پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاری تعزیه با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در روستای تلاوک دودانگه

تعزیه روستای تلاوک حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و این آیین عاشورایی روستای تلاوک منطقه دودانگه شهرستان ساری که در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده است با استقبال پرشور در این منطقه برگزار شد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه: مراسم یازدهم محرم عصر روز گذشته در روستای تلاوک دودانگه ساری برگزار شد.

 

تعزیه تلاوک به‌عنوان یکی از آیین‌های عاشورایی ثبت ملی شده که قدمت بسیار زیادی است، این مراسم همانند سال‌های گذشته با استقبال بی‌نظیر مردم در سراسر نقاط مازندران برگزار شد.

 

موضوعی که در برگزاری این مراسم مشهود است همکاری و انسجام موجود در میان اهالی روستا است که از ماه‌های قبل حتی به جرأت می‌توان گفت در طول یک سال گذشته آغاز می‌شود.

مردم روستای تلاوک در این روز میزبان هزاران عزاداران حسینی هستند و تمام تلاش‌شان بر این است این مراسم همچنان پرشور و با حضور گسترده مردم به نسل‌های آینده منتقل شود.

 

 شاعر عاشورایی در بخش محلی و طبری درباره پیشینه برگزاری مراسم یازدهم در روستای تلاوک، اظهار کرد: تعزیه روستای تلاوک حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و این آیین عاشورایی روستای تلاوک منطقه دودانگه شهرستان ساری در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده است.

غلام‌علی ذلیکانی با بیان اینکه پایه‌گذار این آیین عاشورایی میرزا محمود فدایی صاحب مقتل منظوم عاشورایی است، اضافه کرد: فدایی در روز عاشورا این تعزیه را برگزار می‌کرد تا اینکه امام حسین (ع) را به خواب دید و لقب فدایی گرفت.

 

وی تصریح کرد: این مراسم تعزیه در گذشته در روز عاشورا در روستا تلاوک برگزار می‌شد تا روزی که فدایی در روز عاشورا از دنیا رفت و این آیین به‌دلیل انجام مراسم کفن و دفن به روز یازدهم محرم موکول شد و همچنان این سنت عاشورایی برای روز یازدهم ماندگار شد.

این شاعر عاشورایی یادآور شد: اهالی این روستا که نقش تعزیه‌خوانان را در روز یازدهم اجرا می‌کنند این سنت حسنه و عاشورایی را به نسل‌‌های آینده انتقال می‌دهند.

 

ذلیکانی با اشاره به اینکه این مراسم با جمعیتی بسیار زیاد برگزار می‌شود، افزود: بیشترین جمعیت حدود ۷ هزار نفر در سال ۸۴ بوده است.

وی با اعلام اینکه افرادی که در این مراسم تعزیه نقش ایفا می‌کنند از اهالی همین روستا هستند، اضافه کرد: این سنت دیرینه نسل به نسل در حال انتقال و برگزاری است.

 

این شاعر بیان کرد: حدود ۲۵ نفر به عنوان نقش اصلی، ۲۰ نفر نقش طفلان و عوامل اجرایی نیز در کنار هم همکاری می‌کنند تا این آیین عاشورایی به نحو احسن برگزار شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.