پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اشغال 500 کیلومتر از طول رودخانه‌های مازندران با مناطق مسکونی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، همه پاییز را با بارش‌هایش می‌شناسند، بارش‌های شلاقی که زمین تشنه بعد از ماه‌ها گرما را سیراب کند؛ اما پاییز برای دیار سبز مازندران حکایت دیگری دارد، تراژدی تلخ سیل و دردسرهای آن که آسمان رخ در هم می‌کشد و سیلی به راه می‌افتد البته قصه سیل در فصل گرم سال با این دیار بیگانه نیست.

یکی از راهکارها در امان بودن از خسارت‌های گسترده سیل در مازندران ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها است که در سال‌های اخیر با شتاب بیشتری نسبت به گذشته در حال انجام است و تاثیرش را به عینه می‌توان در بارش‌های سیل‌آسا که بیشتر در این ایام از سال شاهدش هستیم، مشاهده کرد.

درست است با هر بار آمدن بارش در دیار سبز و بارانی این استان خسارت می‌بیند اما مازندران هرچه از سرسبزی دارد مدیون بارش‌هایش است.

  محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۸۷۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان مازندران لایروبی و سامان‌دهی شد.

وی افزود: با این اقدام بسیاری از نقاط آسیب‌پذیر روستایی و شهری استان مازندران ایمن شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه لایروبی و سامان‌دهی رودخانه‌های استان بعد از سیل سال ۹۷ سرعت بیشتری به خود گرفت، اضافه کرد: طی دو سال گذشته بیش از ۳۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان ساماندهی و لایروبی شد.

این مسؤول بیان کرد: در کنار این امر بحث مرمت و بازسازی از جمله بند انحرافی و مدرن کردن سردهنه سنتی و حل مشکلات کشاورزان در دستور کار قرار گرفت.

یخکشی خاطرنشان کرد: طی ۸ سال گذشته مشکل تامین آب کشاورزی ۱۷۰ روستای مازندران برطرف شد.

علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: باتوجه به شرایط استان مازندران بحث لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های سطح استان همواره در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه طول رودخانه‌های سطح استان در مناطق مسکونی ۵۰۰ کیلومتر است که بیشترین خسارت را در این مناطق شاهدش هستیم، افزود: طول رودخانه‌های مازندران ۷ هزار کیلومتر است که در یک پروسه یک ماه و چند ساله مقدور نیست.

 مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه رودخانه پویا است و همواره باید بحث ساماندهی و لایروبی آن در دستور کار باشد، اضافه کرد: اگر لایروبی شود امسال شاید آسیب نبینیم ولی بحث لایروبی و ساماندهی آن باید دائم تکرار شود که مستلزم اعتبارات است.

 

به گزارش فارس، آنچه مسلم است مازندران برای حفظ سرسبزی نیازمند بارش‌هایش است در کنارش برای جلوگیری از بروز خسارت باید به زیرساخت‌های این استان سرسبز توجه شود تا این دیار بار هر بار بارش متحمل خسارت نشود.

 /۸۶۰۳۴/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.