پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بررسی وضعیت گردشگری چهاردانگه

بخش چهاردانگه که در مسیر اصلی شمال به شرق و جنوب کشور قرار دارد و با داشتن پتانسیل های بی نظیر گردشگری، مورد توجه مهمانان نوروزی بوده است و خیل حضور گردشگران در چشمه سورت، آب بندان الندان (پله) و چورت (میانشه) و دیگر جاهای دیدنی را شاهد بودیم.

2

 

gardeshgariاستان مازندران همانند سال های قبل مورد استقبال بیشترین مسافران نوروزی در سطح کشور قرار گرفت. بخش چهاردانگه هم که در مسیر اصلی شمال به شرق و جنوب کشور قرار دارد و با داشتن پتانسیل های بی نظیر گردشگری، مورد توجه مهمانان نوروزی بوده است و خیل حضور گردشگران در چشمه سورت، آب بندان الندان (پله) و چورت (میانشه) و دیگر جاهای دیدنی را شاهد بودیم. ابتداء از تمام کسانی که به مهمانان نوروزی خدمات رسانی کردند، اقای اسماعیل امینی بخشدار محترم چهاردانگه، آقای مهندس خلیل انتظاری شهردار محترم و پرسنل زحمتکش شهرداری کیاسر، ریاست محترم و همکاران آموزش و پرورش چهاردانگه که بار اصلی اسکان مسافران را به دوش کشیدند و از همه کسانی که زحمات و همکاری شان باعث بر سرزبان افتادن مهمان نوازی چهاردانگه ای ها شده، سپاسگزاری می نمایم.

 

حضور مسافران فراوان نوروزی در بخش چهاردانگه را به فال نیک می گیریم و مقدمشان را گرامی میداریم. اما به راستی حضور مسافران نوروزی به جز افزودن بر ترافیک جاده ای و رها کردن زباله در کنار جاده و دامان طبیعت زیبای منطقه، چه چیزی را نصیب مردم چهاردانگه نموده است؟

 

اکنون فصل مسافرت نوروزی به اتمام رسیده و در چشم بر هم زدنی تابستان نیز از راه می رسد و آب و هوای دلپذیر چهاردانگه و جاذبه های طبیعی گردشگری آن باعث می شود تا مهمانان زیادی به سوی چهاردانگه سرازیر شوند.

 

شایسته است به بررسی اجمالی کاستی ها و قوت های گردشگری چهاردانگه بپردازیم و با بیان نواقص و قوت ها بتوانیم قدمی برای رفع مشکلات و تقویت نقاط قوت برداشته و بهره ای بیشتر از حضور مهمانان و گردشگران ببریم. در این مجال نیز به بررسی وضعیت گردشگری چهاردانگه می پردازیم.

 

1 . نداشتن تابلوی نام بخش چهاردانگه در ورودی این بخش: نصب تابلو به مسافران کمک می نمایند تا بدانند به چه منطقه ای وارد شدند و شایسته است بخشداری چهاردانگه با نصب دو تابلو در ورودی بخش از سمت استان سمنان و هم چنین سمت ساری اقدام نماید.

 

2 . نداشتن تابلوی راهنمایی اماکن گردشگری: متاسفانه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساری کوچکترین قدمی برای معرفی جاذبه های گردشگری چهاردانگه انجام نداده است. حتی دریغ از یک نقشه گردشگری منطقه و یک تابلو برای راهنمایی مسافرین نوروزی. در صورتی که نصب چند تابلو در کنار جاده اصلی برای راهنمایی گردشگران هزینه چندانی در بر ندارد.

 

soort-1

تنها تابلوی رسمی و درست و حسابی سورت که در زیر نور آفتاب رنگ باخته است! – عکس از علی نظری

 

3 . نامناسب بودن جاده های دسترسی به امکان گردشگری: وضعیت جاده های چهاردانگه چندان مناسب نیست و مسافران باید به سختی خود را به جاذبه های گردشگری منطقه برسانند. وضعیت جاده ساری – کیاسر – سمنان و خطراتی که جان مسافران را تهدید می کند و انتشار اخبار تصادفات در جراید عمومی به همراه نامناسب بودن اکثر جاده های روستایی چهاردانگه خود مزید بر علت است تا فضاهای گردشگری بخش چهاردانگه هم چنان از دسترسی گردشگران دور بماند.

