رودخانه ها مثل دریای خزر قربانی بگیرد .

فخاری همچنین در تشریح وضعیت فیزیکی دیگر رودخانه های مازندران گفت : برخی رودخانه های استان هر چند ظاهری آرام دارند اما به دلیل خروشان بودن کفِ آن احتمال خالی شدن زیر پای افراد و غرق شدگی وجود دارد .

وی با اعلام این که تلفات حوادث رودخانه ای در مازندران در فصول گرم سال و با آغاز تعطیلات تابستانی در حال افزایش است، گفت : متاسفانه در این بخش تنها هلال احمر  فعال است و هیچ زیرساخت دیگری وجود ندارد و این مسایل باید به شهروندان و گردشگران اطلاع رسانی شود.

فخاری بر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص وقوع حوادث و ناامن بودن شنا در رودخانه ها و سدها تاکید کرد و گفت : علاوه بر این،  نصب علائم هشداردهنده ، مسدود کردن نقاط پرخطر در مسیرها رودخانه ها هم راهکاری برای جلوگیری از وقوع این حوادث است که باید جدی گرفته شود.

۲۰۹۶ /۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.