پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازگشت به شیطنت‌های کودکی زیر آبشار هفت تیرکن سوادکوه

0

در میان این همه آدمی بر روی کره ی خاکی، کم نیستند کسانی که دیوانهوار عاشق طبیعت گردی هستند و همین علاقه باعث میشود که محو تماشای خلقت و آفرینش خداوند بلند مرتبه، درطبیعت شروع به قدم زدن کنند و بی آنکه از گذر زمان آگاه باشند به راه خود ادامه دهند تا جلوه ای تازه از این همه زیبایی را به چشم ببینند و با تمام وجود لمس کنند.

همگی ما می دانیم که طبیعت زیبایی و شگفتی های خود را به روش های مختلفی به نمایش گذاشته است و یکی از این زیبایی ها آبشارها هستند.

آبشارها یکی از زیباترین خلقت های خداوند متعال هستند که همواره طبیعت گردان را شیفته و مجذوب خود می کنند. در کشورما هم آبشارهای بی شماری در جریان هستند که هر کدام ویژگی و زیبایی منحصر بفرد خود را دارند.

وقتی شاهد آبشارها و ریختن چندین تن آب از بالای صخره ها باشید قطعاً این شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرفی شما می توانید بلندترین آبشارها را در هر لیستی پیدا کنید اما یک آبشار حتماً نمی بایست بلندتر یا وسیعتر باشد تا تبدیل به جاذبه ای برای گردشگری شود. بنابراین زیبایی و جذاب بودن آبشارها می تواند از ریزش های چندگانه و با فشاری تند گرفته تا آبشارهایی که به آرامی به درون یک حوضچه ای سرریز می شوند، باشد.

و الان زمان آن است که راهی شمال کشور، استان مازندران، و از آنجا نیز راهی شهرستان بابل شوید تا از مجموعه ای از آبشار ها با نام هفت آبشار سوادکوه دیدن کنیم.

در همین ابتدا باید برای رفع سردرگمی و سوء تفاهم بگویم که هفت آبشار از لحاظ تقسیم جغرافیایی مربوط به شهرستان سوادکوه است اما بهترین و راحت ترین راه دسترسی آن از طریق شهرستان بابل می باشد.

در این سفر می توانید از هفت آبشار کوچک و بزرگ در دل جنگلهای بکر مازندران که قدمتی چهل میلیون ساله دارد دیدن کنید. می توانید در دل جنگل زیبا و دیدنی منطقه لفور که هفت آبشار در درون آن رخنه کرده است، جنگل نوردی خاطره انگیزی را تجربه کنید.

البته اگر آخر هفته به این آبشار سفر می کنید نباید انتظار سکوت و خلوت داشته باشید زیرا مردم محلی و مسافرانی همچون شما برای دیدن این تکه از زیبایی های بی پایان شمال کشور با شما همراه خواهند بود. اما نگران نباشید زیرا در مسیر آنقدر مسحور زیبایی ها و محو تماشای سبزی و خاکستری اعماق طبیعت خواهید شد که حتی از حضور دیگران نیز با خبر نخواهید شد.

میان جنگل های اعجاب انگیز شمال کشور که این روزها زخم های کاری را از تهاجم انسانی بر پیکر خود به یادگار گرفته اند، در مرز میانی شهرستان سواد کوه و بابل، در میان جنگل انبوه لفور آبشارهای کوچک و بزرگی جا خوش کرده اند که چشم های انسان را می نوازند.

جنگلی بودن طبیعت هفت ابشار آن را به محیطی چهار فصل برای گردشگری و فراغت تبدیل کرد است، اما بهترین زمان سفر برای این منطقه با توجه به آب و هوای منطقه فصل بهار و پاییز است. بهار هفت آبشار پرآب و جلوه‌گر است به طوری که شما تمام اعجاب طبیعت را با رنگی خدادادی به تماشا خواهی نشست.

تابستان هوا گرم و شرجی است اما باز هم به دلیل تعطیلات، گردشگران به سمت این منطقه می روند، پاییز نیز درختان لباسی زرد و نارنجی و قرمز به تن می کنند و جلوه ای با شکوه می آفرینند و در زمستان باید پذیرفت که هوا بسیار سرد و شاید برفی باشد و بهتر است که اندکی منتظر ماند تا بهار از راه برسد.

مسیر رسیدن به آبشار

در دل روستای تیرکن (در دهستان درازکلا) آبشارهای کوچک و بزرگی قرار دارد که آنها را با نام هفت آبشار سواد کوه می شناسند. این آبشارها به “هفت آبشار تیرکن” نیز معروف هستند.

به شهر بابل که برسید، از هر کس آدرس جاده بابل کنار یا گنج افروز را پرس و جو کنید حتماً با روی خوش مسیر را به شما نشان خواهند داد. از جایی که ادرس می پرسید تا هفت آبشار حدود ۴۵ کیلومتر راه باقی مانده است.

