پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انجمن پدافند غیرعامل رقیب دستگاه اجرایی نیست/ جمعیت انجمن پدافند غیر عامل مازندران 880 نفره شد

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

امیرطاها خلعتبری مسؤول انجمن پدافند غیرعامل مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارتباط با فعالیت این انجمن در مازندران، اظهار کرد: فضای فعالیت در حوزه پدافند غیرعامل گسترده است ۸ حوزه تخصصی در پدافند غیرعامل داریم، حوزه پدافند کاربردی، زیستی، اقتصادی، پرتوی، شیمیایی، سایبری، مردم محور و …حوزه‌های تخصصی است که احتیاج به مطالعه نخبگان و فعالیت دارد.

 وی تصریح کرد: در زمان بحران الزامات و ملاحظاتی وجود دارد که مردم، دستگاه‌ها و مراکز عمومی باید رعایت کنند تا تاب‌آوری خوبی در مقابل آن داشته باشیم.

مسؤول انجمن پدافند غیرعامل مازندران درباره تاریخچه شکل‌گیری انجمن استان، اظهار کرد: انجمن را در سال ۹۴ شکل دادیم یک دوره فعالیت دو ساله با هیأت رئیسه قبل طی شد، فعالیت‌هایی انجام شد ساختارسازی مجموعه شکل گرفت.

وی ادامه داد: الان ما در هر شهر با جذب نخبگان هر شهرستان یعنی ۴۰ نفر در حوزه های تخصصی مختلف، سعی بر آن داریم تا در بین مردم و دستگاه‌های دولتی فرهنگ‌سازی کنیم، دوم آموزش و سوم نظارت بر پروژه‌هایی ملی و دولتی که دستگاه‌های اجرایی در شهرستان پیگیری می‌کنند تا الزامات پداغند غیرعامل رعایت شود، تشکیل شبکه مستشاری پدافند غیرعامل به عنوان ناظران و عاملان چهارم پروژه‌های دستگاه متولی در سطح عمومی است.

مسؤول انجمن پدافند غیرعامل مازندران ادامه داد: اگر دستگاهی احتیاج به کمک داشته باشد در بحث کارشناس و مشاوره همکاری داریم و فعالیت‌های دیگری که انجمن علمی در حال پیگیری است.

خعلتبری اضافه کرد: انجمن در استان ۸۸۰ نفر عضو دارد که در آینده نزدیک جذب شبکه مستشاری آغاز می‌شود، دوره ۴ ماهه آموزش تخصصی می‌بینند، در دوره ۳ ساله پروانه اشتغال می‌گیرند و می‌توانند نظارت بر پروژه‌ها را داشته باشند، منابع مالی که به آنها داده می شود مانند اساتید دانشگاه حق‌التدریسی است،

وی در زمینه کسر خدمت سربازی یادآور شد: با مدرک کارشناسی ارشد ۹ ماه و دکتری ۱۱ماه کسر خدمت داریم، در بحث امریه هم اگر پروژه‌های مطالعاتی ارائه کنند و در معاونت رضایت بگیریم می‌توانند در انجمن علمی یا در سازمان پدافند غیرعامل امریه خود را بگذرانند، از همه اساتید و نخبگان دعوت می‌کنیم در این امر خطیر ما را یاری کنند.

مسؤول انجمن پدافند غیرعامل مازندران تصریح کرد: رویکرد انجمن یک بازوی کمکی برای شورای پدافند شهرستان‌ها، دستگاه‌ها و کارگروه‌های استانی و شهرستانی است، از دستگاه‌های تقاضا داریم و می‌گوییم که دوستان در حوزه انجمن علمی فقط یاریگر تخصصی شما هستند.

وی افزود: در جلساتی که شرکت کردم در شهرستان‌ها دیدم که هنوز وجوه افتراق بین مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را دستگاه‌های اجرایی و متولی نمی‌شناسند و اینکه ما چه کاری بزرگی در بحث آموزش در حوزه پدافند غیرعامل داریم، هنوز جلسات ما پر از تعریف پدافند غیرعامل است، سال‌ها از این موضوع می‌گذرد و فعالیت‌های پدافند روشن و تشریح نشده دستگاه‌ها به ما در شهرستان‌ها اجازه همکاری و فعالیت بدهند ما قرار است کمک کنیم.

خلعتبری، اضافه کرد: این مجموعه به عنوان  بازوی کمکی با توجه به دانش و آموزش تخصصی که دیدند در حوزه پدافند غیرعامل، کمک تخصصی کارشناسی هستند تا گزارش‌های کارشناسی تهیه کنند و مانند بازوی قوی و متخصص در کنار شما همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن علمی پدافند غیرعامل در کشور، انجمن برای اولین بار در ایران در سال ۸۶ دردانشگاه مالک اشتر شکل گرفت، موضوعات پدافند غیرعامل کاملا علمی و دانش پایه است و احتیاج به کار دانشگاهی داشت دانشگاه مالک با توجه به هویتی که داشت این انجمن را شکل داد برای رشد و گسترش مبانی نظری پدافند غیرعامل در ایران

 خلعتبری ادامه داد: سردار جلالی انجمن علمی را در زیر مجموعه پدافندغیرعامل به عنوان یک سازمان مردم نهاد که کارش فرهنگ‌سازی و آموزش پدافند غیرعامل و نهادینه سازی پدافند است تشکیل داد.

وی بیان کرد: با توجه بر اهمیتی که موضوع در انجمن علمی پدافند در جذب نخبگان داشت باید بستری را فراهم می‌کرد و قدمی بر می‌داشت، انجمن علمی اهدافی که دنبال می‌کند مشخص و مبرهن است و در مدت زمان کوتاه توانست در کشور با قدرت شکل گیرد و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی در سطح دستگاه‌ها شروع کند.

مسؤول انجمن پدافند غیرعامل مازندران یادآور شد: توسعه در فضای سایبری در همه طرح‌ها و حوزه‌ها در حال انجام است، فضای سایبر یک فعالیتی است که با خود اصول فرهنگ و ارزشی را می‌تواند به جامعه القا کند یعنی صاحبان فن آوری و تولید در حوزه سایبر می‌تواند در حوزه فرهنگ تاثیرگذار باشد و ما را تابع آن فرهنگ کند، پس ما باید اینجا به عنوان یک تهدید، فضای سایبری خودمان را تعریف کنیم تا اصول و فرهنگمان از یادها خارج و فراموش نشود.

وی با اعلام اینکه فضای سایبر قلمرو و سرزمینی  خاصی ندارد باید ببینیم ویژگی‌های فضای سایبر خودمان کجاست؟، افزود: امروز همه دارایی‌های کشور در حال تبدیل به دارایی‌های سایبری و فن‌آوری‌های پیشرو است.

خلعتبری دیگر برنامه‌های انجمن پدافند غیرعامل را تشکیل انجمن علمی دانشگاه‌ها اعلام کرد و گفت:  در هر دانشگاهی دوره‌های تخصصی داریم گواهی دوره می‌دهیم که مدرس پدافند غیرعامل عمومی می‌شوند در ضمن همه دانشجویان که پایان‌نامه در راستای موضوعات پدافند غیرعامل را هدایت کنند و کارهایی تعریفی انجام دهند با توجه به نیاز سازمان معرفی و حمایت مالی از آنها صورت می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه برخی افراد فکر می‌کنند انجمن علمی پدافند غیرعامل رقیب حوزه‌های کاری آنها هستند، افزود: ما هیچ حوزه‌ای، رقابتی نداری به عنوان سازمان مردم نهاد چشم مردم در آن حوزه هستیم و هدف ما کمک رسانی است.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.