پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

این مرد رزق اش عطر گلاب می‌دهد/ کارآفرینی دودانگه‌ای که تولید را با یک دیگ شروع کرد

حمزه‌خانی کارآفرین منطقه دودانگه می‌گوید: سال‌های اول و دوم به درآمد نرسیدم و تهیه گلاب توسط دیگ بود که باوجود انجام گلاب‌گیری به روش نیمه‌صنعتی آن دیگ همیشه به‌عنوان نقطه شروع مقابل بوده تا فراموش نکنم کجا بودم و اکنون کجا هستم.

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حرف زدن و سخن گفتن از  راه‌اندازی کار و تولید آن هم در نقطه صفر و از هیچ، در ابتدا شاید برای برخی یک شوخی باشد اما کارآفرینان موفق از همان نقطه صفر فرداهای خود را هم می‌بینند و با وجود قوانین سخت‌گیرانه و آینده‌ای مبهم با انگیزه بالا برای تولید قدم در این مسیر پرفراز و نشیب گذاشته‌اند که آن هم باوجود همه مشکلات اقتصادی جرات راه‌اندازی کسب‌وکار واقعا جای تحسین دارد.

برایشان شکست اصلا معنا ندارد و هر روزشان به‌دنبال آموختن نکات جدید هستند، همین‌هاست که انگیزه کارآفرینان را بیشتر کرده و آنان را برای انجام یک نبرد سخت وارد میدان کار و تولید می‌کند.

طی سال‌های اخیر بحث کشت گل‌محمدی در دل روستاهای دودانگه موجب مهاجرت معکوس و بازگشت جوانان به روستاهای دودانگه شده است و در این زمینه شاهد تکاپوی زیاد جوانان در زمینه کاشت و برداشت، فرآوری و سایر اقدامات هستیم.

صحبت از عطر خوش گل‌محمدی است که اکنون از روستاهای محروم دودانگه ساری از دوردست‌ها هم به مشام می‌رسد و در دل همین روستاهای محروم افراد موفقی با حداقل‌ها درحال تلاش هستند تا سنگ بنای فرداهای روشن را در منطقه دودانگه پایه‌گذاری کنند.

در این زمینه به سراغ مصطفی حمزه‌خانی کارآفرین ۴۲ ساله اهل شهر ساری رفتیم که در سال ۹۲ شروع به کاشت گل‌محمدی در روستای کلیج‌کلای منطقه دودانگه کرده است.

وی کار کاشت را در سه هکتار زمین و با راه‌اندازی کارگاه گلاب‌گیری به‌صورت سنتی صنعتی شروع کرد.

باتوجه به ادامه پیشرفت‌ها در این زمینه و همچنین کاشت گل‌محمدی به‌عنوان صنعتی بزرگ در مازندران و درآمدی خوب، این کارآفرین به دنبال راه‌اندازی نخستین کارگاه صنعتی رفت تا بتواند در کنار اینکه به کسب و کارش رونق می‌دهد زمینه رشد و توسعه را در دل روستاهای محروم دودانگه فراهم کند.

حمزه‌خانی می‌گوید: مجوز اولیه سیب سلامت گرفته شده و منتظر پایان کار است که باید در کمیسیون ماده ۹۹ طرح شود ولی با گذشت ماه‌ها این کمیسیون برگزار نشده است که ان‌شالله انجام شود.

وی می‌افزاید: از ابتدا وقتی به فکر راه‌اندازی این کسب و کار بودم تحقیقات زیادی در این زمینه انجام دادم و می‌دانستم این صنعت می‌تواند موفق عمل کند به همین دلیل به دنبال هدفم رفتم.

*کشت گل‌محمدی با برگزاری جشنواره در دودانگه رونق گرفت

این تولیدکننده ادامه می‌دهد: کشت گل‌محمدی و همچنین گلاب‌گیری با برگزاری نخستین جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی در منطقه دودانگه رونق گرفت و طی این سال‌ها نه تنها توانست موجب اشتغال شود بلکه موجب مهاجرت معکوس و بازگشت جمعیت به روستاها شده است.

