به گزارش خبرگزاری تسنیم از محمودآباد،حضور امامزادهها به ایران بنا بر روایتهای دریافتی از علما و دوستداران اهلبیت(ع) از سده دوم هجری قمری عنوان شده که مهمترین دلیل حضورشان وجود امنیت ایران و دوری از بغداد و شام برای این امامزادهها بوده است.
اگر چه به دلایلی خلفای بنیامیه و بنیعباس موجب ناامنی برای اسکان آنها در ایران شده بود و بسیاری از امامزادگان بهدستور این خلفا به شهادت رسیدند.
یکی از استانهایی که در کشور ایران بیشترین امامزاده را در خود جای داده است استان مازندران بوده که هزار و ۳۶۱ امامزاده را براساس سامانه اوقاف و امور خیریه این استان به ثبت رسانده است.
مازندران را دیار و سرزمین علویان میشناسند و دلیل آن به تشکیل نخستین حکومت علویان برمیگردد واقعهای مهم که با قیام ناصر کبیر برگ زرینی از تاریخ اسلام در این خطه سرسبز ایران رقم خورد.
بر اساس جمعآوری شجرهنامههای این امامزادهها نسب اکثریت آنها به نوادگان امام هفتم شیعیان حضرت موسی کاظم(ع) منتهی میشود.
یکی از این امامزادگان امامزاده قاسم(ع) است که در نقطهای از شهر ساحلی استان مازندران، “محمودآباد” مدفون شده است؛ امامزادهای مورد توجه در مرکزیت شهر محمودآباد که در نقطه جایگاهیاش، زیارتگاهی برای بسیاری از زائران ایرانی شده است.
امامزاده قاسم(ع) تنها امامزادهای در ایران است که میان دو مدرسه یعنی در حیاط این مدرسه قرار گرفته است و با وجود گذشت سالها تلاش از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران بر تولیت این مکان مقدس بهمنظور رسیدگی بر موقعیت فیزیکی امامزاده، مورد مخالفت آموزش و پرورش و شهرداری محمودآباد واقع شده است.
امامزاده قاسم(ع) جوانی به سن ۱۶ تا ۱۸ ساله که در زمان خلافت هارون الرشید بر اثر زخم شمشیر بر فرق سرش در همین مکان به شهادت رسیده و در این مکان دفن شده است. روایت میشود که این امامزاده پس از شهادتش ابتدا بدنش در این مکان دفن شده سپس سرش به مکان مورد نظر برگردانده شد.
در دهههای گذشته نیز این امامزاده میان تپهای قرار داشت که بعدها یک اتاقک کوچکی برای آن ساخته و بهمرور در نظام مقدس جمهوری اسلامی ساختمانی در شأن امامزاده ساخته شده است که زائران زیادی را بهویژه در مراسمهای مذهبی و عزاداری پذیرا است.
آنچه در تحقیقات میدانی و با استشهاد از مردم قدیمی ساکن محمودآباد مشخص شد این بود که در این مکان فقط یک قبر متعلق به امامزاده وجود داشت که محل زیارت مردم متدین بوده ولی در دوره رضاخان یک ساختمان برای گمرک در مجاورت آن ساخته شد و در محوطه امامزاده مردم متوفیات خود را دفن میکردند که بارها بههنگام خاکبرداری این موضوع مشخص بود، امروز چنین گمرکی وجود ندارد.
این امامزاده که از سالهای دور زیارتگاه مردم منطقه بوده، دارای کرامات متعددی است که شهروندان قدیمی این شهر آن را بازگو میکنند و امروزه نیز این کرامات ادامه دارد. از جمله نگاههای ویژه مردم شهر به این امامزاده، حضور دستهجات عزاداری در محرم و بهویژه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) است و همچنین این مکان هماکنون مرکز تجمعات فعالیتهای قرآن و فرهنگی شده است.
گزارش و فیلم از کبریا مقدس
/ح