پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اسطوره‌پژوه سرشناس مازندران درگذشت – ایسنا

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، «محمدرضا محمودزاده» شاعر، پژوهشگر و نویسنده سرشناس مازندران چهارشنبه ۱۸ مهرماه، در زادگاهش؛ خرم‌آباد لرستان درگذشت.

محمودزاده؛ آیینه مهر

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، «ابوالقاسم اسماعیل‌پور» در یکی از بزرگداشت‌های شاعر او را «آیینه مهر» خوانده و درباره آشنایی خود با محمودزاده گفته بود: آنچه که من و ایشان را به هم نزدیک کرد و تبدیل به یک دوستی پربار شد. شعر بود؛ نه اسطوره

پژوهشگر و اسطوره‌شناس برجسته ایران در ادامه افزود: مدتی پس از آشنایی، در جلسات متعدد اسطوره‌شناسی و اسطوره‌کاوی، دوستی ما پایدارتر شد. از این همکاری، این توفیق نصیب من شد که در چاپ کتاب «افراسیاب» با ایشان همراهی داشته باشم و از این جا کار اسطوره‌شناسی و اسطوره‌پژوهی‌ محمودزاده، در سطح ایران مطرح شد و ادامه یافت تا با کتاب «فروردین» که یکی از مجلات و فصل‌نامه‌های بسیار ارزشمند به شمار می‌آید، ادامه یافت.

نویسنده‌ای چندوجهی و متفاوت

اسدالله عمادی شاعر مازندرانی نیز در آخرین بزرگداشت محمودزاده او را شخصیتی چند وجهی خواند و گفت: شاید اگر محمودزاده فضا و فرصت اجتماعی بیشتری داشت بهتر در جامعه معرفی می‌شد، او در سال ۵۵ «گامی در اساطیر» را منتشر کرد، نقدهایی که درباره «هدایت» نوشته از دقیق‌ترین نقدها بوده و پژوهش‌هایش درباره شاهنامه بدون اغراق خواندنی است.

آرمانگرایی متاثر از اسطوره

محمود جوادیان؛ نویسنده مازندرانی او را شاعری در جست‌وجوی معنا معرفی کرد: آرمانگرایی او سویه‌ای متاثر از درهم‌تنیدگی اسطوره بود، در تهران کنشگری و عدالت‌جویی او تقویت شد و به تقدیر جهان می‌اندیشید.

محمودزاده بیش از ۴۰ سال در عرصه پژوهش و خلق آثار در حوزه ادبیات، فرهنگ و اسطوره فعالیت مستمر داشت.

از او آثار شاخصی هم‌چون «افراسیاب در اسطوره و حماسه و زخم عمیق رستم» و «بازخوانی تصویری بوف کور» برجای مانده‌است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، استاد محمودزاده در سال ۱۳۲۶متولد و در ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در خرم آباد لرستان دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع این اسطوره فرهنگی مازندران متعاقبا اعلام می‌شود.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.