پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برچیده شدن موسسات غیرمجاز نگهداری کودکان در مازندران

1

وحید حسین زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعدادی از موسسات قرآنی و خانه های بازی که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه رایانه های مازندران فعالیت می کنند فعالیت های غیرمرتبط در حوزه و چهارچوب کاری خود انجام می دهند و به نوعی وارد حیطه کار مهدهای کودک شده اند.

وی ادامه داد: این موسسات براساس چهارچوب فعالیت های تعیین شده می بایست مجری دوره های آموزشی قرآنی و یا بازی های رایانه ای به مدت ساعت مشخص در روز باشند اما برخی از این مجموعه ها بدون در نظر گرفتن این چهارچوب ها پا در حوزه فعالیت مهدهای کودک گذاشته اند.

براساس بند یک ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوبه سال ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی متولی صدور پروانه فعالیت مهدهای کودک برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شد.

در این قانون در تعریف مهدکودک عنوان شده که مرکزی پرورشی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی است که توسط شخص حقیقی یا حقوقی تاسیس می شود و مسئولیت مراقبت، رشد و پرورش کودکان در ابعاد، شناختی، اجتماعی، مذهبی، معنوی، جسمی و روانی کودکان شیرخوار (از چهار ماهگی تا دو سالگی)، کودکان نوپا (از ابتدای سال سوم تا پایان آن)، و کودکان نوباوه (از آغاز سال چهارم تا قبل از شروع دبستان) را عهده‌دار می‌ باشند.

براساس این تعریف کودکان چهارماهه تا زیر ۶ سال تحت شمول قرار می گیرند و مهدهای کودک می توانند آنها را پذیرش بکنند.

معاون بهزیستی مازندران گفت: در حالیکه یک کودک می بایست در ساعات مشخصی از روز در کلاس های قرآنی و بازی این موسسات شرکت بکنند عملا در برخی از این موسسات به مانند مهدهای کودک محلی برای نگهداری چند ساعته کودکان مبدل شده است.

وی ادامه داد : با توجه به ثمر نرسیدن پیگیری های بیش از یک دهه ای برای جلوگیری از فعالیت بدین نحو این موسسات در نگهداری کودکان از طریق مراجع قضایی و انتظامی، در جلسه اخیر با سازمان های مرتبط تامین اجتماعی، صنعت و معدن، تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسسات قرآنی و صندوق بیمه روستایی و عشایری این مجموعه ها وارد عمل می شوند.

حسین زاده افزود : این نهادها و صنوف موظف شدند تا با اخطار به مجموعه های زیر پوشش خود آنها را از انجام این کار برحذر دارند و در صورت مشاهده انجام این کار غیرقانونی با آنها برخورد خواهد شد.

وی تعداد مهدهای کودک مازندران را ۸۰۰ واحد اعلام کرد و ادامه داد : ۲۸ هزار کودک زیر ۶ سال در این مراکز نگهداری می شوند.

به گفته معاون بهزیستی مازندران بیش از چهار هزار مربی کار نگهداری و آموزش این تعداد کودک را در مهدها انجام می دهند که در سال های مختلف زیر نظر این اداره کل آموزش ضمن خدمت می بینند.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    با توجه به تلفنهایی که به اشخاص میشود ودر مورد کمک کردن به این گونه موسسات در خواست وجه میکنند لطفا اطلاع رسانی کنید که مردم از کجا متوجه شوند که موسسه نگهداری کودک قانونی است یا غیر قانونی – ایا در این زمینه مرجع رسیدگی یا تلفنی هست که با زنگ زدن متوجه شویم مرکزی قانونی است یا خیر لطفا اطلاع رسانی کنید با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.