پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگشت نوسان قیمت مرغ به بازار مازندران

0

امارهای رسمی حاکیست مرغداریهای مازندران حدود ۱۱ درصد از ۲ میلیون تن گوشت مرغ کشور را تولید می کنند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، در یکی دو هفته اخیر قیمت مرغ در مازندران با نوسان زیادی مواجه بود به طوری که از حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در اواسط تیرماه به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان نیز رسید که نسبت به آخرین قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ حدود ۱۰ هزار ریال نوسان قیمتی دارد که این نوسان قیمتی برای برخی برندهای بسته بندی چون ساوانا، زربال و فرازبال ۲۰ تا ۲۵ هزار ریال در هر کیلوگرم می رسد.
دست اندرکاران بازار مرغ در مازندران پیش بینی می‌کنند که به دلیل کاهش میزان جوجه‌ریزی به دلیل گرمای هوا و مازاد تولید در بهار سال جاری به خصوص در آستانه بازگشت زایران خانه خدا به کشور در اواخر مردادماه جاری این قیمت مرغ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان نیز در صورت عدم تنظیم بازار از سوی دولت برسد.
این افراد صدور مجوز صادرات از سوی وزارت جهاد کشاورزی را از دیگر دلایل برای روند رو به رشد قیمت مرغ در روزهای آتی قلمداد می‌کنند.
مدیر بازرگانی یکی از فروشگاههای زنجیره ای در مازندران قیمت روز جاری مرغ کشتار روز با برند پرستو را ۱۳۴ هزار ریال در هر کیلوگرم و این نرخ را برای برند ساوانا آن هم از بسته بندی های داخلی استانی است، حدود ۱۵۲ هزار ریال اعلام کرد.
حسن قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نوسان قیمت مرغ از حدود دو هفته پیش در مازندران همزمان با سراسر کشور با شیب ملایم شروع شد و پیش بینی می شود بر اساس آنچه که کاهش تولید از سوی پرورش دهندگان مرغ در استان بیان می شود؛ این نوسان افزایش یابد.
حسین یحیوی یکی دیگر از فروشندگان مرغ در مازندران عمده افزایش قیمت مرغ را مربوط به کشتارگاهها می داند و می گوید: در حال حاضر قیمت مرغ کشتار روز در کشتارگاهها هر کیلوگرم ۱۲۷ هزار ریال به فروشندگان عرضه می شود و این در حالیست که اوایل ماه جاری این نرخ کمتر از ۱۱۰ هزار ریال در هر کیلوگرم بود.
وی افزود: فروشندگان در شرایط فعلی با کاهش حاشیه سود از افزایش بیشتر قیمت مرغ برای پاسخگویی به مشتریانشان جلوگیری می کنند و چنانچه این حاشیه سود بنا بر آنچه که اتحادیه در نظر می گیرد، با افت پیش بینی شود، حداقل قیمت مرغ در هر کیلو گرم در بازار به ۱۵۰ هزار ریال می رسید.
این فروشنده که حدود یک دهه در حوزه خرید و فروش مرغ دستی بر آتش دارد نیز پیش بینی می کند به دلیل گرمای هوا و کاهش جوجه ریزی در روزهای آینده قیمت مرغ افزایش بیشتری در استان داشته باشد.
تعدیل قیمت با اعلام نرخ جدید ستاد تنظیم
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران می گوید: با اعلام نرخ جدید مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار که قیمت را ۱۲۹ هزار ریال برای هر کیلوگرم مرغ کشتار روز تعیین کرد، قیمت این مواد پروتئینی در بازار تعدیل می شود و شاهد افزایش قیمتی همانند آنچه که اواخر سال گذشته رخ داد، نخواهیم بود.
عطاالله حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میانگین قیمت مرغ کشتار روز در بازار این استان را ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار ریال اعلام کرد و پیش بینی کرد که در روزهای آینده این نرخ ها با همکاری مرغداران به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار نزدیک شود.
وی شرط تثبیت قیمت مرغ در بازار را جلوگیری از تصمیم لحظه ای و تحریک مصرف همانند آنچه که در سال گذشته رخ داد دانست و گفت: اتحادیه مرغداران از نرخ جدید ستاد تنظیم بازار تا حد زیادی راضی است و اجازه افزایش قیمت بیش از این میزان را نخواهد داد.
وی افزایش قیمت برخی از برندهای مرغ کشتار روز را ناعادلانه دانست و برخورد با این تخلف را در حیطه وظایف دستگاههای نظارتی دانست و افزود: از لحاظ کیفیتی برندهای موجود در بازارهای استان تفاوت چندانی ندارد و این افزایش قیمت ها به دلیل برخی تعاریف غیرمتعارفی است که از سوی صاحبان این برندها انجام شده و در بازار اعمال می شود.
در مازندران افزون بر ۲ هزار واحد مرغداری دارای مجوز فعال است که سالانه افزون بر ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن مرغ کشتار روز در این واحدها تولید و به بازار عرضه می شود که ۱۱ درصد از میزان تولید کشور در این خطه شمال ایران تولید می شود.
بر اساس بررسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران توانایی تولید مرغ تا نیم میلیون تن را در صورت بازار فروش خارجی وجود دارد.

۶۹۸۲/‏‬ ۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.