پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاری جشن روز مازندران در مدارس منطقه چهاردانگه

جشن روز مازندران هم زمان با سراسر استان در مدارس چهاردانگه برگزار شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه؛ جشن روز مازندران صبح امروز با حضور خلیلی ازنی رئیس، رشمانلو معاون پشتیبانی، کارشناسان اداره، کادر آموزشی و دانش آموزان در دبیرستان زینبیه شهر کیاسر برگزار گردید.

در این مراسم فرهنگی اجتماعی آیتم هایی چون سخنرانی، موسیقی سنتی، داستان گویی به گویش محلی و بازی محلی اجرا شدند و دانش آموزان با سنت های پیشینیان خود بیش از پیش آشنا شدند.

“حامد خلیلی ازنی” رئیس اداره آموزش و پرورش چهاردانگه که در جمع صمیمی دانش آموزان دبیرستان زینبیه کیاسر حضور پیدا کرده بود، ضمن تشکر از دست اندرکاران این جشن باشکوه، دانش آموزان را به مطالعه تاریخ استان مازندران و منطقه چهاردانگه تشویق کرد و افزود: بر خود و شما واجب می‌دانم که این فرهنگ و اصالت زیبا را به هر طریق ممکن حفظ کنیم تا فرزندانمان نیز با زبان، گویش، فرهنگ و تمدن تبری انس پیدا کنند.

از دیگر دبیرستان های منطقه چهاردانگه که جشن روز مازندران را برگزار نمودند، دبیرستان حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه(س) روستای خالخیل بودند که شریفی معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش چهاردانگه به اتفاق کارشناسان آموزش در آن حضور پیدا کردند.

گفتنی‌ست بیعت مردم مازندران با حسن‌ابن زید علوی و تشکیل حکومت شیعی در مازندران نیز در ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر سال ۲۵۰هجری قمری رخ داد که به این دلیل نیز ۱۴ آبان به عنوان روز مازندران نامگذاری شد.

مازندرانی ها از دیرباز و همزمان با نزدیک شدن به ۱۴ آبان، یک هفته را به جشن و سرور و اجرای آئین های بومی و محلی پرداخته و این رسم کهن را گرامی می‌داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.