پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

باداب شوره سر گوهری دیگر در دامن چهاردانگه

رئیس اداره ‌میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ساری درباره گورستان کشف شده در منطقه‌ای از روستای وستمین چهاردانگه گفت: براساس بررسی کارشناسان قدمت این گورستان به 2 هزار و 200 سال قبل می‌رسد.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از فارس، رضا مهدیان امروز  درباره گورستان کشف شده در منطقه‌ای از روستای وستمین چهاردانگه اظهار کرد: این گورستان تاریخی با گورهای دخمه‌ای مربوط به دوره اشکانیان است که در حدود 170 سال قبل از میلاد مسیح، وارد طبرستان شدند.

 

وی با بیان اینکه براساس بررسی کارشناسان قدمت این گورستان به 2 هزار و 200 سال قبل می‌رسد، افزود: عمق این گورهای خانوادگی که شبیه مستطیل است،‌ بین 120 تا 150 سانتی‌متر است.

 

رئیس اداره ‌میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ساری با ارائه جزییات بیشتری درباره این گورستان، تصریح کرد: فضای ورودی این دخمه‌ها 70 سانتی‌متر طول دارد که پس از دفن افراد آن را با سنگ و ملات و … ‌پوشانده‌اند.

 

مهدیان با بیان اینکه اندازه هر گور خانوادگی بین 120 تا 190 سانتی‌متر متغیر است، گفت: در این گورهای خانوادگی بین دو تا پنج نفر دفن ‌شده‌اند.

 

وی درباره آخرین وضعیت چشمه سورت، بیان کرد: امکانات و خدمات این باداب رو به بهبود است.

 

این مسئول افزود: فنس‌کشی 74 هکتاری این باداب به پایان رسیده است و حوضچه‌های پلکانی وضعیت بهتری دارند.

 

رئیس اداره ‌میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ساری درباره باداب شوره‌سر، واقع در روبروی روستای مال‌خواست چهاردانگه، اظهار کرد: این باداب همجوار روستای اروست و در فاصله 2/5 کیلومتری چشمه سورت قرار دارد که مجزا از چشمه سورت است.

 

وی تصریح کرد: این باداب دارای دو چشمه است که یک چشمه آن شور و دیگری ترش است که آب‌های باداب شوره‌سر مانند چشمه‌ سورت از داخل تخته سنگ بیرون می‌آید.

 

مهدیان با بیان اینکه این باداب کوچک‌تر از باداب سورت است، گفت: این چشمه از آنجا که راه دسترسی نداشته، ناشناخته مانده و همچنان بکر و دست‌نخورده است و ساماندهی این باداب آغاز شده است.

1 نظر
  1. سجاد می گوید

    حالا بچه های اروست اینو تو تبلیغات نیووردن که تخریب نشه ولی شما چرا اینو رو سایت اوردین؟؟؟؟؟ باداب شور سر نه شوره سر!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.