پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

با افتتاح خط لوله دامغان-کیاسر-نکا، تیر ۹۶، صادر کننده گاز به همسایگان شمالی ایران هستیم

0

به گزارش پایگا خبری چهاردانگه، سال آینده ایران می‌تواند از شمال کشور به همسایگان شمالی گاز صادر کند. اتفاقی عجیب اما واقعی که مدیرعامل شرکت ملی گاز از آن سخن می‌گوید.، اما ایران که وارد‌کننده گاز از ترکمنستان بود تا نیاز شهرهای شمالی را پاسخ دهد چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد.

در این باره حمیدرضا عراقی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: عملیات انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری – نکا تا پایان تیرماه ۹۶ تمام خواهد شد. با افتتاح این خط انتقال ایران به طور کامل از واردات گاز ترکمنستان بی‌نیاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این خط ۴۲ اینچی امکان انتقال ۴۰ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی از دامغان به کیاسر و در نهایت نکا فراهم خواهد کرد. این میزان گاز حتی از حجم واردات گاز از ترکمنستان نیز بیشتر است. لذا فرصتی فراهم خواهد شد که ضمن تأمین پایدار گاز شهرهای شمالی به کشورهای همسایه نیز گاز صادر کنیم.

وزیر نفت نیز اخیراً بر اهمیت تکمیل این خط انتقال با توجه به کارشکنی‌های ترکمنستان در زمینه صادرات گاز به ایران تأکید کرده بود. به این ترتیب که در نامه‌ای به شرکت ملی گاز به ضرورت طرح اشاره و نوشته بود:با توجه به امنیت تأمین مطمئن و پایدار گاز مورد نیاز استان‌های شمالی کشور، ضمن تقدیر از اتمام بموقع اصلاحات در خطوط انتقال گاز منطقه گیلان که ظرفیت و قدرت عملیاتی شرکت گاز را در منطقه شمال کشور ارتقا داده، لازم است به نحوی برنامه‌ریزی شود که خط انتقال ۱۴۶ اینچ گاز دامغان- کیاسر، ساری- نکا که مقدار اندکی از آن باقی مانده، در جهت رفاه مردم عزیز و تأمین گاز صنایع و نیروگاه‌های منطقه، حداکثر تا پایان تیرماه ۹۶ به اتمام و بهره‌برداری برسد.اکنون مدیرعامل شرکت ملی گاز می‌گوید: اگر کشوری در همسایگی شمال ایران نیاز به گاز داشته باشد از تیرماه سال آتی می‌توانیم به آن کشور کمک و گاز ارسال کنیم.

عراقی همچنین توضیح داد: متأسفانه ترکمنستان در اول ژانویه ۲۰۱۷ گاز صادراتی خود به ایران را قطع کرد. درحالی که ما روز قبل از این اتفاق به ترکمنستان رفته بودیم و در جلسه‌ای که با مقامات این کشور داشتیم با آنها بر سر روش پرداخت بدهی‌مان به توافق رسیده بودیم. آنها نیز بسیار خوشحال و با ما موافق بودند. ما در آن دیدار به ترکمن‌ها گفتیم که ایران نیازی به گاز ترکمنستان ندارد اما می‌خواهد روابط دوستانه میان دو کشور را حفظ کند، لذا تاریخ را دوباره تکرار و صادرات گاز به ایران را قطع نکنند. چراکه جالب نیست روابط میان دو همسایه بی‌جهت شکرآب شود.اما ترکمن‌ها با همان ذهنیت قبلی در اوج زمستان شیر گاز را بستند تا از آن به‌عنوان اهرمی برای فشار به ایران و رسیدن به زیاده خواهی خود استفاده کنند.

وی افزود: البته از اینکه چرا با وجود رایزنی‌های ایران بازهم این کار را انجام دادند اطلاع ندارم. شاید دلایل اقتصادی و سیاسی داشت. اما ضعف مدیریتی دولت یازدهم نبود. بلکه ما با مدیریت شبکه گاز توانستیم شرایطی را برقرار کنیم که تن به زیاده خواهی‌های این کشور ندهیم و منافع ملی را حفظ کنیم. اکنون حتی به دنبال گرفتن خسارت از این کشور بابت قطع گاز هستیم. لذا آنچه برای ما مهم بود حفظ منافع ملت عزیز ایران بود که خوشبختانه در این امر موفق نیز شدیم.

امسال شرکت ملی گاز با کمک خط لوله‌ای که از گیلان به صورت اضطرار به شمال شرق کشید و همین‌طور تمهیداتی نظیر ۴ توربینه کردن ایستگاه‌های تقویت فشار توانست بی‌نیازی ایران را به گاز ترکمنستان اثبات کند. اما عراقی می‌گوید: بابت قطع گاز از ترکمنستان غرامت خواهیم گرفت و دوباره روابط گازی با این کشور را احیا خواهیم کرد. اما این بار رابطه ما بر اساس نیازمندی نیست بلکه از نوع تجاری خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.