پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش فوتی ناشی از گازگرفتگی در مازندران

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از افزایش فوتی ناشی از گازگرفتگی در ۶ ماه نخست امسال در استان خبر داد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال هفت نفر همگی در فروردین‌ماه، از هموطنان بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶ نفر مرد و یک نفر زن هستند که این در حالی است که سال قبل موردی از گاز گرفتگی گزارش نشده است.

 

وی افزود: مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن عمدتاً در نیمه دوم سال به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد، بنابراین می‌توان با رعایت نکات ایمنی و اطمینان از سلامت این وسایل، زمینه کاهش هر چه بیشتر مرگ ناشی از مسمومیت با این گاز را فراهم کرد.

 

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران درباره اماکن شایع تجمع گاز مونوکسیدکربن، تصریح کرد: حمام، کابین وسایط نقلیه سنگین و مکان‌های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب شایع‌ترین اماکن گازگرفتگی هستند.

 

این مسؤول با اعلام اینکه گاز مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است، ادامه داد: عمده‌ترین منبع تولید این گاز علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است.

 

عباسی افزود: در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد، از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس،کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی‌ شود.

 

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به اینکه مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن باید در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آنها را از محیط خارج کنیم و پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فوراً با اورژانس تماس گرفته، علائم حیاتی مصدومان را کنترل و از باز بودن راه‌های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنیم.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.