پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اساتید دانشگاه‌های مازندران خواستار توقف اجرای طرح‌های انتقال آب از مازندران به دیگر نقاط کشور شدند

در نامه‌ای به رئیس جمهور :

اساتید دانشگاه‌های مازندران طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار توقف اجرای طرح‌های انتقال آب مازندران به دیگر نقاط کشور شدند و اعلام کردند که پروژه‌های طرح انتقال آب مازندران غیر کارشناسی تهیه شده است.

0

پایگاه حبری چهاردانگه نیوز: طرح انتقال آب دریایی خزر و انتقال آب سرچشمه‌های مازندران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به کشور به صورت جدی پیگیری و حتی اجرایی شده است.

البته بحث انتقال آب دریایی خزر به استان سمنان در دوران مدیریت احمدی نژاد مطرح شده اما حسن روحانی حتی بدون توجه به نظرات کارشناسی و مسائل زیست محیلی بر آتش طرح انتقال آب دمید و امروز یکی از نگرانی‌های عمده بخش کشاورزی و حتی بسیاری از اساتید دانشگاهی اجرای طرح انتقال آب سرچشمه سد شهید رجائی است.

همایش‌ها و جلسات کارشناسی برای متقاعد کردن مسئولان ملی در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در استان مازندران برگزار شده و بسیاری از کارشناسان در سطح رسانه‌های ملی و استانی نسبت به اجرای طرح انتقال آب مسائل و مشکلات را مطرح کرده اما به هیچ وجه این نظرات کارشناسی مورد توجه متولیان امر در ریاست جمهوری و وزارت نیرو قرار نگرفته است.

همه امیدها برای جلوگیری از بروز مشکلات زیست محیطی به تغییر ریاست جمهوری معطوف شد و متولیان امر و دلسوزان استانی انتظار دارند که در دوران فعالیت آیت الله سید ابراهیم رئیسی نظرات کارشناسان دلسوز در ارتباط با پروژه‌های انتقال آب موثر واقع شود.

در همین ارتباط تعدادی از اساتید دانشگاه‌های مازندران طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار جلوگیری از اجرای طرح‌های انتقال آب از مازندران به دیگر نقاط کشور شدند.

در نامه اساتید دانشگاهی به رئیس جمهور آمده است: ١- اهتمام رییس جمهور محترم به رجوع به نظرات فرهیختگان و نتایج مطالعات و پژوهش های علمی و مواضع کارشناسی، یکی از وجوه بارز مدیریت جنابعالی، چه در دوران ریاست سازمان بازرسی کشور و چه در زمان مدیریت آستان قدس رضوی و سپس ریاست قوه قضائیه کشور بوده است، بحمدا.. نشانه های تداوم این سیره پسندیده منبعث از الگوی ارائه شده از سوی مقام عظمای ولایت، در دوره ریاست جمهوری حضرتعالی نیز به خوبی مشهود است که به تداوم آن بسیار امیدواریم.

۲- در دولت های قبلی، براساس استنباط‌های یک سویه و بعضا پیگیری های برخی از نمایندگان مردم در مجلس، افراد ذی نفع یا سیاسیون فاقد صلاحیت فنی و جامع نگری در منافع ملی، برای موضوعاتی نظیر انتقال آب از استان مازندران، زمان، بودجه و هزینه – های زیادی صرف شده است.

براساس سوابق موجود، گروهها یا شرکت های مهندسین مشاور با ارائه مطالعات ضعيف، فاقد پیوست زیست محیطی که ضرورت تهیه آن مستند به دستور مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی است و بدون پیوست اجتماعی و بررسی همه جانبه، آثار منفی و تبعات انتقال آب بر تضعیف نقش این استان در امنیت غذایی کشور، پیامدهای اقتصادی، مهاجرت از روستاها، ریزش اشتغال و نارضایتی مردم استان مازندران، تصمیم سازی های اشتباه و واجد خسارات جبران نشدنی را صورت داده و حتی برای آنها بودجه مصوب دریافت شده است.

در حالیکه امکان تامین آب برای استان های متقاضی، با استفاده از گزینه های کم ضرر، با هزینه کمتر و تبعات زیست محیطی قابل جبران وجود داشته و دارد. البته یکی از دلایل اهتمام متقاضیان انتقال آب از دریای خزر و رودخانه های مازندران، عدم محاسبه هزینه واقعی آب و انتقال آن، شامل خسارات زیست محیطی و امنیت غذایی است.

٣- مطابق اصل پنجاهم قانون اساسی و تاکیدات امام خمینی (ره) و نیز منویات و اسناد بالادستی ابلاغ شده توسط رهبر فرزانه انقلاب، در جمهوری اسلامی ایران هر نوع فعالیت که ملازم با آلودگی یا تخریب غیر قابل جبران محیط زیست باشد، ممنوع است. از طرفی براساس قوانین موضوعه کشور و نیز قواعد عقلایی و استانداردهای معتبر بین المللی که توسط کشور ما پذیرفته و تعهد شده، انتقال آب بین حوضه ای، شروط و الزاماتی دارد که در طرح های انتقال آب از استان مازندران رعایت نشده و نافذ نمی باشد.

به همین دلایل و بر اثر تلاش عموم متخصصین رشته های : منابع آب، محیط زیست، منابع طبیعی، حقوقدانان، اقتصاددانان، جامعه شناسان و تشکل های مردمی (سمنها) و نیز با پیگیری های همه جانبه نمایندگان مردم شریف مازندران به ویژه در حوضه های آبخیز مرتبط با طرح های یاد شده، با حضور وزیر نیرو در دولت دوازدهم در محل کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی مراتب بررسی گردیده و به استناد گزارش هیات مهندسی ارزش و راهکارها و قابلیت تامین آب شرب با استفاده از گزینه های دیگر، پیگیری انتقال آب از استان مازندران از سوی وزارت نیرو وقت کمرنگ شد.

اما متاسفانه اخیرا وزیر محترم نیرو حسب درخواست های رسیده، موضوع انتقال آب از استان مازندران را مجددا بیان کردند.

لذا با توجه به نقش استان مازندران در امنیت غذایی، مشکلات و چالش های موجود در تامین حتی آب شرب ساکنین و نیز بیش از بیست میلیون مسافر و مهاجران هفتگی این استان، انتظار دارد دستور فرمایید حسب سیر بررسی‌های مفصل قبلی در مراجع ياد شده و پیامدهای زیست محیطی، امنیت غذایی، اشتغال، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی انتقال آب، که سوابق آن در کمیسیون کشاورزی و نهادهای ذیربط موجود است، موضوع انتقال آب از دریای خزر و نیز رودخانه های استان مازندران به سایر استانها منتفی گردد.

بی تردید مردم، مسئولین و به ویژه متخصصین استان مازندران برای مبادله راهکارها، دانش، تجربیات، سامانه ها و فناوری های نوین آبیاری، بازچرخانی آب، اصلاح الگوی کشت و صرفه جویی در منابع و ذخایر آب و تامین آب شرب مورد نیاز برادران و خواهران هموطن ساکن در استان های سمنان و تهران از هیچ کوششی دریغ نخواهند ورزید و آمادگی خود را اعلام می‌دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.