کارآفرین منطقه دودانگه هدف بزرگ زندگی‌اش را راه‌اندازی شرکت اسانس در منطقه عنوان کرده و می‌گوید: انجام این کار درآمد بسیار بالایی دارد و تمام تلاشم را در این مسیر بکار می‌گیرم.

حمزه‌خانی تصریح می‌کند: کشت گل‌محمدی در سال ۹۲ در منطقه دودانگه شروع شده که به‌طور سنتی و خانگی تبدیل به گلاب می‌شد و چون محصول کم بود همین روش پاسخگو بود اما از همان سال  آمدیم دیگ‌مان را بزرگ‌تر کردیم به‌طوری‌که طی ۵ سال پس از آن درآمد خوبی داشت و باتوجه به افزایش سطح زیرکشت دیگر روش سنتی تهیه گلاب پاسخگو نبود، به همین دلیل کارگاه صنعتی گلاب‌گیری راه‌اندازی کردیم و به‌دنبال گرفتن برند و سیب سلامت رفتیم که الان درمراحل پایانی کار هستیم.

*سال سوم به درآمدزایی رسیدم

وی می‌گوید: سال‌های اول و دوم به درآمد نرسیدم و تهیه گلاب توسط دیگ بود که با وجود انجام گلاب‌گیری به روش نیمه‌صنعتی آن دیگ به‌عنوان نقطه شروع همیشه مقابل بوده تا فراموش نکنم کجا بودم و اکنون کجا هستم.

حمزه‌خانی اضافه کرد: درآمدم در دو سال اول تنها در حد دخل و خرج بود و از سال سوم به بعد به درآمد رسیدم؛ به‌طوری‌که امسال طی کمتر از دو ماه ۲۱هزار لیتر گلاب به فروش رساندم و سود خوبی داشتم.

*هدف آینده‌ام راه‌اندازی شرکت اسانس‌گیر در دودانگه

این تولیدکننده کارآفرین با بیان اینکه جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی فرصت خوبی بود و  تمام پیشرفت‌مان را از جشنواره می‌دانیم، می‌گوید: بخاطر درآمدی که دارم به منطقه آمدم چراکه شغل آزاد دارم و کارم فصلی است و در صورت ادامه همین روند هدف آینده‌‌‌م این است در سال ۱۴۰۵ اگر بتوانم کشت گل‌محمدی را در منطقه افزایش دهم، بزرگ‌ترین شرکت اسانس‌گیر در شهرک صنعتی را افتتاح کنم.

وی این را هم گفت که چهار نفر از اعضای خانواده همراهم کار می‌کنند و اگر بتوانم به هدفم که تولید اسانس هست برسم، می‌توانم زمینه اشتغال افراد بیشتری را در روستاهای منطقه فراهم کنم.

حمزه‌خانی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم بحث زمین است، چون خودم صاحب زمین نیستم زمین‌ها را از اهالی روستا به مدت چند ساله اجاره می‌کنم که باتوجه به سوددهی پایین‌ کشت در سال‌های نخست زمانی‌ این باغ‌ها به سوددهی می‌رسد که زمین را به صاحبش بازگردانم ولی اگر بحث حمایت در دستور کار قرار گیرد و بتوانم امکان خریداری زمین را داشته باشم مطمئنا بهتر می‌توانم در راستای محقق شدن هدف اصلی‌ام گام بردارم.

*حمایتی باوجود یک سال دوندگی برای دریافت مجوز ندیدم

حمزه‌خانی به عدم برخی حمایت‌ها در صدور مجوز هم اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: باوجود اینکه یک سال دارم برای گرفتن برند دوندگی می‌کنم اما متاسفانه حمایتی که باید از من صورت نمی‌گیرد؛ چراکه گل محمدی صنعتی بزرگ است که باید در کنار آن صنایع تبدیلی در نظر گرفته شود، اینکه از ایجاد صنایع تبدیلی حمایت بایسته‌ای صورت نمی‌گیرد جای سوال دارد.

