پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازسازی مسجد جامع ساری تا ۸۰ درصد انجام شد

0

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان صبح شنبه پس از بازدید از روند ساخت و مرمت مسجد جامع ساری، افزود: روند ساخت و بازسازی این مسجد که با اهتمام دستگاه‌های متولی و حمایت مجموعه استان به پیش رفته است، تا اتمام این پروژه با جدیت تداوم خواهد داشت. ‎ نماینده عالی دولت در مازندران که پس از بازدید اقدام به تشکیل نشستی در این باره کرد، گفت: مسجد جامع ساری یک اثر تاریخی – میراثی است که مردم ساری و استان به آن دلبستگی دارند و در چهار دهه اخیر؛ حضور نیروهای انقلاب در این مکان معنوی نیز بسیار خاطره انگیز است.

وی با بیان اینکه با تحقق تعهدات دستگاه‌های متولی و با کمک و جلب اعتبارات دولتی و در صورت لزوم اعتبارات استانی و شهرستانی کار را با قوت ادامه می‌دهیم، افزود: دستگاه‌های مسئول و متعهد در خصوص باقی مانده کار این مسجد بیش از پیش اهتمام کنند. این کار مهم تاکنون با همت به پیش رفته است و نباید به هیچ وجه متوقف شود تا انشا الله در چند ماه آینده به افتتاح برسد.

در این جلسه که معاون عمرانی استاندار، فرماندار ساری، شهردار مرکز استان و برخی مدیران ستادی استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان حضور داشتند، تصمیمات لازم برای سرعت بخشی به اتمام کار ساخت و مرمت و نوسازی مسجد جامع ساری اتخاذ شد.

مسجد جامع ساری که یکی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان مازندران محسوب می‌شود سال گذشته دچار حریق شد و بلافاصله نیز کار بازسازی و مرمت آن با آواربرداری از فصل پاییز آغاز شده بود.

آتش سوزی ۲۱ تیر ماه سال گذشته بر اساس برآورد کارشناسان ۷۰ درصد از این مسجد را که بر روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره‌های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته، تخریب کرد.

مسجد جامع ساری که از کانون‌های برگزاری آئین‌های دینی و سیاسی شهر ساری محسوب می‌شود، در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۲۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
بازسازی مسجد جامع ساری با توجه به قدمت تاریخی و جایگاه معنوی آن، مهم‌ترین دغدغه مردم مازندران و بویژه اهالی شهرستان ساری است و تاکنون نیز مناره‌های، سقف‌های چوبی و سفالی، گنبدها و شبستان‌های اصلی و فرعی مسجد همچنین پنجره‌های و دیواره‌های آن به شکل پیش از آتش سوزی با همان معماری مرمت شده است.

میراث فرهنگی مازندران اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود که احتمالاً همزمان با سالگرد آتش سوزی، کار مرمت و بازسازی مسجد پایان می یابد ولی ظاهراً به خاطر حساسیت کارشناسی کار و توقع مردم برای بازگشت این مکان مذهبی به وضعیت کاربری با حفظ عناصر زیباشناختی و تاریخی گذشته، کار مرمت طولانی تر شده است.

بر اساس اعلام میراث فرهنگی، تیم بازسازی تلاش کرده است که بخش‌های تاریخی بنا که از آتش سوزی به جای مانده حفظ شود و تکمیل بنا بر روی همان اسکلت انجام شود. گفته می‌شود در فرآیند بازسازی نیز جز سیستم تاسیساتی، از مصالح بومی و سنتی استفاده شده است و هیچ چیزی به مجموعه اضافه نشده است.
کارشناسان میراث فرهنگی برای بازسازی این بنای تاریخی و مذهبی هزینه حدود ۱۷۰ میلیارد ریالی پیش بینی کرده بودند، اما با افزایش قیمت‌ها این رقم به بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته که ظاهراً یکی از دلایل تاخیر در مرمت و بازسازی بوده است.

۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.