پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگ درخشان دیگری از شکوفایی اقتصاد مقاومتی در اراضی چهاردانگه با کشت گل محمدی

شکوفایی اقتصاد مقاومتی این‌بار با کشت گل محمدی در منطقه چهاردانگه مازندران به بار نشست که با کمی همت می‌توان این منطقه را به قطب تولید گل محمدی تبدیل کرد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از بلاغ، اقتصاد مقاومتی طرح فراگیر است، به این دلیل که به سرنوشت یکایک افراد جامعه بستگی دارد. هر فرد در هر لباس، پست و مقامی می‌تواند مجری طرح اقتصاد مقاومتی باشد. دانش‌آموز، دانشجو، کارگر، کارمند، مغازه‌دار، بنگاه‌دار، تولید‌کننده از هر نوع و حتی افراد دارای ایده با اندک اعتبار مالی!

 

بررسی درباره جزئیات و مصداق‌ها از حوصله این گزارش خارج است، ولی می‌شود با یک ایده و اعتبار اندک کاری کرد کارستان، اشتغال ایجاد کرد، دل به دست آورد، منظره طبیعی ایجاد کرد، کافی است کمی به دور و برمان توجه کنیم، قابلیت‌های خودمان را بشناسیم، از اندک امکاناتی که داریم خوب بهره بگیریم و نهادهایی هم در کشور وجود دارند که از ایده‌های خلاقانه حمایت می‌کنند.

 

به صورت مصداقی در این ارتباط گفت‌وگو کردیم با جوان مازندرانی که موفق به اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در زمینه پرورش گل و گیاه شد.

 

جواد دهقان کیادهی اهل چهاردانگه مازندران است، یک هکتار از اراضی پدرش که قبلا به کشت محصولات کشاورزی که مقرون به صرفه نبود، را در اختیار گرفت و کاری کرد کارستان.

 

با همکاری بسیج سازندگی مرکز مازندران اقدام به کشت گل محمدی کرد. یک سال از زمان کشت و کارش گذشت و گل‌های محمدی به بار نشست.

 

در این ارتباط، گپ‌وگفت کوتاهی با وی داشتیم. برداشت گل محمدی در منطقه به اتمام رسید در حال حاضر پیگیر اجرای طرح گلاب‌گیری از محصول گل محمدی است.

 

پرسیدم در زمان برداشت این محصول با اینکه سال دوم است چه مقدار محصول برداشت می‌شود، گفت: با توجه به اینکه یک سال دیگر زمان باردهی اصلی گل محمدی است، در حال حاضر روزی ۱۰۰ کیلوگرم گل‌محمدی از زمین برداشت شد و از این روند رضایت دارم.

 

رضایت‌مندی را می‌شد در چهره‌اش و در زمانی که با لبخند به سئوالات جواب می‌داد، دید.

از او پرسیدم، میزان برداشت در زمانی که به تولید انبوه برسد، را پیش‌بینی کردید، گفت: طی صحبتی که با فعالان این بخش داشتم از وضعیت فعلی رضایت دارند، کارشناسان و افراد دارای اطلاعات در این بخش به حدی به بنده دلگرمی دادند که قصد دارم طرح گلاب‌گیری از این محصول را در منطقه راه‌اندازی کنم.

 

از این تولیدکننده و فعال اقتصادی در ارتباط با میزان هزینه سالیانه برای کاشت این محصول پرسیدم، گفت: تنها هزینه‌ای که کردم، برای کاشت گل محمدی بود که در همان سال اول پرداخت کردم که این هم در قالب تسهیلات دریافت شد و هزینه چندانی نداشت، بعد از کاشت هم هزینه چندانی ندارد.

 

برای کاشت گل هزینه چندانی نشد ولی برای فنس‌کشی مقداری هزینه انجام شد، که اعتبار این بخش در غالب تسهیلات با کمک بسیج سازندگی تامین شد.

 

از این تولید کننده که دیگر می‌شود اعلام کرد؛ فعال اقتصادی، پرسیدم ارگان‌هایی که به شما در اجرای این طرح کمک کردند، را نام ببر، تنها به بسیج سازندگی اشاره کرد، انتظار داشتم بگوید، بخشداری، فرمانداری، جهاد کشاورزی، ولی تنها روی کلمه بسیج سازندگی توقف کرد.

 

پرسیدم: توقع شما از متولیان و مسئولان دولتی چیست، فکر کردم که پول و اعتبار می‌خواهد، عین گفته‌اش را می‌نویسم که حق مطلب را در این بخش ادا کرده باشم “فقط یه سر به من بزنند، هیچ چیز نم‌‎خواهم، چون هر کسی که برای بازدید آمد از اینکه در این منطقه این اقدام انجام شد، لبخند رضایت بر لب داشت، که این لبخند برای من یک دنیا ارزش دارد”.

 

پرسیدم چه زمانی برای خرید دستگاه اقدام می‌کنید، گفت: برای خرید دستگاه نیاز است که کشت بیشتری در منطقه انجام شود، در حال حاضر هم محلیها و دوستان در حال ارزیابی میزان باردهی محصول من هستند، افرادی که مراجعه کردند استرس بازار فروش را داشتند که من قول دادم که در صورت فراهم شدن امکانات و ایجاد بستر طرح گلاب‌گیری در منطقه هم اجرا می‌شود.

پرسیدم در حال حاضر تا زمانی که موفق به ایجاد طرح گلاب‌گیری از محصول نمی‌شوید، برای فروش محصول فکر‌ شد؟، از فروش برگ خشک گل محمدی به مبلغ کیلویی ۶۰ هزار تومان خبر داد.

 

از دیگر اقداماتی که دوست داشت درباره‌اش تاکید داشته باشم، بحث عدم استفاده از سم و کود شیمیایی بود که با جرأت اعلام کرد که محصول کاملا ارگانیک تولید می‌کنم. از طرفی، از گل محمدی تولید شده برای مربای گل محمدی و معجونی به نام گل‌قند درست می‌کنم که قابل عرضه است.

 

دهقان کیادهی دیگر طرح توسعه برای کشت گل محمدی در منطقه چهاردانگه را پیگیری برای خرید دستگاه گلاب‌گیری عنوان کرد و گفت: بستر برای اجرای کار مهیا است و منتظر اضافه شدن تعداد تولیدکنندگان گل محمدی در منطقه هستم.

 

با نگاه اجمالی به طرح اجرا شده، نشان می‌دهد که تنها با کمی همت و تلاش می‌توان از قابلیت‌های موجود و از توان و نیروی درونی برای تامین نیازمندی‌های خویش به خوبی استفاده کرد.

 

زمینی که در کشت محصولات متفرقه کشاورزی سود چندانی نداشت، با کمی خودباوری امروز مالک خود را در جمع تولیدکننده‌های گل محمدی قرار داده، که با توجه به همت و درایت، می‌توان در آینده از نام جواد کیادهی و دیگر افرادی که با خودباوری و توکل به خدا از ظرفیت‌های موجود اقتصادمقاومتی بهره بردند، بیشتر شنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.