این کارآفرین ادامه می‌دهد: همه باغبان‌ها می‌توانند درآمد کسب کنند و درآمد خود را تا سه برابر افزایش دهند ولی سوال این است چرا واقعا صنایع تبدیلی در کنارشان نیست؟ مسوولان باید بدانند گل‌محمدی فقط برای زیبایی نیست وقتی پیگیر دریافت مجوز می‌شویم همه می‌گویند چَشم ولی یادشان می‌روند کسانی در این مسیر دارند کار می‌کنند و حمایت لازم  انجام نمی‌شود.

حمزه‌خانی اضافه می‌کند: برای وام رفتم مدارک ارائه دادم می‌گویند تسهیلات نیست باوجود دوندگی زیاد از بنیاد برکت تماس گرفتند ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت دو ساله با سود ۱۰ درصدی؛ واقعا بازپرداخت این میزان تسهیلات در این مدت بدون دوره تنفس و همچنین سود بالا در توان تولیدکننده‌ای که همه امیدش تولید بوده، نیست.

وی می‌افزاد: به عنوان تولیدکننده حرف دلم این است مسوولان صدای ما را بشنوند، منطقه دودانگه همانند جواهری است که باتوجه به محرومیت‌ها، لازم است حمایت لازم صورت گیرد تا تولید در زمینه گل‌محمدی  به درآمدزایی کافی و همچنین مهاجرت بالعکس و ایجاد امید و انگیزه برای جوانان منطقه منجر شود.

*بررسی مشکلات تولیدکنندگان روستاها در کارگروه توسعه روستایی

رضایی معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال اداره کل امور روستایی استانداری مازندران در این‌باره می‌گوید: امروز یکی از آفاتی که موجب کاهش جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری شده، نبود انگیزه کافی و وافی برای کار و فعالیت اقتصادی در روستاها، نبود تناسب پیشرفت و تکنولوژی در روستاها، قوانین دست و پاگیر، نبود زیرساخت‌های مناسب و مسائل آموزشی است که در کنار آن رشد سریع شهرنشینی، رشد حاشیه‌نشینی و ایجاد بیکاری پیدا و پنهان در سطح روستاها بر مشکلات افزوده است.

وی تصریح می‌کند: به دنبال ایجاد حلقه مفقوده یعنی راه‌اندازی بنگاه‌‌های اقتصادی کوچک بدون اتصال به زنجیره تولید هستیم که عدم اتصال یا اتصال ناقص موجب کاهش درآمد دامدار، کشاورز و یا تولیدکننده می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال امور روستایی استانداری مازندران با تاکید بر حمایت از کارآفرینان و افراد موفق در دل روستاها، خاطرنشان می‌کند: در راستای حل مشکل کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که با مسائل و مشکلاتی در حوزه کار و فعالیت در دل روستا مواجه هستند کارگروه توسعه روستای را در دستور کار داریم.

وی ادامه می‌دهد:کارگروه توسعه روستایی باحضور کارافرینان و سرمایه‌گذار‌ان و همچنین مدیران کل دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکل براساس برنامه‌ریزی برگزار می‌شود که در همین هفته نیز به‌منظور رفع گره از مشکل تولید در دستور کار داریم که مشکل کارآفرین منطقه دودانگه در زمینه فرآوری گل‌محمدی باتوجه به وجود ظرفیت در منطقه حل شود.

رضایی در پایان یادآور می‌شود: طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت خوب در دل روستاهای مازندران بودیم که این موضوع زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرده و جوانان زیادی در دل روستاها درحال کارآفرینی و درآمد پایدار هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.