پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۵ درصدی کلزاکاری در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ،سازمان برنامه و بودجه طبق اعلام رسمی شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا برای سال زراعی جاری  را با ۳۵ درصد افزایش، کیلویی ۴۶هزارو ۶۰۲ ریال عنوان کرد.

بسته‌های حمایتی دولت تدبیر و امید در قالب‌های مختلف ماننداعلام به موقع خرید، قیمت مناسب و پرداخت سریع، پرداخت تسهیلات بلاعوض ،تامین کود شیمیایی و سموم و تامین صد درصدی انواع بذر اصلاح شده کلزا سبب شد تا کشت دانه روغنی کلزا هر سال با افزایش سطح کشت نسبت به سال پیش در مازندران رونق بگیرد به طوریکه از چهار هزار هکتار سال ۹۳ به ۲۵ هزار هکتار در سال زراعی گذشته افزایش یابد..

اگرچه تعهد ۴۰ هزار هکتاری کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری مازندران برابر با سطح زیر کشت ۱۴سال پیش یعنی سال ۸۴ است ،اما طبق اعلام رسمی جهاد استان با توجه به اعلام به موقع خرید تضمینی و استقبال شالیکاران برای کشت دانه روغنی در زمین های شالیزاری ، امید است  این سطح به ۵۰ هزار هکتار برسد.

استان مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین مرغوب کشاورزی دارد که بعد از برداشت برنج و گندم بخشی از آنها زیر کشت کلزا می‌رود و در طرح گسترش کشت کلزا مقرر شد تا علاوه بر کشت کلزا در زمین‌های خشکه زاری، در سال زراعی آینده ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری حوزه آبریز هراز زیر کشت کلزا برود.

تنوع کشت در اراضی کشاورزی مازندران از مهمترین توصیه کارشناسی در بخش حفظ و گسترش کیفیت خاک است و معرفی کشت دانه روغنی کلزا در زمین های شالیزاری نیز مهمترین گزینه کارشناسان است.

اراضی شالیزاری مازندران که تنها ۶ ماه از سال زیر کشت قرار دارند، مهم‌ترین عرصه کشت دوم به منظور تنوع بخشی به کشت در اراضی کشاورزی استان در نظر گرفته شد تا هم خاک این زمین‌ها با تنوع کشت غنی شود و هم صرفه اقتصادی برای کشاورزان افزایش یابد.

به طور معمول از نیمه دوم شهریور کشت کلزا در میان بند و ارتفاعات استان مازندران آغازمی شود و کشت کلزا در زمین‌های شالیزاری استان نیز عمدتاً در مناطق جلگه‌ای و دشت از پنج مهر تا پانزدهم آبان است.کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

تامین انواع نهاده های کلزاکاری در مازندران 

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن قدردانی از شورای اقتصادی در افزایش کارشناسی قیمت خرید تضمینی گفت که در حال حاضر کلزا کاری در سطح  ۱۰هزار هکتار از زمین های استان که عمده آن در ارتفاعات و میان بند است، شروع شده است.  

عباس پور نصرالله تعهد سازمان جهاد کشاورزی به وزارتخانه را امسال ۴۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به سیاست های تشویقی به ویژه تامین ۲۵۰ تن  بذر،کود شیمیایی و سموم مورد نیاز و استقبال شالیکاران برنامه ریزی برای کشت کلزا ۵۰ هزار هکتار است.

وی توضیح داد: امسال نیز همانند پنج سال گذشته علاوه بر انجام خرید تضمینی و پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان، تسهیلات بلاعوض و یارانه‌ای برای تهیه نهاده‌های کشاورزی بویژه بذر و علف کش پرداخت می شود و به کشت مکانیزه کلزاکاری نیز اهتمام بیشتری می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان این نکته که ۷۰ درصد کلزا کاری دراراضی ساری، نکا ، بهشهر و گلوگاه در شرق مازندران می شود، ادامه داد: با توجه به اجرای  طرح تسطیح و یکپارجه سای زمین های شالیزاری در مناطق مرکزی به ویژه حوزه آبریز هراز ، انگیزه  شالیکاران این حوزه به کشت دانه روغنی کلزا نیز بیشتر شده است.

وی  متوسط تولید کلزا در کشاورزی فنی و پیشرفته را سه تن در هکتار اعلام کرد و توضیح داد: بر اساس برنامه ریزی و با برگزاری کارگاه های آموزش فنی و از طرفی با توجه به عملکرد مناسب ارقامی که دراختیار کشاورزان قرار می گیرد ،امسال باید متوسط راندمان تولید را از حدود ۲ تن  به ۲ هزارو ۳۰۰کیلوگرم درهکتار افزایش بدهیم.

پورنصرالله از ترمیم و بازگشت زمین های زراعی که در سیلاب امسال دچار خسارت شدند خبر داد و گفت: مشکلی در این خصوص وجود ندارد و کشاورزانی که دچار خسارت در این حوزه شدند ، علاوه بر دریافت خسارت بلاعوض برای گرفتن تسهیلات به بانک ها نیز معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد، طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی  هفت هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد شد.

 مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران وضعیت بارندگی شهریور و نیمه مهر امسال را برای کشت انواع محصولات پائیزه به ویژه کلزا ، گندم ، یونجه و صیفی جات را مناسب و در خور توجه توصیف کرد و گفت: به نظر می رسد امسال نیز همانند سال زراعی گذشته سال رونق تولید محصولات پائیزه استان باشد.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا برای سال زراعی جاری 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که  نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا برای سال پیش رو  ۳۵ درصد افزایش یافت و از ۳۴هزارو ۳۹۸ریال به  کیلویی  ۴۶هزارو ۶۰۲ ریال رسید.
سید محمد جعفری گفت: کشاورزان مازندرانی در سال زراعی جاری (سال۹۸) مقدار ۲۳ هزار و ۴۰۷ تن کلزا به مراکز خرید تضمینی اداره کل غله استان مازندران تحویل دادند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران  خاطرنشان کرد: کلزاکاران مازندرانی تمام مطالبات خود را که شامل ۷۶۱ میلیارد و ۵۷۸ میلیون ریال است دریافت کردند.

سالانه از اراضی زراعی و باغی مازندران حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه و انواع آبزیان برداشت می‌شود.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.