پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برداشت برنج؛ سال پر رونق شالیکاران مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، نخستین برداشت مکانیزه برنج فردا پنجشنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی در یک هکتار از شالیزارهای روستای قلیان‌کلاً شهرستان آمل انجام می‌شود.
برنجکاری یکی از مهمترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد شالیکاران استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

فراوانی آب ناشی از سیلاب و بارندگی‌های فصل بهار سبب شد تا امسال کشت برنج بر خلاف سال‌های گذشته که همواره با کابوس کم آبی و خشکسالی مواجه بوده‌است، رونق یاید و حتی ۱۰ هزار هکتار از اراضی شرق مازندران که سال گذشته کشت نشده‌بود امسال به زیر کشت برنج رفت.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۴ هزارو ۳۰۰ هکتار از زمین‌های استان زیر کشت شالی رفته‌است که با توجه به افزایش قابل توجه سطح زیر کشت و انتخاب رقم پر محصول، افزایش تولید ۱۲ درصد شالی مورد انتظار است.

طبق آمار شرکت آب منطقه‌ای مازندران بارش باران آخرین روزهای سال گذشته و اوایل سال جدید در مناطق جلگه‌ای و برف در مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران سبب شد تا مخازن سدهای استان تماماً آبگیری شود که نسبت سال قبل تا ۷۰ درصد بیشتر بوده‌است. استان مازندران دارای ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و ۶ سد کوچک با ظرفیت ذخیره ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.

میزان بارش باران در هفت ماه سال زراعی جاری (مهر ۹۷ تا پایان اردیبهشت سال جاری) نسبت مدت مشابه سال زراعی گذشته رشد ۴۳ درصدی را تجربه کرد یعنی بارندگی امسال سبب شد تا شاهد افزایش دبی آب رودخانه ها و سرریز شدن مخازن سدها و آبگیری کامل آببندان‌های استان مازندران باشیم.

تحقق شعار سال رونق تولید با افزایش تولید برنج
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران از نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در شالیزارهای مازندران خبر داد و گفت که آئین برگزاری برداشت برنج نیز فردا در یکی از روستاهای شهرستان آمل با حضور استاندار و معاون وزیر جهاد کشاورزی انجام می شود.

ابراهیم قربان نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا خوشحالی شالیکاران مازندران را امسال بی نظیر توصیف کرد و افزود: به دلیل فراوانی آب پس از یک دهه امسال کشاورزان بدون دغدغه تامین آب و روشن کردن موتور پمپ ها برنجکاری کردند.

وی توضیح داد: وضعیت آب و هوایی به لحاظ درجه دمای هوا برای رشد و سفت شدن دانه های شالی و در نتیجه طلایی شدن خوشه های برنج امسال عالی بوده است و استرسی به شالی وارد نشد و به طور یقین کیفیت برنج به لحاظ رنگ، پخت مناسب و درنتیجه کاهش شکستگی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان وجود آب فراوان سبب شد تا محدودیت و خط قرمزی برای کشت برنج در استان بر خلاف سال قبل وجود نداشته باشد، گفت: به طور واقعی امسال سطح زیر کشت شالی در مازندران تا ۱۰ هزار هکتار نسبت به سال قبل افزایش یافت.
قربان نژاد با بیان اینک پارسال حدود هشت هزار هکتار از زمین‌های شرق مازندران به دلیل کمبود آب بویژه کاهش ۷۰ درصدی ذخیره آب پشت سد شهید رجایی ساری زیر کشت برنج نرفته بود و حدود ۲ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری این منطقه هم پس از نشا کاری به دلیل خشکسالی به مرحله رشد و برداشت نرسیده بود، ادامه داد: امسال تمامی این زمین‌ها زیر کشت برنج رفته است که درمرحله رشد مناسبی هم قرار دارند.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به افزایش قابل توجه سطح زیر کشت و انتخاب رقم پر محصول، افزایش تولید ۱۲ درصد شالی مورد انتظار است.

قربان نژاد با بیان اینکه پیش بینی تولید شالی در سال جاری تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شلتوک است، افزود: ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت ارقام پرمحصول از جمله شیرودی و فجر رفته است.

وی وضعیت آب روان رودخانه‌های استان مازندران برای آبیاری شالیزارها را برای کشت دوباره مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: شرایط برای کشت دوم به روش رتون امسال مساعدتر از سال قبل است.

قربان نژاد گفت: از آنجایی که زمین‌های شالیزاری قابلیت انجام کشت مجدد را دارد، افزایش قابل توجه تولید برنج مصداق رونق سال تولید است.

۶۹۹۰/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.