 

4Dangeh-1-1

وضعیت نامناسب جاده منتهی به چشمه سورت در پی بارش باران – عکس از عین الله آزموده

 

4 . نداشتن امکانات اولیه رفاهی در مراکز مهم گردشگری منطقه مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فروشگاه، اقامتگاه روستایی و ….. در هر روستای چهاردانگه می توان چند خانه قدیمی را بازسازی کرد و در اختیار گردشگران قرار داد و در کنار آن نیز خوراکی های محلی برای مسافران تهیه نمود.

 

5 . نبود نظارت کافی در مکان های گردشگری: برخوردهای نامناسب و دریافت مبالغی بیش از حد از مسافران باعث تخریب چهره فرهنگی و اجتماعی مردم فهیم بخش چهاردانگه می شود که نمونه آن را برای دریافت هزینه زیاد برای رساندن مسافران به دریاچه چُورت و چشمه سورت شاهد هستیم که باعث نارضایتی مسافران می باشد.

 

5 . عدم استقرار کمپ جهت راهنمایی مسافران: لازم است در ورودی بخش چهاردانگه و شهر کیاسر، کیوسک های ویژه ای مستقر گردند تا با طراحی و چاپ بروشورهای حرفه ای در جهت معرفی اماکن گردشگری و مراکز خدمات رسانی چهاردانگه گام هایی برداشته شود.

 

6 . معرفی دیگر جاذبه های گردشگری چهاردانگه و هدایت مسافران به سمت آنها: مانند آبشارهای مختلف، رودخانه ها، غارها، جنگل ها، چشمه ها و …..

 

7 . ناشناخته بودن اماکن گردشگری مذهبی: یکی از ضعیف ترین بخش های گردشگری مذهبی چهاردانگه، عدم تحرک هیأت امنای امامزاده های مختلف برای جدب گردشگران می باشد. بخش چهاردانگه با داشتن امامزاده های شاخص با شجره نامه ای مشخص، در زمینه جذب گردشگر مذهبی به علت عدم معرفی امامزاده ها و عدم برنامه ریزی هیأت امنای این اماکن نتوانست از این فرصتها استفاده نماید.  

 

8 . نداشتن مراسم فرهنگی و جشنواره ها بومی و محلی: در بیشتر نقاط کشور از فرصت نوروزی با برگزاری جشنواره ها و مراسم فرهنگی بومی در جهت معرفی آداب، رسوم و توانایی های فرهنگی و گردشگری منطقه خود استفاده می کنند اما متاسفانه در بخش چهاردانگه این قسمت از فرصتهای گردشگری هم نادیده گرفته شده است.

 

9 . برگزار نشدن انواع نمایشگاه: در بسیاری از نقاط کشور که مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد، برای کسب در آمد بیشتر مردم محلی، نمایشگاه های مختلف برگزار می گردد تا بومیان صنایع دستی و محصولات و تولیدات محلی خود را به فروش برسانند و از حضور گردشگران برای کسب درآمد و رونق اقتصادی استفاده نمایند. متاسفانه تاکنون در شهر کیاسر و اماکن توریستی منطقه، نمایشگاهی برای فروش کالا و تولیدات محلی برگزار نشده است.

 

10 . عدم معرفی مراکز خدماتی: تعدادی اماکن خدماتی در سطح بخش چهاردانگه مشغول فعالیت هستند و متاسفانه به علت عدم هماهنگی بین آنها، این مراکز برای گردشگران معرفی نمی شوند. در صورتیکه با دریافت مبلغی پول از این مراکز و با چاپ بروشور می توان هم به معرفی جادبه های گردشگری منطقه پرداخت و هم این مراکز خدماتی را معرفی نمود و هنگام ورود مسافران و گردشگران به بخش چهاردانگه این بروشورها در اختیار مهمانان قرار داد تا بتوانند برای ماندن در منطقه برنامه ریزی نمایند.

