پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اعتماد بیمار، لازمه موفقیت پزشک در تشخیص و درمان

آن‌چه پزشکی را به حرفه‌ای مقدس و با ارزش مبدل می‌سازد، اعتمادی است که جامعه به خدمتگزاران این حرفه دارند، اعتماد به این‌که شاغلین این حرفه هدف اصلی خود را تأمین سلامتی مردم قرار داده‌اند و آن را بر منافع خود ترجیح می‌دهند و این هدف مقدس را به شکل سوگندنامه متعهد می‌شوند.

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از پایگاه خبری کیا :دکتر ابوالقاسم فلاح در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آن‌چه رابطه پزشک و بیمار را مؤثر می‌سازد و لازمه موفقیت پزشک در تشخیص، درمان و ارائه خدمات پیشگیری است اعتماد بیمار به پزشک است، تصریح کرد: آن‌چه پزشکی را به حرفه‌ای مقدس و با ارزش مبدل می‌سازد، اعتمادی است که جامعه به خدمتگزاران این حرفه دارند، اعتماد به این‌که شاغلین این حرفه هدف اصلی خود را تأمین سلامتی مردم قرار داده‌اند و آن را بر منافع خود ترجیح می‌دهند و این هدف مقدس را به شکل سوگندنامه متعهد می‌شوند.

 

به گزارش کیا پرس وی با اشاره به اینکه پروفشنالیسم مفهوم جدیدی نیست، اظهار داشت: این مهم در تمام طول تاریخ طب، در قالب سوگندنامه‌های پزشکی وجود داشته است.

 

رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری افزود: مشاغلی از این دست که خود را به جامعه به صورت خدمت گزار و برآورنده بخشی از خدمات اساسی اجتماعی معرفی می‌کنند, حرفه پروفشنال نام دارند.

 

دکترفلاح با بیان اینکه جامعه شناسان پروفشن را به عنوان یک شغل که در خدمت به رفاه جامعه بکار گرفته می شود و نیاز به دانش و مهارت خاص دارد تعریف کرده اند، افزود: براین اساس علم پزشکی را تجسمی از پروفشنالیسم می دانندکه با کاوش بیشتر دراین تعریف سه رکن تخصص، اخلاقیات و خدمت پروفشنالیسم پزشکی پدیدار شده است.

 

وی با اعلام اینکه حرفه‌ای‌گری یا پروفشنالیسم دارای دو جنبه تکنیکی و اخلاقی است، اظهار داشت: منظور از جنبه تکنیکی، برخورداری از عملکرد شایسته و مهارت در کار است که لازمه آن داشتن دانش وسیع و پیچیده است که در تحصیلات دانشگاهی بدست می‌آید.

 

رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری یادآور شد: از نظر اخلاقی، عملکرد معلمی با هدف خدمت به جامعه و پاسخ به نیازهای آن هدایت می‌شود.

 

دکترفلاح به تعاریف متعددی ارائه شده از پروفشنالیسم اشاره کرد و گفت: تعریفی از پروفشنالیسم که بیشترین توافق بر روی آن وجود دارد عبارت است از «ابراز ارزشها، باورها، و رویکردهایی که نیازهای شخص دیگر را فراتر از نیازهای شخصی خود قرار می‌دهند».

 

وی خاطرنشان کرد: در دهه اخیر به لحاظ پیشرفت تکنولوژی و تعامل قابل توجه صنایع با پزشکان خطر خدشه دارشدن اعتماد به حرف سلامتی بیش از پیش احساس شده است و بدین لحاظ در سال ۱۹۹۵ بورد طب داخلی آمریکا،ABIM و انجمن طب داخلی آمریکاCP-ASIM) ) به همراه فدراسیون اروپایی طب داخلی پروژه‌‌ای را در تدوین منشور پروفشنالیسم شروع کردند که مفاد آن تعهداتی است که تمام کارکنان خدمات سلامت باید به آن پایبند باشند.

 

رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری ادامه داد: در تدوین این منشور فراگیر بودن آن در تمام فرهنگ‌ها و مذاهب لحاظ شده است و طی مقاله­ای به نظرخواهی تمام پزشکان و انجمنهای پزشکی سراسر دنیا گذاشته شده است.

 

فلاح افزود: طبق این منشور پزشکان و سیستم‌های خدمات سلامت ملزم به رعایت منافع بیمار و عدالت اجتماعی هستند.

 

وی با بیان اینکه این منشورشامل ۱۰ بند است که تعهداتی را هم برای کل سیستم سلامت و هم برای تک تک پزشکان فراهم می‌آورد، گفت: تعهد به توانمندی حرفه ای، صداقت با بیماران، رازداری بیمار،حفظ رابطه مناسب با بیمار، ارتقای کیفیت خدمات مراقبت ها، دسترسی به خدمات، توزیع عادلانه منابع محدود، دانش علمی، حفظ اعتماد از طیق مدیریت تعارضات منافع و مسؤلیت های حرفه ای است.

 

رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری اظهار کرد: همچنین سه اصل اساسی حرفه ای گری پزشکی در این منشور پروفشنالیسم شامل اولویت خیر و صلاح بیمار و توجه به ارزش های بیمار، احترام به استقلا ل بیمار و عدم سلب اختیار از وی و پیشبرد عدالت اجتماعی به ویژه در زمینه های بهداشتی-درمانی است.

 

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: با نگاهی به تعاریف ارائه شده در مورد حرفه‌ای گری در می یابیم که حرفه ای گری بر اساس برخورداری از ویژگی های آن تعریف شده است و در تمامی این تعاریف یک سری ویژگی ها مشترک بوده که مهمترین آنها شامل فداکاری و ازخودگذشتگی، محبت و دلسوزی، احترام به دیگران (بیمار، همکار، پرسنل)؛ برقراری ارتباط مناسب با بیماران و همکاران، پذیرش خطا و اشتباه، تعهد و مسئولیت پذیری، رازداری، صداقت و راستگویی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.