پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اشتغال 3 هزار نفر با ایجاد باغ گل‌محمدی در دودانگه و چهاردانگه ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مازندران در حوزه‌های مختلف کشاورزی از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردار است و توانسته در کشور رتبه‌های خوبی در تولید محصولات کشاورزی به خود اختصاص دهد اما در برخی از بخش‌ها هنوز نوپاست و نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد تا تولید آن رونق پیدا کند.

کشت گل محمدی یکی از این قابلیت‌هاست که به گفته کارشناسان کشاورزی می‌تواند برای رونق اشتغال‌زایی و به ویژه صادرات فرآورده‌های آن در استان مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

این گیاه دارویی به دلیل قابلیت رشد با آبیاری کم و سازگاری با شرایط آب و هوایی می‌تواند در تمام مناطق به عنوان یک محصول مورد کشت قرار گیرد اما تاکنون تنها در اراضی شیبدار منلاطق بالادست برخی شهرهای استان در حال کشت است در حالیکه به دلیل ‌نیاز آبی کم برای پرورش می‌توان در سایر مناطق نیز با آبیاری قطره‌ای به کشت آن رونق داد.

منطقه دودانگه و چهاردانگه ساری در چند سال اخیر با کشت و توسعه گل محمدی در اراضی شیبدار امید دوباره‌ای به این منطقه بازگشت و کشاورزان بسیاری به دنبال این هستند زمین‌های خود را به کشت این محصول اختصاص دهند.

کشت گل محمدی در مازندران و به‌ویژه در منطقه دودانگه با توجه به اینکه از ظرفیت‌های جدید به‌شمار می‌رود، می‌تواند جزو محصولاتی باشد که از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در همین رابطه گفت: با توجه به طرح اقتصاد مقاومتی احداث باغ گل محمدی در اراضی شیبدار، تاکنون ۲۸۰ هکتار باغ در دودانگه و چهاردانگه ساری احداث شد که نقش بسزایی در تولید و اشتغال این منطقه دارد.

عزیزاله شهیدی‌فر بیان کرد: با ایجاد باغ گل محمدی ۳ هزار اشتغال در این منطقه ایجاد شد که اگر قرار بود این تعداد نیرو در جایی مشغول به کار شوند، با صرف هزینه‌های فراوان و احداث کارخانه‌های بزرگ شاید می‌شد این تعداد نیرو را مشغول به کار کرد در حالیکه با کمترین هزینه توانستیم افراد زیادی را در روستاها در کار گلاب‌گیری و پرورش گل محمدی مشغول بکار کنیم.

وی ادامه داد: بازاریابی محصولات از نیازهای اساسی تولید محصولات کشاورزی است که لازم است برند‌سازی و اخذ استانداردهای لازم برای گلاب دودانگه صورت گیرد.

شهیدی‌فر افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰ قرار است ۵۰۰ هکتار باغ گل محمدی در ساری احداث شود که تاکنون ۲۸۰ هکتار آن محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: شرکت تعاونی مستقر در دودانگه اقدامات خوبی برای توسعه احداث باغ و گلاب‌گیری در این منطقه داشته است که با کمک فرمانداری و دستگاه‌های وابسته خواسته‌های این شرکت تعاونی را در راستای توسعه تولید و اشتغال روستاییان انجام خواهیم داد.

فرماندار شهرستان ساری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رابطه با اینکه ساری در طرح اقتصاد مقاومتی به عنوان پایلوت کشت گل محمدی است چه برنامه‌ها و حمایت‌هایی برای تولیدکنندگان این محصول دارد، گفت: خوشحالم که در منطقه دودانگه و چهاردانگه از طرح کشت گل محمدی استقبال خوبی شد و کشاورزان توانستند تاکنون ۲۸۰ هکتار از اراضی شیبدار را به کشت این محصول اختصاص دهند و با این رویه می‌توانیم به اهداف در نظر گرفته شده در برنامه درست پیدا کنیم.

عباسعلی رضایی ادامه داد: کشت گل محمدی در هر هکتار ۴۵ میلیون تومان سوددهی دارد در حالیکه در کشت گندم حداکثر دو تا سه میلیون تومان درآمد عاید کشاورزان می‌شود.

وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید نسبت به ترویج این طرح اقدامات لازم را داشته باشد تا هم شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزان و هم ایجاد اشتغال در روستاها باشیم.

فرماندار شهرستان ساری افزود: با حمایت از کشت گل محمدی در اراضی شیبدار می‌توان از فرسایش خاک در این اراضی جلوگیری کرد.

 /۸۶۰۳۵/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.