 

11 . عدم درک درست گردشگران در استفاده از مواهب طبیعی: در سالهای اخیر ورود خیل زیادی از مردم به ویژه از استان سمنان به مناطق خُنک و جنگلی بخش چهاردانگه به ویژه مناطق جنگلی منطقه دوسرشمار باعث شده تا مردم این مناطق در بی توجهی مسافران به رعایت نکردن بهداشت محیط و رها کردن انبوه زباله ها در دامان طبیعت حساسیت بخرج داده و نگران وضعیت محیط زیست شوند. از نمونه دیگر تخریب رو به فزونی، چشمه سورت است که تاکنون به اندازه کافی در باره آن هشدار داده شده است.

 

soort-10

وضعیت نامناسب زباله و مدیریت آن در چشمه سورت – عکس از علی نظری

 

12 . توجیه نکردن کوهنوردان نسبت به رعایت فرهنگ بومی مردم مناطق روستایی. در این باره فدراسیون کوهنوردی استان مازندران و شهرستان ساری و هم چنین گروه های کوهنورد چهاردانگه می توانند نقش زیادی ایفاء کنند تا به کوهنوردان شهری یادآوری کنند که مناطق روستایی دارای یک سری فرهنگ و باورهای محلی می باشند که لازم است به آنها احترام گذاشته شود.

 

13 . عدم بهره گیری از حضور کوهنوردان و گردشگران: با ایجاد خانه های مهمان پذیر در روستاها و آموزش چند جوان بیکار از هر روستا به عنوان راهنمای بومی و یا با در اختیار قراردادن تراکتور، وانت و مینی بوس برای کوهنوردان و گردشگران می توان در خدمات رسانی به آنها به درآمدزایی رسید.

 

 خوشبختانه موقعیت جغرافیایی بخش چهاردانگه در اتصال مناطق شمالی کشور به استانهای جنوبی و شرقی، هوای بسیار دلپذیر و جاذبه های فوق العاده گردشگری منطقه باعث شده است تا مسافران به خوبی این منطقه را شناسایی نمایند و آن را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نمایند، اما تاکنون ما برای کسب درآمد بیشتر برنامه ریزی مناسبی انجام ندادیم تا بتوانیم از این فرصت خدادادی برای رفع محرومیت چهاردانگه استفاده نماییم.

 

نویسنده:عین الله  آزموده – حامد خلیلی

 


2 نظرات
  1. اتابک می گوید

    بادرود . ای کاش پای سمنانیها به منطقه زیبای چهاردانگه باز نمیشد چون در روز سیزده بدر در منطقه بفکلا (باباکلا) دیدم که چند خانواده که مال استان سمنان بودند مشغول قطع کردن چندشاخه و برگ زیبای درختان بودند که این کار واکنش بنده رادر پی داشته که حتی نزدیک بود کارمان به در گیری هم کشیده شود . ای کاش میشد مسولین چهاردانگه وعلل الخصوص کیاسر ترتیبی اتخاذ نمایند که در منطقه تلمادره از سمنانیهاو مشهدیها عوارض گرفته شود . این جاده یکی از جادهایی است که با گرفتن عوارضی میتواند درامد خوبی برای منطقه به ارمغان اورد

  2. azad می گوید

    در اکثر نقاط دنیا این فعالیت ها توسط بخش خصوصی انجام می گردد که در تبع خود برای افراد بومی نیز اشتغال زایی خواهد داشت. هنگامی که جمعیت به نقطه ای خاص سرازیر شود آنگاه دیگر افراد بومی نیز به ارائه خدمات محلی و فروش تولیدات محلی نیز اقدام خواهند نمود.
    ———————————
    چهاردانگه نیوز، ابتداء باید بستر فعالیت بخش خصوصی آماده شود. احداث جاده دسترسی به این اماکن گردشگری،تعیین حریم جاذبه های گردشگری ،برنامه ریزی مدون برای برگزاری جشنواره ها، نمایشگاهها و….. توسط حاکمیت باید انجام گیرد نه مردم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.