پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اورژانس اجتماعی مازندران و نیازهای اورژانسی

0

اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله در مسائل اجتماعی با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که از سال ۹۱ با تولیت سازمان بهزیستی آغاز شد و هدف اصلی آن مداخله سریع و در محل برای جلوگیری از عمیق شدن اسیب های اجتماعی است.

مازندران یکی از نخستین استان‌هایی بود که به دلیل شرایط مهاجرپذیری و گردشگرپذیری از اورژانس اجتماعی برخوردار شد و در حال حاضر ۱۴ مرکز خدمات اجتماعی و ۱۸ اورژانس سیار اجتماعی با حدود ۲۰۰ نیروی متخصص و کارشناس در سراسر استان فعالیت می کنند.

بنابر آمارهای بهزیستی استان مازندران با استقرار اورژانس اجتماعی نه تنها میزان آسیب های اجتماعی منجر به خطر کمتر شده است ، بلکه تا حدودی اسیب های زیرپوستی جامعه مازندرانی نیز شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفت که به نظر دستاوردی بزرگ است.

اما با وجود اینکه اورژانس اجتماعی خود مرجع پیشگیری اسیب های اجتماعی است ، اما در درون با آسیب ها و مشکلات جدی روبرو می باشد که به گفته برخی توان و ظرفیت اصلی این نهاد را کاهش می دهد.

امروز در نشست هم اندیشی کارشناسان اورژانس اجتماعی مازندران با دکتر محمد علی‌گو مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی برخی از این مشکلات در غالب درد و دل بیان شد.

جای خالی مشاوران حقوقی در مراکز خدمات اجتماعی

یکی از مهم ترین دغدغه های متولیان اورژانس اجتماعی مازندران فقدان یک مشاور حقوقی در مراکز خدمات اجتماعی بود.آنها معتقد بودند که بسیاری از مداخلات اجتماعی نیازمند پیوست پیگیری حقوقی هستند که فقدان این مسئله در برخی مواقع مداخله را بی اثر می کند.

کارشناسان خدمات اجتماعی مازندران وجود یک کارشناسن و مشاور حقوقی را لازمه حمایت از آسیب دیدگان عنوان کردند که اعتماد به نفس و امنیت فیزیکی و اجتماعی جامعه هدف را بالا خواهد برد.

ناهمخوانی طرح با ظرفیت اورژانس اجتماعی

تعدد طرح های مداخله و پیشگیری اجتماعی و عدم تناسب آن با ظرفیت اورژانس های اجتماعی از دیگر دغدغه خدمات دهندگان اجتماعی بهزیستی مازندران بود.

 یکی از موارد مطرح شده کمبود نیرو و امکانات در اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی جهت رسیدگی به طرح های متعدد و دپو شده بود.

همچنین به گفته کارشناسان اورژانس اجتماعی مازندران، ناهمخوانی زیرساختی با برخی از طرح های ستادی بهزیستی نیز مانع از تحقق همه اهداف می شود.

تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی

یکی از مشکلات رایج اورژانس اجتماعی که در جلسه امروز مطرح شد ، طولانی شدن یا عدم تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی بود .

نمایندگان پایگاه‌های خدمات و کارشناسان اورژانس اجتماعی اذعان داشتند که این مسئله بسیاری از آنها را دل سرد کرده و به نوعی امنیت شغلی آنها را متزلزل می کند.

آنها خواستار ایجاد راهکاری برای تبدیل وضعیت خود بوده و با اشاره به حساسیت فکری و فیزیکی شغل خود انتظار داشتند که حداقل امنیت شغلی آنان تامین شود.

آسیب بنزین به اورژانس اجتماعی نیز رسید

بنزین دیگر مشکل اورژانس اجتماعی سیار مازندران بود که به واسطه پر مصرف بودن و فقدان سهمیه بنزین مازاد از انعطاف پذیری آنها کاسته شده است.

کارشناسان اورژانس اجتماعی با بیان اینکه برای مداخله موثر باید در بیشتر مواقع در محل حاضر بود و به صورت فیزیکی وارد عمل شد ، گفتند: متاسفانه هزینه و مصرف بالای خودروهای اورژانس در برخی مواقع مانع می شود.

علاوه بر این آنها از فقدان اعتبارات جاری گلایه کردند و معتقد بودند باید اعتبارات جاری برای هزینه ایاب و ذهاب تامین شود.

البته مشکلات دیگر از جمله استیجاری بودن مراکز خدمات اجتماعی، دور دست و صعب‌العبور بودن مناطق تحت پوشش اورژانس و فقدان تنخواه و هزینه جاری از دیگر مشکلات مطرح شده در جلسه امروز بود.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی نیز به برخی از این مشکلات پاسخ داد و گفت: برخی از این مشکلات ستادی است که سعی خواهیم کرد تا سال ۹۹ انها را برطرف کنیم.

محمد علی گو در ارتباط با تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی نیز اظهارداشت: این مسئله از دست بهزیستی خارج است و همه مستخدمین دولتی باید از طریق آزمون استخدامی جذب شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از مشکلات درونی و در خود استان قابل حل است ، گفت: باید از ظرفیت مردمی در جهت رفع برخی از مشکلات استفاده کرد.

به کفته او همه ما مشکلات دولت و کشور را خوب درک می کنیم و باید از ظرفیت های محلی جهت کاهش آسیب های اجتماعی بهره ببریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.