پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنامه مدون برای توسعه کشاورزی در منطقه چهاردانگه وجود ندارد

عضو شورای بخش چهاردانگه مازندران گفت: برنامه مدون برای توسعه کشاورزی در منطقه چهاردانگه مازندران وجود ندارد.

0

 

ابراهیم ولاشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری، با اعلام اینکه بیش از 14 هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه چهاردانگه ساری با توجه به توان بالقوه‌ای که وجود دارد، بلا استفاده است، اظهار داشت: برنامه مدونی برای توسعه کشاورزی منطقه چهاردانگه وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: عدم توجه به کشاورزی منطقه چهاردانگه ساری، باعث مهاجرت بسیاری از جوانان این منطقه به شهرهای اطراف به ویژه استان سمنان شده است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی بخش کشاورزی منطقه چهاردانگه مازندران خاطرنشان کرد: مشکل کشاورزی منطقه نداشتن الگوی کشت مناسب و نبود برنامه مدون در این منطقه است.

 

این مسئول با اعلام اینکه بسیاری از زمین‌های کشاورزی منطقه چهاردانگه مازندران به صورت بلا استفاده رها شده است، افزود: کشاورزی منطقه در حال حاضر تنها برای کشت جو و گندم و به صورت پراکنده و تنها توسط برخی از افراد سالمند در حال انجام است که توجیه اقتصادی ندارد.

 

وی با اعلام اینکه از ظرفیت بخش کشاورزی با توجه به قابلیت‌های مناسبی که دارد به  خوبی استفاده نمی‌شود، گفت: کمبود امکانات، عدم توجیه پذیری کشاورزی در این منطقه، پیرشدن نیروی کار بخش کشاورزی، گران بودن سم و کود و عدم آموزش به کشاورزان برای توسعه کشت محصول مرتبط با شرایط آب و هوایی منطقه از مشکلات جدی است که سبب فرار نیروی کار بخش کشاورزی به شهرهای اطراف شده است.

 

ولاشی در ادامه به قابلیت کشت زعفران در بخش از این مناطق اشاره کرد، افزود: با وجود موفقیت در تولید این محصول در یکی از روستاهای منطقه اقدام حمایتی خاصی برای ترویج این محصول انجام نشد.

 

وی با اعلام اینکه کشت این محصول به صورت پایلوت در سه سال گذشته در یکی از روستاهای بخش با یک‌هزار متر زمین شروع شد، اظهار داشت: کشاورز تولیدکننده این محصول در حال حاضر یک هکتار از این زمین را به کشت این محصول اختصاص داده است.

 

عضو شورای بخش منطقه چهاردانگه مازندران ادامه داد: در هر 100 متر زمین که به کشت زعفران اختصاص داده می‌شود،یک‌میلیون تومان آورده برای کشاورز به همراه دارد.

 

این مسئول ادامه داد: بسیاری از محصولات کشاورزی که در منطقه کشت می‌شود به صورت خودسر و فاقد برنامه است و برای کمک به توسعه کشاورزی در بخش چهاردانگه نیاز به اقدامات حمایتی از طرف مسئولان ارشد کشاورزی مازندران داریم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.