پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

این جوان تُرشی لیمو را برای بیکاران شیرین کرد

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سارا امیدوندچالی|اشتغال یکی از موضوعات مهم در زندگی فردی و در جامعه بوده و این روزها به مهمترین دغدغه برای خانواده‌ها تبدیل شده است؛ اما برخی از جوانان این کشور با تلاش و پشتکار خود نه تنها برای خود شغلی دست و پا کرده‌اند بلکه دست دیگر جوانان را نیز گرفته‌اند.

یکی از این افراد موفق و کارآفرین حسین محمودی‌کوهستانی است، اصالتا اهل کوهستان بهشهر و کارشناسی‌ارشد مهندسی عمران و بازرگانی دارد، وی علاقه‌مند بود که گلخانه‌ای راه‌اندازی کند اما اصلا به فکر پرورش لیموترش نبود، بیشتر در فکر صیفی‌جات و گل بود که در مسیر تحقیقات برای احداث گلخانه یکی از افراد بحث پرورش لیموترش در فضای بسته را به او پیشنهاد داد.

پس از تحقیق و جستجو در سال ۹۵ کار احداث گلخانه و پرورش لیمو ترش را شروع کرد و تا به امروز نیز مشغول این کار است.

البته یک شرکت مهندسی تخصصی در ساخت گلخانه نیز تاسیس کرده و در آنجا هم مشغول به‌کار است و علاوه بر کار در گلخانه، ساخت گلخانه در سطح استان مازندران هم انجام می‌دهد، حتی در استان گلستان نیز کارهایی انجام داده است.

*اشتغالزایی برای حدود ۲۰ نفر 

در گلخانه ۲ نفر به طور مستقیم و ۴ نفر به صورت غیر مستقیم کار می‌کنند، در بخش ساخت گلخانه سه سال است که کار خود را آغاز کرده، اما یک سالی است که شرکت زیر نظر نظام مهندسی کشاورزی است، در شرکت ساخت گلخانه نیز ۱۰ نفر مشغول به‌کار هستند، همچنین ۴ نفر هم به طور غیر‌مستقیم در این مجموعه کار می‌کنند.

حسین محمودی می‌گوید: در این ۵ سالی که گلخانه را راه‌اندازی کرده‌ام افراد زیادی از آن بازدید کرده و راهنمایی‌های زیادی داده و تجارب خود را انتقال داده‌ام.

*در بحث لیموترش کارشناس خبره نداریم

وی از مشکلات در زمینه پرورش لیموترش چنین می‌گوید: در بحث پرورش لیموترش کارشناس خبره‌ای نداریم یا اگر وجود دارد نمی‌آیند تا افراد را راهنمایی کنند ما در واقع آمیخته‌ای از تجارب خودمان و کارشناسی‌های مختلف را در کار انجام می‌دهیم.

مشکل دیگر بحث شرکت‌های تعاونی تخصصی در بحث لیموترش گلخانه‌ای است که وجود ندارد، خیلی تلاش کردیم و جلسات مختلفی رفتیم، چون شرکت تعاونی نمی‌تواند کار اختصاصی کند بحث کنسرسیوم را دادم که با اقبال خوبی روبرو نشد.

جهاد کشاورزی استان می‌تواند افرادی که در این کار هستند را دعوت کند تا همه زیر یک پرچم باشیم، قیمت مشخص کند و در بحث فروش یکپارچه باشیم، در واقع بزرگترین معضل ما نداشتن یک مجموعه است که همه پرورش‌دهندگان لیمو ترش در آنجا جمع باشند.

این کارآفرین بیان می‌کند: تا به امروز مسؤولان زیادی برای گرفتن عکس‌های یادگاری و همچنین بریدن روبان بازدید آمده‌اند، ولی برخی از مسؤولان واقعا کمک کردند و وام‌هایی را هم دریافت کردیم.

*دردسرهای وام 

محمودی خاطرنشان می‌کند: وامی که به درد ما می‌خورد وام سرمایه در گردش است اما متاسفانه وامی که به ما می‌دهند در قالب توسعه است، وقتی من زمینی ندارم که گلخانه را توسعه دهم چگونه به من وام در قالب توسعه می‌دهید؟ چارچوب تشخیص و دادن وام اشتباه است، برخی از افراد و دوستانم که در حال گرفتن وام هستند با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند مثلا ۱۰۰ میلیون وام برای ۲۰۰ متر گلخانه می‌دهند و افراد نمی‌توانند با ۱۰۰ میلیون کار را تمام کنند، متاسفانه افرادی هم که به دنبال وام می‌روند آگاهی کمی دارند بیشتر به این دید که درصد کم و بهره ناچیزی دارد وام را می‌گیرند و فکر می‌کنند می‌توانند طرح را تمام کنند اما نمی‌توانند و متاسفانه از کیفیت کار کم می‌کنند و اگر از کیفیت پرورش کم کنیم شدیدا در کار گلخانه تاثیر می‌گذارد.

این کارآفرین در این ارتباط یادآور می‌شود: افراد وام درصد پایین را می‌گیرند و به دلیل افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند پروژه‌ها را تمام کنند، عمده افرادی که به دنبال این کارها هستند به اشتغال نیاز دارند، اگر در گلخانه موفق شوید که هیچ اما اگر شکست بخورید بد شکست خورده‌اید، چون بسیاری از وسیله‌هایی که در ساخت گلخانه استفاده کرده‌اید را یا به نصف قیمت یا اصلا نمی‌خرند، کسی که علم این کار ندارد اما پول دارد متاسفانه شکست می‌خورد و اتفاقات بدی در این زمینه می‌افتد، از آن طرف کسی که حتما تحصیل کرده رشته کشاورزی است هم لزوما نمی‌تواند کارشناس خبره‌ای باشد.

*توصیه به افرادی که می‌خواهند گلخانه احداث کنند

وی به کسانی که در فکر احداث گلخانه هستند، می‌گوید: از تمام کسانی که می‌خواهند این کار را شروع کنند خواهش می‌کنم از تجارب دیگران استفاده کنند، یک سال تحقیق کنید و بعد یک ماهه می‌توانید گلخانه را آماده کنید برخی یک ماه تحقیق می‌کنند و یک سال آلوده ساخت و پرورش می‌شوند، حتما بازدید میدانی داشته باشید و از نزدیک کشت گلخانه را ببینید اگر علمش را نداشته باشیم دردسرهای زیادی می‌بینیم، باید مسائل و مشکلات مربوط به گلخانه را هم در نظر بگیریم، گاهی در تابستان در دمای حتی ۴۵ درجه باید کار کنیم قطعی برق، طوفان، بیماری‌های مختص گیاه از مسائلی است که باید افرادی که می‌خواهند کار را شروع کنند در نظر بگیرند، شاید گاهی اوقات سه تا چهار روز به خانه نرفتم همه کارهای گلخانه را انجام می‌دادم و الان بعد از ۴ سال به جایی رسیدم که نیرویی تربیت کردم و اکنون از دور گلخانه را کنترل می‌کنم و در حال حاضر نیز برای مردم به صورت تخصصی گلخانه می‌سازم.

 /۸۶۰۴۱/ج/س


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.