به دل جاده که زدید و رفته رفته از ترافیک شهری و روستایی دور شدید، آنقدر باید ادامه دهید تا به سه راهی دراز کلاً برسید آنگاه جاده به دو قسمت تقسیم می شود و شما باید به سمت راست بپیچید. روستاهای سر راهتان را یکی پس از دیگر پشت سر بگذارید تا منظره بی قواره خانه ها تمام شود و وارد دنیایی دیگر شود. اینجا تازه شروع ماجراجویی شما برای تماشای هفت آبشار است.

وقتی نخستین درختان جنگل به شما خوش آمد گفتند، ۱۳ کیلومتر دیگر راه در پیش دارید. می خواستم پیشنهاد کنم برای سرگرمی تنقلات به همراه داشته باشید، اما شاید هم لازمتان نشود زیرا زیبایی های پیش روی شما آنقدر اعجاب انگیز است که به گوشی تلفن همراهتان برای تصویر برداری بیشتر احتیاج خواهید داشت تا تخمه و آجیل. اما توصیه می شود زباله ها را در راه به بیرون نریزید.

حواستان باشد که در مسیر رسیدن به هفت آبشار جاده های فرعی بی شمارند و امکان خروج از مسیر بسیار، توصیه می شود یک نفر حداقل حواسش به جاده باشد و هر از گاهی از مردم محلی و رهگذران که کم هم نیستند آدرس را بپرسد. جاده آسفالت است و می توان تا ۳ کیلومتری آبشار را با خودرو به مسیر ادامه داد ولی بعد از آن باید خودروی خود را در جایی پارک کنید و از این پس به پاهای خود تکیه کنید. قدم هایتان را به دل جنگل بسپارید.، ادرس را گم نخواهید کرد زیرا مسیر از پیش مشخص شده است.

البته برای رسیدن به این آبشارها، چیزی در حدود ۲ ساعت پیاده روی در مسیر شیب دار را باید تجربه کنید، ولی به شما اطمینان خاطر می دهم با زیبایی بی نظیر این مسیر میزان زیادی راه راحس نخواهید کرد البته ناگفته نماند بردن کفش مناسب برای پیاده روی الزامی است.

مسیر زیاد است و در طول مسیر فروشگاهی نیز وجود ندارد، پس غذای کافی، آب آشامیدنی، جعبه ی کمک های اولیه و در صورت لزوم مسیریاب فراموش نشود. اگر قصد آب بازی دارید یک دست لباس اضافه نیز به همراه بیاورید. برای آنکه به اصلی ترین و دیدنی ترین آبشار از این مجموعه ی هفت تایی برسید، باید یک پیاده روی دلچسب را در جنگل پشت سر بگذارید. در مراتع کالبکوشت و در طی یک مسیر سه کیلومتری، ۷ آبشار کوچک و بزرگ را خواهید دید.

در نهایت به آبشار اصلی که از همه بزرگ و زیباتر است می رسید که ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد و در پایین دست خود حوضچه ای را به وجود آورده است؛ حوضچه ای که بر زیبایی جنگل و طراوت آن افزوده است.

این منطقه با زیبایی های منحصربفردش شما را به سوی خود فرا می خواند تا ساعتی خوش برایتان رقم بزند…

تن به آب بزنید

نخستین حسی که در ملاقات با هفت آبشار شما را وسوسه خواهد کرد، آبتنی است که نباید در برابر این حس مقاومت کرد و توصیه می شود خود را به آب آبشار بسپارید. به ویژه در فصل گرم و آفتابی تابستان می توان به یاد دوران کودکی زمانی را برای آب بازی اختصاص داد و لحظات به یاد ماندنی را برای خود خلق کرد.

علاوه بر این وقت گذرانی در کنار جریان آب در حالی که در دل یک جنگل بکر هستید و گوش جان فرا دادن به آن بسیار لذت بخش و انرژی دهنده است. وجود جنگل و حوضچه های این آبشار گردشگران را به پیک نیک کردن سوق می دهد.

جنگل های موجود در اطراف آبشارها بسیاری از گردشگران را به جنگل نوردی و قدم زدن در میان جنگل تشویق می کندو همین سبب می شود لحظات به یاد ماندنی برای خود ثبت کنید.

در واقع برای رسیدن به آبشار هم ملزم به پیاده روی در جنگل هستید، پس تا می توانید لذت ببرید. حتی ممکن است در این پیاده روی، با افراد محلی برخورد کنید که محصولاتی برای فروش دارند، می توانید به عنوان توشه راه، از آنها خرید کنید.

جنگل، آبشارهای کوچک و بزرگ و حوضچه ای مملوء از آب، اینها بهترین سوژه برای قرار گیری در قاب دوربین شما هستند. پس دست به کار شوید و تصاویری از این همه زیبایی برای خود ثبت کنید تا خاطرات سفر برایتان همیشگی شود.

ازا ین پس شما را با مسیر تنها می گذارم اما این را اضافه کنم که در سالهای اخیر امکانات اقامتی در اطراف منطقه آبشار تیرکن مهیا شده است و برای اقامت می توانید از اقامتگاه های محلی، خانه های محلی و هتل های شهرهای اطراف استفاده کنید.

کمپینگ در طبیعت هم از دیگر گزینه های شماست …

۹۹۱۹/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.