پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برداشت  شالی دونوج در مازندران شروع شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا،شالیکاران شهرستانهای فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد در حوزه آبریز هراز که هر ساله حدود ۴۵ روز زودتر از مناطق شرقی استان کشت می کنند و نخستین برداشت رسمی امسال برنج نیز بیست و هفتم تیرماه از منطقه بابلسر آغاز شد هم اکنون مشغول  برداشت شالی رتون هستند.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۱۱۰هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان به دو روش پرورش ساقه یا دونوچ و نشاء دوباره زیر کشت برنج رفته است. این میزان دارای افزایش حدود ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اظهار اینکه امسال حدود ۴۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان کشت دونوج داشته اند، گفت: برداشت دونوج از مزارع  حوزه ۱۱۰ هزار هکتاری آبریز هراز آغاز شده است.
ابراهیم قربان‌نژاد پیش بینی کرد که حدود ۱۰۰هزار تن برنج سفید دونوج از شالیزارهای مازندران برداشت شود.

برنج طارم محلی دونوج به عنوان کیفی ترین برنج با حدود ۲۰ درصد قیمت بیشتر از برنج کشت اول در بازار خرید و فروش می شود و علت بالا بودن قیمت برنج دونوج در مقایسه با دیگر ارقام، تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم، برخورداری از ارزش غذایی زیاد،کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که در حال حاضر برنج کشت اول هر کیلو ۱۶تا ۱۷هزار تومان به صورت عمده فروشی در استان خرید و فروش می شود که برنج رتون نیز با قیمت ۱۹تا ۲۰ هزار تومان وارد بازار استان شده است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت:  وجود آب فراوان سبب شد تا امسال  کشت دوباره برنج و پرورش رتون در زمین‌های شالیزاری زیر سد البرز و در حاشیه رودخانه تلار در قائمشهر و سد شهید رجایی در کنار رودخانه تجن ساری نیز انجام شود. 

قربان نژاد با بیان اینکه امسال حدود ۶۰ هزار هکتار هم پس از برداشت محصول کشت اول، دوباره نشا کاری شده است، گفت که بزودی برداشت کشت دوم برنج ( نشا دوباره ) نیز آغاز می شود.
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران همچنین با اعلام این که برداشت  از ۲۱۴هزار و ۳۳۰هکتار اراضی شالیزاری استان پایان یافته است، گفت که ۹۰درصد  از شالیزارهای مازندران به روش مکانیزه به وسیله کمباین‌های مخصوص برداشت شده است.

مازندران سالانه با تولید حدود یک میلیون تن ، ۴۲درصد برنج کشور را تامین می کند.

۶۹۹۰/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.