پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاری روز ملی مازندران در بخش چهاردانگه + تصاوير

چهاردهم آبا ن ماه 243 هجري شمسي برابر با 25 رمضان 250 هجري قمري روزی بود كه مردم مازندران با حسن بن زید بیعت نمودند و اولین حکومت شیعی را در جهان به وجود آوردند.

1

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه ساری، چهاردهم آبا ن ماه 243 هجري شمسي برابر با 25 رمضان 250 هجري قمري روزی بود كه مردم مازندران با حسن بن زید بیعت نمودند و اولین حکومت شیعی را در جهان به وجود آوردند. مردم مازندران و به ويژه بخش چهاردانگه این افتخار را داشتند كه مذهب حقه شیعه را آگاهانه انتخاب نمایند و همچنین 13 آبان روز پرتاب تیر توسط آرش کمانگیر معروف به تیر ماسیزده شو می باشد. به دلیل همزمانی این دو رویداد و به خصوص بیعت مردم مازندران با حسن بن زید و تشکیل اولین حکومت شیعی جهان این روز به روز ملی مازندران تعیین شد.

 

هدف از تعیین این روز پرداختن به آداب و سنت و فرهنگ و زبان مازندرانی می باشد. تا آنچه را نیاکانمان خلق کردند ارج نهیم و آن را به عنوان میراث جاویدان محفوظ نگه داریم و به نسل های بعد منتقل نمایم.

 

این روزها که در ایام عزاداری سرور آزادگان حسین بن علی (ع) می باشیم، روز ملي مازندران هم همین رنگ بو را به خود گرفته است. بزرگداشت روز مازندران در دبستان فردوسی کیاسر با مشارکت دبیرستان های معلمان و شهید مطهری برگزار گردید.

 

در این مراسم بعد از قرائت قرآن و سرود ملی، حامد خلیلی معاون آموزشی منطقه در مورد چرایی روز مازندران و اهمیت فرهنگ و زبان مازندرانی، به زبان مازندرانی سخنرانی نمودند.

 

وي گفت: زبان مازندران از زبان های پیشرو بوده و کتاب مرزبان نامه ابتدا به زبان مازندرانی نوشته شده است. موسیقی مازندران از طبیعت زیبای مازندرانی الهام گرفته و با گوشت و خون مردم عجین گشته است.

 

در ادامه آقای خندان شعار محلی به ماازندرانی اشعاری خواندند.

 

مسابقه بیان و کاربرد مثل های مازندرانی مسابقه ای بود که بین دانش آموزان برگزار گردید و دانش آموزان با علاقه در این مسابقه شرکت نمودند.

 

در ادامه مراسم اجرای تعزیه توسط برادران رجبی بود. آنها تعزیه حضرت ابوالفضل عباس را اجرا نمودند. لازم به یاد آوری است خانواده رجبی از مداحان و تعزیه خوانان به نام کشور می باشند.

 

در پایان مراسم سید محمد مسعودیان زاده رییس اداره آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه به زبان مازندرانی در مورد فرهنگ مازندرانی مطالبی ایراد نمود.

 

محل برگزاری مراسم با وسایل سنتی مازندرانی تزیین شده بود و تعدادی از دانش آموزان دختر با پوشش محلی در این مراسم شرکت نمودند.

 

براي مشاهده تصاوير در اندازه بزرگتر روي آنها كليك كنيد.

 

rooz-melli-mazandaran-1

rooz-melli-mazandaran-2

rooz-melli-mazandaran-12

rooz-melli-mazandaran-3

rooz-melli-mazandaran-4

rooz-melli-mazandaran-5

rooz-melli-mazandaran-6

rooz-melli-mazandaran-7

rooz-melli-mazandaran-8

rooz-melli-mazandaran-9

rooz-melli-mazandaran-10

rooz-melli-mazandaran-11

 

1 نظر
  1. اشرف نژاد می گوید

    ای مهد من پاینده باشد تا ابد نامت
    همواره خرم مانی از الطاف یزدانت

    درود بر مازندران و مردم پاک و بی آلایشش
    و هزاران درود بر دانش آموزان کیاسری که با این مراسم زیبا این روز رو گرامی داشتن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.